• 2
  • 3
2022-06-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Det känns som att du bara drar massa siffror ur röven och spekulerar hej vilt om vad du kan få för priser från leverantör, utan att på något sätt kunna styrka det.
Dina känslor känns inte relevanta, men dom beror nog på att du är okunnig, vilket du redan har bevisat i tidigare inlägg, där du försökt rekommendera tjänster till en individ utan att ha satt dig in i dennes situation(så gör inte en seriös säljare eller person som vill hjälpa, bara en okunnig), och genom att extremt okunnigt anta att operatörers abonnemangspriser är samma för alla adresser oavsett fibertyp. Det känns som att du mest vill lura på folk Telenor-abonnemang.

Citat:
Telia har en sida där man kan söka på olika adresser och direkt se vad det skulle kosta att ansluta sig till deras öppna fibernät.
https://anslutning.telia.se/order

Några exempel:
STOCKHOLMSGATAN 15, 41670 GÖTEBORG: 16 250 kr
STORGATAN 1, 59873 GULLRINGEN: 16 250 kr
DROTTNINGGATAN 10, 28148 HÄSSLEHOLM: 23 900 kr
ERIK BORGSTRÖMS VÄG 14, 23342 SVEDALA: 21 900 kr

På vissa adresser kan du även få ett lägre anslutningspris, men då blir du även bunden i 24 månader till en högre månadskostnad.
Tex: STOCKHOLMSGATAN 15, 41670 GÖTEBORG, 6 990 kr engångskostnad + 499 kr/mån i 24 månader.

Men just du kan väll säkert förhandla ner samtliga av dessa priser förstås.
Det är synd att du inte förstår innebörden av dina egna siffror som du grävt fram, men jag ska försöka hjälpa dig få igång hjärnan. 16.250kr är ett listpris som nu ska bevisas är i form av ett rejält luftat överpris från Sveriges dyraste operatör.

På det priset(som då alltså skulle utgöra en nödvändig fast kostnad för inkoppling) ger Telia alltså hela 9.251kr rabatt mot att du tecknar bredband för 11.976kr. Mellanskillnaden är 2.725kr, delat på 24 månader = 113kr/mån extra för bredbandet, ett pris som inte ens är förhandlat kring hos rätt avdelning.

Det är alltså en av Sveriges dyraste operatörer, men ändå börjar du närma dig den siffran man kan få bredband för när bindningstiden är borta.

Räkna nu lite. 15.000kr utslaget på 10år är 125kr/mån plus en hundring för bredbandet hos en billigare operatör, alltså 225kr/mån för fast bredband, jämfört med ditt mobila bredband som inte lämnar någon garanterad upptid eller bandbredd alls under dygnet när man vill streama. Men som sagt, om det redan finns fiber draget i närheten av en byaförening eller till en granne, och beroende på vem som äger den fibern, så kan inkopplingen lätt hamna en bit ner på fyrsiffrigt belopp, där du sen kan få bredband för en hundring direkt från start.

Mer avslöjande var ju det erbjudandet som bara krävde 12 månaders bindning, där Telias stora sportpaket ingick, som normalt sett kostar 599kr där fiber redan är indraget, då blir det bara 400kr extra för bredbandet, utslaget på bara 12 månader, då betalar man alltså 4.800kr för bredbandet för att få en rabatt på 9251kr.

Men jag antar att dom här siffrorna är överkurs för dig?

Förhandla priser för fiberindragning? Ja det har jag gjort både för enskilda hushålls skull och för byaföreningar, och därav vet jag också att just Telia som har störst kassa och gärna tar förluster för att muta in områden samtidigt som dom stänger ute andra operatörer är dom man kan sätta hårdast emot, och få ner priset mest hos.

