• 1
  • 2
2022-06-08, 15:41
Medlem
Om man får ont lika mycket som killen i videon. Vad är poängen med att ha den så stark då?

Killen äter stark sås tillsammans med andra. Om man tittar nogrann i klippet, så får han mer sås på sin sked än andra och stoppar i allt i sin mun.

Därefter...Händer det som kanske kan hända vid stark mat.

Blir såsen ''mildare''/enklare att äta om man blandar det tillsammans med mat?

Här kan ni se på klippet om ni vill: https://www.youtube.com/watch?v=ZYU9EAxU3hM

Såsen heter tydligen: Da'Bomb.
Citera
2022-06-08, 16:30
Medlem
Naturligtvis är såsen inte lika stark om du spätt ut den med mat. Da bomb är rätt stark och ännu jävligare om du inte äter stark mat eller dylikt regelbundet och byggt upp en tolerans.

Poängen med såser likt Da bomb förstår jag dock inte riktigt. Den smakar inte väldigt mycket chilifrukt eller något annat, den är bara stark.
Citera
2022-06-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxarper
Naturligtvis är såsen inte lika stark om du spätt ut den med mat. Da bomb är rätt stark och ännu jävligare om du inte äter stark mat eller dylikt regelbundet och byggt upp en tolerans.

Poängen med såser likt Da bomb förstår jag dock inte riktigt. Den smakar inte väldigt mycket chilifrukt eller något annat, den är bara stark.
Så killens reaktion är genuin. Kolla bara hur mycket han fick på skeden, till skillnad från andra. Han stoppar även hela skeden i munnen.
Citera
2022-06-08, 16:55
Vad ska det vara bra för att äta sånt där?
Citera
2022-06-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Så killens reaktion är genuin. Kolla bara hur mycket han fick på skeden, till skillnad från andra. Han stoppar även hela skeden i munnen.

Jag skulle säga att den är genuin, möjligtvis något förstärkt för videons skull eller så är det hans naturliga sätt att reagera på smärta
Citera
2022-06-08, 18:11
Moderator
Jultrollets avatar
Tidigare rubrik: Kan man få såhär ont på riktigt? är nu något förtydligad.

/Moderator
Citera
2022-06-08, 18:20
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Om man får ont lika mycket som killen i videon. Vad är poängen med att ha den så stark då?

Killen äter stark sås tillsammans med andra. Om man tittar nogrann i klippet, så får han mer sås på sin sked än andra och stoppar i allt i sin mun.

Därefter...Händer det som kanske kan hända vid stark mat.

Blir såsen ''mildare''/enklare att äta om man blandar det tillsammans med mat?

Här kan ni se på klippet om ni vill: https://www.youtube.com/watch?v=ZYU9EAxU3hM

Såsen heter tydligen: Da'Bomb.

Jag brukar använda Da Bomb när jag lagar köttfärssås och är sugen på att ge den lite extra krut, en matsked brukar räcka för att få en bra hetta vid 500g färs.
Citera
2022-06-08, 18:26
Medlem
Knastratts avatar
Om man äter beef vindaloo och tycker det är för starkt (svårt att få tag på starkare mat - chillin i är på 750 k Scoville) så tar man en halv tesked anisfrön och tuggar runt. Sen tar man två sockerbitar och låter smälta i munnen. Har man fortfarande problem beställer man youghurt eller kulfi.
Citera
2022-06-08, 20:26
Medlem
Sladdarens avatar
ja vad säger chiliexperterna fast jag gillar ju chili ochså

Känner ni några romatiska aromatiska smakskillnader i de skitstarka såserna som lyfter rätten på ett helt annat sätt ? Förklara gärna

Tittar man på de godaste smakrika men ändå rimligt starka såserna på toplistorna världen runt ang hotsauses så är alla såser långt ifrån dessa scoville nivåer men de är ändå starka så det räcker och blir över. Eftersom de är smaksättare och inte spruta eldflammsättare

Komplettera med 2 droppar skitstark chilisås men är det lönt att köpa flera sorter av superskit stark hotsås? Är det lönt förutom i tävlingsyfte att tävla med polarna vem som klarar mest hett?

