2022-06-07, 21:37
Medlem
Tjena vänner! Jag har en Alienware M15 R2 och har nyligen köpt en 32" skärm som jag kör via miniDP.

Efter att ha använd denna konstellation ett tag, så plockade jag med burken till en polare och helt plötsligt så var varje spel ospelbart, kolla på youtube laggade och tillochmed powerpoint-presentationer var i typ 2 FPS. Jag försökte allt jag kunde tänka mig, när jag tillslut kopplade in hans skärm via HDMI och vips, den skärmen fungerar klockrent. 4K med 120 FPS.

Det är typ som att den integrerade skärmen använder moderkortets GPU och inte GeForce 2060-kortet. Jag kan inte heller byta upplösning på skärmen, ser inte heller skärminställningarna i Nvidia-kontrollpanelen. Någon som har en idé om vad problemet kan vara?

Tack på förhand!
Citera
2022-06-08, 10:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gagnef-Elin
Tjena vänner! Jag har en Alienware M15 R2 och har nyligen köpt en 32" skärm som jag kör via miniDP.

Efter att ha använd denna konstellation ett tag, så plockade jag med burken till en polare och helt plötsligt så var varje spel ospelbart, kolla på youtube laggade och tillochmed powerpoint-presentationer var i typ 2 FPS. Jag försökte allt jag kunde tänka mig, när jag tillslut kopplade in hans skärm via HDMI och vips, den skärmen fungerar klockrent. 4K med 120 FPS.

Det är typ som att den integrerade skärmen använder moderkortets GPU och inte GeForce 2060-kortet. Jag kan inte heller byta upplösning på skärmen, ser inte heller skärminställningarna i Nvidia-kontrollpanelen. Någon som har en idé om vad problemet kan vara?

Tack på förhand!

En laptop går ju på batteri och det gäller att dra ner på effekten så mycket som möjligt.
Normalt använder den alltså den integrerade grafiken.

För att den ska använd det kraftigare kortet finns det olika sätt att fixa det.
Kolla vad som står i manualen för det är olika.
Ett sätt jag sett är att man får ställa in det program för program.

Har själv ingen laptop så andra får bidra med mer.
Citera
2022-06-08, 13:29
Medlem
BigFatCones avatar
Dum fråga kanske, men du hade med dig strömklumpen? För batteriet kan inte ge tillräckligt med kräm för full prestanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in