Vad som gäller hos TS fastighet är dock omöjligt att svara på, så varför du fortsätter mala på med din okunnighet är obegripligt. Känns iofs lite som att hela tråden är en blufftråd för att nån skulle kunna gå in och rekommendera skräptjänster från företaget den jobbar på.
Citera
2022-06-10, 10:43
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Det är synd att du inte förstår innebörden av dina egna siffror som du grävt fram, men jag ska försöka hjälpa dig få igång hjärnan. 16.250kr är ett listpris som nu ska bevisas är i form av ett rejält luftat överpris från Sveriges dyraste operatör.

På det priset(som då alltså skulle utgöra en nödvändig fast kostnad för inkoppling) ger Telia alltså hela 9.251kr rabatt mot att du tecknar bredband för 11.976kr. Mellanskillnaden är 2.725kr, delat på 24 månader = 113kr/mån extra för bredbandet, ett pris som inte ens är förhandlat kring hos rätt avdelning.

Det är alltså en av Sveriges dyraste operatörer, men ändå börjar du närma dig den siffran man kan få bredband för när bindningstiden är borta.

Räkna nu lite. 15.000kr utslaget på 10år är 125kr/mån plus en hundring för bredbandet hos en billigare operatör, alltså 225kr/mån för fast bredband, jämfört med ditt mobila bredband som inte lämnar någon garanterad upptid eller bandbredd alls under dygnet när man vill streama. Men som sagt, om det redan finns fiber draget i närheten av en byaförening eller till en granne, och beroende på vem som äger den fibern, så kan inkopplingen lätt hamna en bit ner på fyrsiffrigt belopp, där du sen kan få bredband för en hundring direkt från start.

Mer avslöjande var ju det erbjudandet som bara krävde 12 månaders bindning, där Telias stora sportpaket ingick, som normalt sett kostar 599kr där fiber redan är indraget, då blir det bara 400kr extra för bredbandet, utslaget på bara 12 månader, då betalar man alltså 4.800kr för bredbandet för att få en rabatt på 9251kr.

Men jag antar att dom här siffrorna är överkurs för dig?

Förhandla priser för fiberindragning? Ja det har jag gjort både för enskilda hushålls skull och för byaföreningar, och därav vet jag också att just Telia som har störst kassa och gärna tar förluster för att muta in områden samtidigt som dom stänger ute andra operatörer är dom man kan sätta hårdast emot, och få ner priset mest hos.

Vad som gäller hos TS fastighet är dock omöjligt att svara på, så varför du fortsätter mala på med din okunnighet är obegripligt. Känns iofs lite som att hela tråden är en blufftråd för att nån skulle kunna gå in och rekommendera skräptjänster från företaget den jobbar på.

Hur ska vi veta att det du påstår stämmer?

Jag drog in fiber år 2016 och fick då betala 22 500 kr. Det var kommunalt öppet fibernät.

När det kommer till en egen fiber som ägs helt av en viss leverantör så varför skulle de rea ut sig själva om de har ensamrätt på att leverera tjänster i en viss fiber?

Citat:
Dina känslor känns inte relevanta, men dom beror nog på att du är okunnig, vilket du redan har bevisat i tidigare inlägg, där du försökt rekommendera tjänster till en individ utan att ha satt dig in i dennes situation(så gör inte en seriös säljare eller person som vill hjälpa, bara en okunnig), och genom att extremt okunnigt anta att operatörers abonnemangspriser är samma för alla adresser oavsett fibertyp. Det känns som att du mest vill lura på folk Telenor-abonnemang.
Jag jobbar inte för någon TV- eller bredbandstjänst, men du verkar däremot ha en hangup på just Telenor.

Jag har nämnt både Telenor och Discovery+ som TV-lösning och endast för att de är de billigaste tv-lösningarna som jag hittills hittat.
När det kommer till bredband så har jag även lyft fram Tre, Telia och Bredband2 som de billigaste lösningarna, men det betyder inte att jag "promotar" de bara för det.

