• 1
  • 2
2022-06-08, 14:03
Medlem
Hej!

Såhär är det; jag har lite krupit ut från under en sten jag levt under i säkert 10-15 år gällande datorer.

När jag senast var fullt uppdaterad kring att köpa och bygga datorer så kunde man köpa allting från "scratch" för cirka 10.000 säger vi, och ett likvärdigt alternativ som var färdigbyggt av försäljaren kostade någonstans 18-25.000. Så vi kunniga vid tillfället visste vilken rip-off detta var att köpa ihopbyggda gaming burkar.

Jag har ingen väldigt kunnig i mitt liv nämligen, så självklara valet är att fråga flashback. Med dagens otroligt enkla tillgång till både information och konkurrenskraftiga priser genom enkla google-sökningar, är det idag samma typ av "påslag" av priset när man köper en färdigbyggd burk från säg Inet eller Netonnet?

Eller är återförsäljarna lite försiktigare med sin prissättning på dessa gamingdatorer, eftersom man är enklare konkuransutsatt idag över nätet?

Tacksam för svar, och jag inser själv att det finns många självklara svar som "man tar betalt för arbetstid och försäkringar/garantier på utrustningen". Men är det fortfarande upp mot 40-50% påslag för det?
Citera
2022-06-08, 14:12
Medlem
BigFatCones avatar
Om du inte känner dig sugen på att sätta ihop sakerna själv, men om du kunde bygga en dator för 15 år sen så kommer du ha noll problem med att bygga en dator idag. Det har aldrig någonsin varit enklare.

I stort sett allting är tydligt märkt på ett sätt eller annat. Allt som är till väldigt specifika saker passar bara på dom platserna. Och allt som har flera likadana platser, där spelar det - grovt sagt - ingen större roll var man placerar dom. RAM spelar så klart roll, nVME-diskarna.

Ja, du har säkert sett att man har sin primära, och ibland sekundära, disk som ett litet kort på moderkortet. Där försvann två stora, klumpiga saker.

Sen allt med chassit är i stort sett likadant. Smartare och snyggare design. Ett budgetchassi är fortfarande billigt, men både snyggt och användbart. Vattenkylning kommer ihopsatt och är i ärlighetens namn lika mycket en estetisk som funktionell grej. Men det är i alla fall billigt och busenkelt.

Så om du kunde, så tycker jag att du ska köpa lösa delar och bygga ihop själv.
Det näst-bästa alternativet är att välja en dator från Inet eller Webhallen, ett företag som kan det här med datordelar.

Vad du inte ska göra är att köpa en märkesdator. För det är fortfarande ungefär samma bullshit som det alltid har varit. Rekommenderar kanalen Gamers Nexuis på YT så kommer du snart att förstå. Eller egentligen bara en YT-sökning på valfri "gamingdator" från vilken tillverkare som helst. Till och med Asus, MSI och andra som gör bra delar misslyckas med att bygga bra datorer.
Citera
2022-06-08, 14:37
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtgoetberg
Hej!

Såhär är det; jag har lite krupit ut från under en sten jag levt under i säkert 10-15 år gällande datorer.

När jag senast var fullt uppdaterad kring att köpa och bygga datorer så kunde man köpa allting från "scratch" för cirka 10.000 säger vi, och ett likvärdigt alternativ som var färdigbyggt av försäljaren kostade någonstans 18-25.000. Så vi kunniga vid tillfället visste vilken rip-off detta var att köpa ihopbyggda gaming burkar.

Jag har ingen väldigt kunnig i mitt liv nämligen, så självklara valet är att fråga flashback. Med dagens otroligt enkla tillgång till både information och konkurrenskraftiga priser genom enkla google-sökningar, är det idag samma typ av "påslag" av priset när man köper en färdigbyggd burk från säg Inet eller Netonnet?

Eller är återförsäljarna lite försiktigare med sin prissättning på dessa gamingdatorer, eftersom man är enklare konkuransutsatt idag över nätet?

Tacksam för svar, och jag inser själv att det finns många självklara svar som "man tar betalt för arbetstid och försäkringar/garantier på utrustningen". Men är det fortfarande upp mot 40-50% påslag för det?
Nja det har ju blivit extremt mycket konkurrens bland prebuilts idag vilket har lett till att priserna för just prebuilts har pressats ner. Det är ju självklart mer prisvärt att bygga en egen från scratch men man blir inte lika ripped av att köpa en prebuilt idag som man blev för 10 år sedan. Jag tog en av inets egna taurus prebuilts och jämförde med om jag köpte egna delar, denna https://www.inet.se/produkt/1511062/...tx-3050-11400f, den kostar 13999, köper du komponenterna lösa och väljer att bygga själv landar du på strax under 11000kr (inräknat med windows 11 home). Så slutsatsen är att det idag är rätt prisvärt att köpa en prebuilt
Citera
2022-06-08, 14:53
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Köpte en färdigbyggd MSI för nån vecka sen. Jag är nöjd.
Citera
2022-06-08, 14:57
Medlem
Jag tackar så mycket för dom snabba svaren!

