• 1
  • 2
2022-06-08, 18:29
Medlem
NativeVLANs avatar
Hej!
Jag tänkte köpa en ny bil från fabrik men fick reda på att leveranstiden beräknas till typ slutet av December / början av 2023. Då jag står utan bil i nuläget och behöver en till mitt nya jobb så är det inget alternativ för mig, däremot så kollade jag runt lite och en bilhandlare har exakt den modellen jag vill ha med samma utrustning till salu som en demobil, mätaren står på <1 mil.

Är det något skumt med det? Det är alltså en 2022 med mindre än 10km som säljs som en demobil, jag kan alltså åka ut dit idag och köra hem bilen! Det är ju en identisk bil till den jag byggde ihop helt ny... Finns det några fallgropar här? Något annorlunda med garanti osv?

Kan egentligen ingeting om bilar och har inte ägt en bil på ungefär 15 år.
Senast redigerad av NativeVLAN 2022-06-08 kl. 18:30. Anledning: fixa rubrik
Citera
2022-06-08, 19:01
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NativeVLAN
Hej!
Jag tänkte köpa en ny bil från fabrik men fick reda på att leveranstiden beräknas till typ slutet av December / början av 2023. Då jag står utan bil i nuläget och behöver en till mitt nya jobb så är det inget alternativ för mig, däremot så kollade jag runt lite och en bilhandlare har exakt den modellen jag vill ha med samma utrustning till salu som en demobil, mätaren står på <1 mil.

Är det något skumt med det? Det är alltså en 2022 med mindre än 10km som säljs som en demobil, jag kan alltså åka ut dit idag och köra hem bilen! Det är ju en identisk bil till den jag byggde ihop helt ny... Finns det några fallgropar här? Något annorlunda med garanti osv?

Nä det är just en sån som blir extra förmånligt, det där värderaset när man rullar iväg med nybil är redan avdraget så du slipper betala det kan man säga...jämför priset bara och pruta på för fan
Citera
2022-06-08, 19:04
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Hej!

Kolla när/om den är påställd i Trafik. Nybilsgarantin gäller från första påställning.
En 2022 kan ha varit påställd sedan juni om du har otur.
Citera
2022-06-08, 19:39
Medlem
VoktorDodkas avatar
Hur kollade du runt? Åkte du och kollade på bilen eller sett annons? Om du sett annons så brukar inte demobilar alltid ha rätt mätarställning i annonsen, dom brukar säljas mellan 500-1000 mil. Kolla upp om du har garanti från dagen du köper den eller om garantin går efter datumet firman ställde på den.
Citera
2022-06-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hur kollade du runt? Åkte du och kollade på bilen eller sett annons? Om du sett annons så brukar inte demobilar alltid ha rätt mätarställning i annonsen, dom brukar säljas mellan 500-1000 mil. Kolla upp om du har garanti från dagen du köper den eller om garantin går efter datumet firman ställde på den.
Finns också många demobilar som bara står inne i hallen för att folk ska få klämma och känna.
Citera
2022-06-08, 21:48
Medlem
Garantin har ofta gått en bit. Från månad till ett år eller två. Den har förmodligen rullat lite mil med olika förare. Men priset är vanligtvis ordentligt nedsatt. Det kan finnas en fläck eller repa men sådant brukar de åtgärda. I värsta fall kan den vara krockad men då även fixad. Bäst är väl om den bara varit till utställning och provsittning. Ett bra köp om man vill ha mycket bil för pengarna!
Citera
2022-07-01, 18:03
Medlem
Citat:
Hej!

Hade samma problem. Men ingen direkt rabatt så jag valde en annan modell som var helt ny istället

Fick du rabatt på priset?
Annars är de ju inte värt
Citera
2022-07-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Hade samma problem. Men ingen direkt rabatt så jag valde en annan modell som var helt ny istället

Fick du rabatt på priset?
Annars är de ju inte värt

En avsevärt reducerad leveranstid kan vara värd rätt mycket!
Citera
2022-07-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En avsevärt reducerad leveranstid kan vara värd rätt mycket!

Haha ja verkligen , fick ringa runt en hel jävla dag tills jag hade turen att få köpa en ny bil kändes det som.

Sjuka tider när man ska ha tur om man får bränna massa pengar
Citera
2022-07-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Haha ja verkligen , fick ringa runt en hel jävla dag tills jag hade turen att få köpa en ny bil kändes det som.

Sjuka tider när man ska ha tur om man får bränna massa pengar

Mitt senaste bilköp (för cirka en månad sedan) fick bli en s.k. lagerbil, den stod i Bremen och väntade på transport. Då var det att välja på svart eller vit bil samt något när det gällde utrustningen, det mesta var lika på de bilar som var gjorda i konfektion. Fördelen, bilen mig tillhanda inom tre veckor, hade jag beställt en bil och då givetvis fått välja fritt i utrustningslistan, då hade bilen kanske kommit hit vid årsskiftet. Ville givetvis ha den innan de plockar bort miljöbonusen nu i juli.
Citera
2022-07-02, 07:38
Moderator
Citat:
Hej!

Garantitiden har antagligen börjat ticka, stor sannolikhet att det finns småskador på den, nån repa här och där, märken i inredningsplasten osv. Slitage helt enkelt eftersom folk har klämt, känt och provsuttit.
Är man bara medveten om det och om man gillar utrustningsnivån är det inga konstigheter. Den ska förstås på grund av de sakerna vara lite billigare än en helt ny bil.
Citera
2022-07-02, 20:09
Medlem
CarlXVIGustavs avatar
Grattis skulle jag nog säga.
Förmånsvärdet höjs 1 juli -22, många bilfirmor ställer på bilar innan det datumet men kan inte kalla dom fabriksnya då dom är påställda utan kallar dom typ demobil istället.
Köper du den så kommer du undan det höjda förmånsvärdet som blev 1 juli antagligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in