Men för att återgå till ämnet, vad rekommenderar du att TS skaffar för TV-tjänst och vad bedömmer du att denna skulle kosta (efter att du har förhandlat ner priset)? Tidigare i tråden har du rekommenderat IPTV eller parabol (om TS vill ha något mer utöver basutbudet).

Citat:
..och ni har beslutat er för att inte dra in riktig fiber i villan så den får en stabil Internet-anslutning, genom vilken ni kan beställa IPTV?
[...]
Om inget annat så skulle jag rekommendera dig att nöja dig med gratisutbudet från marknätet och eventuellt parabol, och dra in riktig fiber.

Men återkom gärna med ett verkligt exempel på vad bredband+TV kostar, för ett enskilt hushåll, via fiber (eller TV via parabol).
Jag har redan skrivit vad en TV-tjänst skulle kosta med mobilt bredband (men det går givetvis att använda tillsammans med fiber också).

Citat:
Obegränsat mobilt bredband (Tre eller Telia): 399 kr/mån

Telenor Stream Mini (11 TV-kanaler): 79 kr/mån
Alternativt
Discovery+ (18 TV-kanaler): 149 kr/mån

Totalt bredband+TV
478 kr/mån för Telenor (11 kanaler) eller 548 kr/mån för Discovery+ (18 kanaler)
Citera
2022-06-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Discovery kan ju vara något. Vill ju gärna ha en app som man kan kolla på det mesta ifrån så man slipper byta app hela tiden.

Låter som om du efterfrågar en enda tjänst/tv-paket med så stort utbud som möjligt. Jag tolkade trådstarten som om du vill du ha något prisvärt också.

Tittar ni mycket på tv-kanaler och direktsänd tv? Är det några kanaler som är särskilt viktiga för er? Eller föredrar ni att titta på filmer och serier när det passar er? Eller vill ni ha en kombination av båda?

Hur ser ert tv-tittande ut i övrigt? Utbudet hos de olika tjänsterna varierar rejält, och om exempelvis sport, era favoritserier (för både vuxna och eventuella barn) etc är viktigt så kan vissa tjänster vara bättre än andra. Vissa serier visas exempelvis på endast en tjänst, av rättighetsskäl.

Viaplay har film, serier och sport. Sporten kan uteslutas. Samt TV3, TV6, TV8 och TV10 om ni vill se direktsändningar (dock med reklam när det gäller tv-kanaler). Vill man bara ha tv-kanaler, film, serier och barnunderhållning så kostar det 129kr i månaden. Vill man ha det ovannämnda samt sport så finns det två paket dom kostar 329 respektive 449kr.

Discovery+ har redan nämnts. Utöver tv-kanaler så erbjuds sport. Det är annars ett visst fokus på realityserier och dokumentärer, men det finns en del annat i utbudet också.

C More har också serier, filmer, tv-kanaler och sport. Just nu ett tidsbegränsat erbjudande på Baspaketet. Gäller till 24 juni. 49kr i månaden i ett år, ingen bindningstid. Bland annat 10 tv-kanaler. https://www.cmore.se/bas Samt alla paket -> https://www.cmore.se/alla-paket

Telia har en del tv-paket inkl tv-kanaler och streamingtjänster -> https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket

Sedan finns ju tex Boxer. https://www.boxer.se/kundservice/abo...ara-kanalpaket Samt https://www.boxer.se/tv?gbraid=0AAAA...E&gclsrc=aw.ds

Vill ni titta på mer än bara tv-kanaler, försök jämföra utbudet mellan de olika tjänsterna. Speciellt om de erbjuder samma tv-kanaler i sina paket. Är tv-kanaler inte så viktigt, så bör ni absolut jämföra tjänsternas utbud. För att försöka välja något som passar er bäst.
Citera
2022-06-11, 13:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ahh, du tror att listpriser är det enda som existerar? Prova att begära faktiska offerter. Beroende på avstånd, vad som redan finns indraget till grannar, och vem som äger slutpunkten så kan det bli mycket billigare. Det är möjligt att du inte förstod innebörden av det fetade ordet, men den som rakt av avfärdar att dra in fiber pga den eventuellt höga kostnaden inledningsvis tänker inte speciellt ekonomiskt eller långsiktigt. Efter bara två-tre år är det möjligt att få månadskostnader som äter upp försprånget från det mobila bredbandets månadskostnad inom loppet av några år, med den skillnaden att du har en riktig fast Internet-anslutning, som dessutom höjer värdet på huset.

