Just för mig tror jag att mina perioder av nedstämdhet har präglat mig en del. Under dessa kunde fem-sex veckor passera mellan duscharna och när maten var helt slut, och jag tvingades lämna hemmet hade jag knappt kunnat bry mig mindre om hur människor uppfattade mig. Jag hade då väldigt lite energi för att ta in omvärlden överhuvudtaget.
Nu när jag vanligtvis mår bättre tror jag nog att jag tagit med mig något från de tillfällena. Jag har upptäckt att jag får en frihetskänsla av att inte fästa så stor vikt vid mitt utseende. En sådan hade knappa förutsättningar att dyka upp när jag som yngre var mer fåfäng.
Nu klär jag upp mig när det är lämpligt, men i ett finare sammanhang snusar jag hellre än röker, för att inte lukta askfat. Det blir ju lite otrevligt för andra. Att jag till stor del jobbar hemifrån och till vardags nöjer mig med första bästa utslitna plagg jag hittar gör kanske att det blir extra roligt att lägga tid och energi på mitt yttre. När jag väl blir sugen på det alltså. Men det har hittills inte omfattat försök att röka mer sofistikerat.
Sen tror jag att frågan handlar om ens estetiska ideal. När jag växte upp lyssnade jag på bland annat Nirvana, vars sångare rökte som en annan "slusk".
I de kretsarna som jag befann mig i när jag var femton och började röka hade det nog ansätts vara poserande och ytligt att ens fundera på att sätta just "klass" på sitt rökande. Alltså utifrån en upplevt "töntig", kanske rent av "motbjudande" skola.
(Poserande och ytliga var vi redan så att det räckte och blev över. Jag gillade att se Kurt tända en gammal fimp i ett klipp från en tv-intervju, på ett sätt som kanske redan hösten -92 kunde uppfattas som förlegat. - På ett sätt som var vanligare på 70-talet när man var mån om sitt nikotinintag, och inte ändrade sina vanor ens om rökmolnen gjorde en direktsändning "lite suddig i kanterna". Det kanske rent av, av ett fåtal, sågs som mysigt med studiosoffor insvepta i dimma. (Detta är dock verkligen "något" oseriösa gissningar från en 90-talist som jag!))
Utan att jag medvetet tänkte på det formades jag nog av att se de som jag beundrade göra alla möjliga saker. "Sätta obryddhet" på mitt rökande kanske, som alltså numer inte är tillgjort,
den saken vill jag vara väldigt tydlig med! 
(Och som tur är(?) har jag än så länge inte hamnat i herointräsket.)
Att röka med klass handlar för mig om att vara mån om de man har runt omkring sig. Inte "ens" när jag var lite nere skulle jag fått för mig att röka så nära andra människor att det, utifrån mitt uppskattande, skulle utsätta dem för obehag.
(Just när det kommer till det exemplet kunde inte ens rockstjärnor få mig att spela så likgiltig inför mina handlingars konsekvenser. Man har ju ingen aning om vilka astmatiker osv., som råkar stå vid den närliggande spårvagnshållplatsen. Och man behöver ju som sagt inte ha andingsrelaterade sjukdomar för att inte uppskatta stinkande rök i ansiktet.)
I grund och botten tycker jag att det bästa är om man framförallt försöker bedöma människor utifrån hur de är "på det stora hela". Helst inte så mycket efter utseende.
Jag blir gärna avvisad som en egoistisk idiot som bidrar till att tobaksodlingsarbetare exponeras för hälsofarliga kemikalier.
Och jag har heller ingenting emot att folk fnyser åt hur jag ser ut; det finns så många jag kan umgås med som inte distraheras av min frånvarande rökningselegans.
Tillägg: När det kommer till tändare har jag tydligen samlat på mig ett flertal som jag nog bedömt som "lite gulliga". För när jag nu öppnade en viss låda/skattkista fick jag syn på tändare med motiv som föreställer söta kattungar, svenska flaggor, en halvnaken Marilyn Monroe, "visuella illusioner", blomster och en som är täckt i glitter som delvis flagnat bort, för att ge några exempel. Många tråkiga, enfärgade för den delen, det är sådana jag brukar använda.
Med andra ord visar jag ingen vidare "klass" på den punkten heller.