Citat:
Ursprungligen postat av
Skurtgoetberg
Jag tackar så mycket för dom snabba svaren!
Det får bli en liten djupdykning ner i komponenterna isåfall! Tack återigen grabbar!
Har du inte panik så skulle jag avvakta lite då en del nytt är på väg ut på marknaden, exempelvis nya GPUer från Nvidia bör dyka upp till årsskiftet, information brukar komma nu i Juli. Antingen köper du ett bättre kort då eller köper ett bättre begagnat från tidigare serier.
För att kunna hjälpa dig fullt ut så är det också viktigt att du berättar vad du vill göra med din dator, pratar vi spel på toppnivå eller kör du gamla godingar, pratar vi programmering eller är det fotoredigering?
Ett bra tips är annars att du helt enkelt tar en sväng in på
https://www.sweclockers.com/ och läser i deras köprådstrådar, finns alltid någon som är i samma sits som dig som redan ställt frågan och om inte så skapar du ett konto och frågar själv. Här finns också ett otroligt kunnande och instruktioner om hur du gör för att bygga din dator.
Att köpa färdigt eller bygga är inte riktigt samma sak längre. De färdigbyggda har blivit klart bättre men man får då vara beredd att köpa de dyrare modellerna, ska man ha en enkel billig dator som är färdigbyggd så är det oftast skräp med massa specialdelar som inte går att uppgradera i framtiden.
Bygga själv är inte längre så svårt då men kräver givetvis att man läser på lite om varje produkt men fördelen är just att du får kraften exakt där du behöver den beroende på vad du ska använda datorn till.
Finns även många företag som kan bygga din dator till dig för en mindre summa, kostar runt 800kr. Mitt tips är i så fall att kolla hos inet.se då de är väldigt proffsiga och vet vad de håller på med.
Lycka till och fråga gärna mer om du vill ha hjälp, är inte 100% uppdaterad senaste året men kan en hel del.