Det är inga ordinariepriser utan framförhandlade, men specialerbjudanden på mobilabonnemang finns det hela tiden. Billigast blir det oftast om man lägger om allt varje Black Friday-vecka.

Jag hittar inte på någonting. Jag vet inte dom faktiska priserna för TS mobilabonnemang, därför valde jag exempel ur operatörernas prislistor som jag vet vissa bekanta har, det ena priset jag valde var det ordinarie priset på mitt bredbandsabonnemang. När TS uppger lite mer detaljer och klargör vad den egentligen är ute efter och varför, så går det att räkna mer exakt.

Nej, du bad inte om något exempel, du klargjorde din tro på vad som inte var möjligt, gällande priser för något som var större än marknätets FTA-utbud. Jag gav inget exempel, jag bara klargjorde att det går att få ett dussinstort kanalutbud billigare än TelenorMini, som du verkar vara väldigt sugen på att promota.

Du citerade min fråga, men gav aldrig något svar på den...
Citera
2022-06-12, 10:02
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om man ska tolka hans övriga inlägg så verkar det som att det är genom förhandling med "rätt" person/avdelning. Men något konkret exempel har han ju givetvis inte presenterat...
Citera
2022-06-12, 11:01
Medlem
Citat:
Hur ska vi veta att det du påstår stämmer?
Gällande vad?

Citat:
När det kommer till en egen fiber som ägs helt av en viss leverantör så varför skulle de rea ut sig själva om de har ensamrätt på att leverera tjänster i en viss fiber?
Vad syftar du på? Priset för att gräva fiber, inkoppling eller månadsavgiften?

Oavsett, ett angett pris är med ganska hög marginal, så funkar det i alla branscher, utav skillnaden mellan att inte få sälja nånting eller få sälja med rabatt så är det sistnämnda bättre så länge det faller inom ens egna faktiska kostnader. Det här är grundläggande för alla branscher, men du verkar ha svårt att förstå affärsverksamhet överlag.

Citat:
När det kommer till bredband så har jag även lyft fram Tre, Telia och Bredband2 som de billigaste lösningarna..
Du har ingen aning om vilken lösning som är billigast för du har ingen aning om vad som är framdraget, tjänster som egentligen efterfrågas/behövs, eller vilka komborabatter som går att få genom att lägga allt hos samma operatör, vilket jag har försökt förklara för dig. En seriös person ger inga rekommendationer fören den vet vilka behov och möjligheter som finns, och det vet vi inte än.

Dessutom så verkar du fortfarande inte fatta att fiberpriser som exempelvis det från Bredband2 är helt olika på olika adresser. Det finns adresser där ordinariepris är under 100kr/mån. Hade du haft bara grundläggande kunskaper om ämnet hade du känt tilt detta och fattat hur fel allt du skriver är, men tyvärr.

Citat:
..vad rekommenderar du att TS skaffar för TV-tjänst och vad bedömmer du att denna skulle kosta (efter att du har förhandlat ner priset)?
Jag rekommenderar ingenting fören jag vet vilka möjligheter som finns att få Internet genom fiber eller DSL, och fören jag vet hur många personer det finns i hushållet, vad dom har för behov, vilka tjänster dom vill ha och vad för utrustning dom har.

Citat:
Tidigare i tråden har du rekommenderat IPTV eller parabol (om TS vill ha något mer utöver basutbudet).
Nej, det har jag inte, du är verkligen rejält dålig på att läsa eller helt enkelt trög i huvudet.