Det får bli en liten djupdykning ner i komponenterna isåfall! Tack återigen grabbar!
Citera
2022-06-08, 15:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag tackar så mycket för dom snabba svaren!

Det får bli en liten djupdykning ner i komponenterna isåfall! Tack återigen grabbar!

Har du inte panik så skulle jag avvakta lite då en del nytt är på väg ut på marknaden, exempelvis nya GPUer från Nvidia bör dyka upp till årsskiftet, information brukar komma nu i Juli. Antingen köper du ett bättre kort då eller köper ett bättre begagnat från tidigare serier.

För att kunna hjälpa dig fullt ut så är det också viktigt att du berättar vad du vill göra med din dator, pratar vi spel på toppnivå eller kör du gamla godingar, pratar vi programmering eller är det fotoredigering?

Ett bra tips är annars att du helt enkelt tar en sväng in på https://www.sweclockers.com/ och läser i deras köprådstrådar, finns alltid någon som är i samma sits som dig som redan ställt frågan och om inte så skapar du ett konto och frågar själv. Här finns också ett otroligt kunnande och instruktioner om hur du gör för att bygga din dator.

Att köpa färdigt eller bygga är inte riktigt samma sak längre. De färdigbyggda har blivit klart bättre men man får då vara beredd att köpa de dyrare modellerna, ska man ha en enkel billig dator som är färdigbyggd så är det oftast skräp med massa specialdelar som inte går att uppgradera i framtiden.
Bygga själv är inte längre så svårt då men kräver givetvis att man läser på lite om varje produkt men fördelen är just att du får kraften exakt där du behöver den beroende på vad du ska använda datorn till.

Finns även många företag som kan bygga din dator till dig för en mindre summa, kostar runt 800kr. Mitt tips är i så fall att kolla hos inet.se då de är väldigt proffsiga och vet vad de håller på med.

Lycka till och fråga gärna mer om du vill ha hjälp, är inte 100% uppdaterad senaste året men kan en hel del.
Citera
2022-06-08, 16:03
Medlem
Alltså den måste vara bra nog att koppla in nya VR-set i, men jag kommer använda datorn mest för gamla spel oavsett jag är totalt såld på Heroes III, även vanilla Wow och typ Baldurs gate 1/2.

oavsett vad min användning av datorn kommer vara så vill jag att den ska vara en "värsting", i runt 20.000kr klassen i "reellt" värde om ni förstår vad jag menar. 20.000kr ifall man köper komponenterna själva.

Väldigt bra tips där om att invänta nyåret, för jag har inte bråttom. Har en gammal burk som fixar dom äldsta spelen fortfarande, jag kan vänta med att börja använda mitt VR headset då det tydligt kräver väldigt mycket att koppla dessa till en PC.

Tack så innerligt för input!
Citera
2022-06-08, 16:49
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Nej, idag kan du köpa samma komponenter och få dessa monterade för en merkostnad på några hundralappar. Inet tar exempelvis 800 kronor: https://www.inet.se/produkt/9990387/...ia-komponenter
Citera
2022-06-08, 19:05
Moderator
memymos avatar
Hårdvara: PC --> PC: köpråd - stationärt
/Moderator
Citera
2022-06-08, 19:19
Bannlyst
Tänk garanti. Ett grafikkort kostar runt 4500:- . En bra CPU ligger på 4000:- . Montera du dem fel, så har du inga garantier. Det räcker bara du gör liten urladdning av statistik elektronit, så är din svindyra Z8000 Cpu värdelös.

Netonet köper man inte speldatorer hos, där jobbar bara schimpanser.

En bra byggd maskin,som har ett bra chassi, kan man använda i flera generationer. "Märkesdatorer" som kan dock en del udda lösningar.

Citat:
Hej!

Citera
2022-06-08, 19:38
Medlem
killawifes avatar
Det är inget komplicerat om man vet grunderna i datorbyggning. Jag har skruvat med datorer i 30 år och det enda som egentligen är annorlunda är Intels kassa system med cpu-piggarna på moderkortet istället för på cpu:n samt att man monterar SSD:n på moderkortet numera. Men annars är saker och ting inte särskilt nymodigt. Portar och kablage funkar likadant även om det är uppdaterade standarder men i grunden är det fortfarande: Chasssie, moderkort, cpu, minnen, grafikkort, hårddiskar, nätagg. Installationen av windows är betydligt enklare nu än det var för 20 år sen och alla drivrutiner installeras mer eller mindre automatiskt.

Så det handlar väl mest om pengar. En dator du köper färdig kostar kanske 20.000. Bygger du samma själv med samma komponenter så kostar den 15.000. En del företag ger en funktions-garanti, en del gör det inte. Du har fortfarande garanti på alla delar oavsett om du köper datorn färdig eller i delar. När inet tar 800:- för att montera dina delar så handlar detta bara om att de skruvar ihop dom i chassiet, Detta är INTE en "färdigmonterad" dator. Men en ganska bra och prisvärd service faktiskt.
Citera
2022-06-09, 15:57
Medlem
Jäkligt bra input från er, det tackar jag för!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in