Inte direkt billig heller, men det räcker ju med en droppe för att lyfta rätten med otroligt komplexa smakhöjar smaksättning, yeah right :-)

https://www.delitea.se/hellfire-hot-...hoCanQQAvD_BwE

Tror ni att det finns en chans att du kommer att känna kryddsättningen till denna hotsaus ovan

En handfull läckra kryddor som spiskummin, curry, gurkmeja, oregano, paprika och kryddnejlika har tillsatts, men du måste vara snabb om du ska smaka!

Oh vad god sås jag känner en tydlig gurkmejja smak med paprika och kryddnejika när jag applicerar en matsked i maten, i don think soo ;-) inte på ett behagligt sätt iaf och några droppar är för lite att känna dessa kryddor

Jag har ett par st skitstarka hotsåser hemma men ska jag var ärlig så känner jag ingen större skillnad i smak på dem genom att ta bara lite, det är bara starkt som fan om man tar i på riktigt en matsked. Och jag tål riktigt stark mat men blir det godare mat ju starkare drygare hotsause det blir, svar nej
Senast redigerad av Sladdaren 2022-06-08 kl. 20:29.
Citera
2022-06-08, 21:23
Medlem
slagskotts avatar
Något måste vara fel med styrkenivåerna ?

Da bomb ska alltså ha 150,000 scouville och ska vara het som satan det kan vi hålla med om ?

Jag köpte en ny tabasco för några månader sen, scorpio som anges till mellan 1,4 - 2 miljoner scouville.
(Scorpio)
Köpte den av misstag, den var riktigt het.

Om da bomb är så het borde ju en sån som jag som brukar hålla mig till vanlig Tabasco på 5000 scouville nästan dö ?

Har jag missuppfattat detta ?
Citera
2022-06-08, 21:42
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Vad jag förstått så är en större mängd capsaicin när magen jobbar med capsaicinet så gör det ont och då magen masserar runt det i magen så blir det gör olika punkter ont. Sen kan man säkert träna upp magen att tåla det.
Citera
2022-06-08, 23:46
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
ja vad säger chiliexperterna fast jag gillar ju chili ochså

Känner ni några romatiska aromatiska smakskillnader i de skitstarka såserna som lyfter rätten på ett helt annat sätt ? Förklara gärna

Tittar man på de godaste smakrika men ändå rimligt starka såserna på toplistorna världen runt ang hotsauses så är alla såser långt ifrån dessa scoville nivåer men de är ändå starka så det räcker och blir över. Eftersom de är smaksättare och inte spruta eldflammsättare

Komplettera med 2 droppar skitstark chilisås men är det lönt att köpa flera sorter av superskit stark hotsås? Är det lönt förutom i tävlingsyfte att tävla med polarna vem som klarar mest hett?

Inte direkt billig heller, men det räcker ju med en droppe för att lyfta rätten med otroligt komplexa smakhöjar smaksättning, yeah right :-)

https://www.delitea.se/hellfire-hot-...hoCanQQAvD_BwE

Tror ni att det finns en chans att du kommer att känna kryddsättningen till denna hotsaus ovan

En handfull läckra kryddor som spiskummin, curry, gurkmeja, oregano, paprika och kryddnejlika har tillsatts, men du måste vara snabb om du ska smaka!

Oh vad god sås jag känner en tydlig gurkmejja smak med paprika och kryddnejika när jag applicerar en matsked i maten, i don think soo ;-) inte på ett behagligt sätt iaf och några droppar är för lite att känna dessa kryddor

Jag har ett par st skitstarka hotsåser hemma men ska jag var ärlig så känner jag ingen större skillnad i smak på dem genom att ta bara lite, det är bara starkt som fan om man tar i på riktigt en matsked. Och jag tål riktigt stark mat men blir det godare mat ju starkare drygare hotsause det blir, svar nej

Något säger mig att den säljs för priset p.g.a namnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in