Citat:
Du förstod inte det fetade som citerades? Förhandla pris med uppsägningsavdelningen, använd specialerbjudanden, ett har redan presenterats i tråden som kostar mindre än 79kr/mån, dela abonnemang i släkten varvid alla priser minst halveras, eller skaffa ett gratis gundutbuds-abonnemang på Tele2Play från någon i släkten med Comhem-anslutet hushåll.

Citat:
Om man ska tolka hans övriga inlägg så verkar det som att det är genom förhandling med "rätt" person/avdelning. Men något konkret exempel har han ju givetvis inte presenterat...
Det har jag visst det, men som vi vet nu så verkar du inte kunna läsa eller förstå skriven text. Eftersom du har dom bristerna tycker jag du ska sluta försöka tolka vad jag skriver, eller ens diskutera ämnet mer, eftersom dina bevisade okunskaper är ganska stora.
Citera
2022-06-12, 13:54
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Gällande vad?

Vad syftar du på? Priset för att gräva fiber, inkoppling eller månadsavgiften?
Egentligen samtliga priser som du påstår att man som enskild konsument kan få, men som inte går att kontrollera på något sätt.

Citat:
Oavsett, ett angett pris är med ganska hög marginal, så funkar det i alla branscher, utav skillnaden mellan att inte få sälja nånting eller få sälja med rabatt så är det sistnämnda bättre så länge det faller inom ens egna faktiska kostnader. Det här är grundläggande för alla branscher, men du verkar ha svårt att förstå affärsverksamhet överlag.
Att påstå att alla brancher har stora marginaler är bara korkat.
Visst, det finns säkert många som säljer varor och tjänster med stor marginal, men det borde rimligtvis även finnas de som har väldigt små marginaler också.

Att sälja med rabatt är inte heller samma sak som att "rea ut sig själv".
Det bör rimligtvis räcka med att bara lägga sig lite under sina konkurrenter för att få sälja bra.

Citat:
Du har ingen aning om vilken lösning som är billigast för du har ingen aning om vad som är framdraget, tjänster som egentligen efterfrågas/behövs, eller vilka komborabatter som går att få genom att lägga allt hos samma operatör, vilket jag har försökt förklara för dig. En seriös person ger inga rekommendationer fören den vet vilka behov och möjligheter som finns, och det vet vi inte än.
Antingen så missar du poängen, eller så är du medvetet oärlig när du klipper bort de sista orden i meningen du citerade.

Det jag skrev var:
Citat:
När det kommer till bredband så har jag även lyft fram Tre, Telia och Bredband2 som de billigaste lösningarna, men det betyder inte att jag "promotar" de bara för det.
Poängen var att bara för att man påpekar att en viss leverantör är billigare/billigast så betyder det inte att man "promotar" den leverantören bara för det, vilket var ett svar till när du försökte antyda att jag "promotade" Telenor och att jag formodligen arbetade för något av företagen som jag lyfte fram tjänster från.

Citat:
Dessutom så verkar du fortfarande inte fatta att fiberpriser som exempelvis det från Bredband2 är helt olika på olika adresser. Det finns adresser där ordinariepris är under 100kr/mån. Hade du haft bara grundläggande kunskaper om ämnet hade du känt tilt detta och fattat hur fel allt du skriver är, men tyvärr.
När det kommer till prisjämförelsen i sig så vet jag att priset skiljer mellan olika adresser, men de exemplen som jag gav var bara för att försöka visa på ett ungefärligt pris.

Priserna från Tre och Telia är priserna för mobilt bredband som de skrivit ut på sin hemsida, men jag är fullt medveten om att skickliga förhandlare som du givetvis kan få helt andra priser.

Men kan du ge något exempel på en adress där ordinarie pris för 100/100 MBit/s fiber (som var hastigheten i exemplet) är under 100 kr/mån (som du påstod)?

Citat:
Jag rekommenderar ingenting fören jag vet vilka möjligheter som finns att få Internet genom fiber eller DSL, och fören jag vet hur många personer det finns i hushållet, vad dom har för behov, vilka tjänster dom vill ha och vad för utrustning dom har.
Jag har flera gånger skrivit att det beror på vad TS har för behov och har med olika prisexempel försökt att påvisa att fiber inte nödvändigtvis är det billigaste alternativet. Men jag har ingenting emot fiber och jag menar inte heller att det nödvändigtvis är ett dåligt alternativ.

Du har ju däremot till precis nyligen verkat vara väldigt bestämd vid att fiber är det bästa alternativet.

Citat:
Nej, det har jag inte, du är verkligen rejält dålig på att läsa eller helt enkelt trög i huvudet.
När du skriver detta så är det lätt att tolka det som att det är vad du tycker att TS borde gjort.
Citat:
..och ni har beslutat er för att inte dra in riktig fiber i villan så den får en stabil Internet-anslutning, genom vilken ni kan beställa IPTV?"
Citat:
Om inget annat så skulle jag rekommendera dig att nöja dig med gratisutbudet från marknätet och eventuellt parabol, och dra in riktig fiber.
Citera
2022-06-13, 18:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Du förstod inte det fetade som citerades? Förhandla pris med uppsägningsavdelningen, använd specialerbjudanden, ett har redan presenterats i tråden som kostar mindre än 79kr/mån, dela abonnemang i släkten varvid alla priser minst halveras, eller skaffa ett gratis gundutbuds-abonnemang på Tele2Play från någon i släkten med Comhem-anslutet hushåll.
Uppsägningsavdelningen? Jag har inget avtal att säga upp. Jag vill teckna ett avtal med baskanaler gratis, och helt legalt som du skrev, hur gör jag det?

Att dela abonnemang gör inte tjänsten billigare, det är bara någon annan som betalar...

Tele2 Play Grundutbud har jag redan, det är inte gratis utan betalas via hyran, det går inte heller att förhandla eller säga upp. Dessutom är det inte heller nåt vidare att dela på då det bara tillåter att titta på en enhet i taget.
Citera
2022-06-13, 19:06
Medlem
Citat:
Uppsägningsavdelningen? Jag har inget avtal att säga upp.
Skaffa ett då och säg upp det?

Citat:
Jag vill teckna ett avtal med baskanaler gratis, och helt legalt som du skrev, hur gör jag det?
Fråga inte mig, jag har inte skrivit att man kan teckna ett avtal med baskanaler gratis.

Citat:
Att dela abonnemang gör inte tjänsten billigare, det är bara någon annan som betalar...
Det är korrekt, tjänstens pris oavsett vad det är kvarstår men kostnaden blir minst halverad, vilket var det som diskuterades.

Citat:
Tele2 Play Grundutbud har jag redan, det är inte gratis utan betalas via hyran, det går inte heller att förhandla eller säga upp.
Att kostnaden för den kollektiva TV-anslutningen är inbakad i hyran förändrar inte faktumet att det är gratis att aktivera ett sådant stream-abonnemang. Finns några miljoner hushåll i landet som man kan aktivera sådana abonnemang genom, men merparten av dom är inte aktiverade och används inte.

Citat:
Dessutom är det inte heller nåt vidare att dela på då det bara tillåter att titta på en enhet i taget.
Om hushållet abonnemanget kommer ifrån inte använder det, vilket som sagt är faktumet med en stor andel av dom, så räcker nog en stream alldeles utmärkt.

Sen ska tilläggas att det är bara Tele2 som begränsar till en stream på grundutbuds-abonnemanget, hos Telia och Telenor är det två vad jag vet, ivarjefall är det så på dom olika grundutbuds-abonnemangen jag har tillgång till här.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in