2022-06-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Vi ska snart flytta in i en villa som endast kommer ha mobilt bredband som uppkoppling.
..och ni har beslutat er för att inte dra in riktig fiber i villan så den får en stabil Internet-anslutning, genom vilken ni kan beställa IPTV?

Citat:
Huset vi bor i idag har vi parabol från allente. Fungerar helt okej. Men tycker det är dyrt. 299:-/mån för bas. Samt att de måste vara en massa boxar överallt vilket slutar på minst 100:- till varje månad.
Det måste inte vara massa boxar med tvillingabonnemang överallt, det har ni valt själva att ha.

Citat:
Tänkte först att vi kanske skulle köra igenom det mobila bredbandet. Bara använda appar och streama över från mobilen.
Det kommer dra rätt mycket kapacitet från bredbandet samt att de även blir lite rörligt med diverse appar hit och dit.

Finns de något smidigare alternativ?
Vad kör ni med hemma som inte har ett "uttag i väggen" så att säga?
Har du hört talas om marknätet och TV-antenner? Eller en riktig parabol med 4st LNB's mot vettiga positioner? Det går att få 2.000 kanaler i varenda TV till noll månadskostnad om man riktar dom mot 28, 23, 19 och 13 grader öst, även om möjligheten till 28 är beroende av vart i landet man bor.

Oavsett så är det omöjligt att ge dig en vettig rekommendation, för du klargör inte vad du är ute efter, eller varför? Att sitta och titta på reklamfinansierade baskanaler, vilket lätt blir 3 timmar i veckan som man ägnar åt att se på reklam?

Gällande kostnader så hänger allt ihop, totalkostnaden för fiber, Internet-anslutningen, TV- och mobilabonnemangen, och streamtjänster kan variera beroende på om man lägger allt hos samma operatör eller inte, och vad man förhandlar sig till, om du nu kan sådant, plus om man delar TV/stream-abonnemangen på hela släkten. Det går att få TV-bas hos Allente bra mycket billigare än 300kr/mån, om man vet med vem och hur man ska förhandla.

Om inget annat så skulle jag rekommendera dig att nöja dig med gratisutbudet från marknätet och eventuellt parabol, och dra in riktig fiber.
Citera
2022-06-09, 14:31
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
..och ni har beslutat er för att inte dra in riktig fiber i villan så den får en stabil Internet-anslutning, genom vilken ni kan beställa IPTV?
Citat:
Gällande kostnader så hänger allt ihop, totalkostnaden för fiber, Internet-anslutningen, TV- och mobilabonnemangen, och streamtjänster kan variera beroende på om man lägger allt hos samma operatör eller inte, och vad man förhandlar sig till, om du nu kan sådant, plus om man delar TV/stream-abonnemangen på hela släkten. Det går att få TV-bas hos Allente bra mycket billigare än 300kr/mån, om man vet med vem och hur man ska förhandla.

Om inget annat så skulle jag rekommendera dig att nöja dig med gratisutbudet från marknätet och eventuellt parabol, och dra in riktig fiber.

Enligt Telia kostar en fiberinstallation mellan 15 000 kr och 45 000 kr och enligt bredbandsval.se kostar det mellan 15 000 kr och 30 000 kr.

Så förmodligen lär det väll i vart fall kosta 15 000 kr (kanske mer) att dra in fiber, om det över huvudtaget ens är möjligt där TS bor.

Ska man bara t.ex. surfa, maila och kolla netflix etc. så är det nog lite svårt att motivera den kostnaden, så allt beror väll på vad TS har för behov.

Du är säkert väldigt bra på att förhandla, men om du vill ha mer än bara gratiskanalerna i marknätet så tror jag du har svårt att hitta någon laglig tjänst som är billigare än Telenor Stream Mini's kostnad på 79 kr/mån med 0 kr i installationskostnad.

(Nypan-sr länkade till Pluto TV vilket verkar vara utbudet från "Viafree", men de verkar inte ha de "vanliga" tvkanalerna.)
Citera
2022-06-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Enligt Telia kostar en fiberinstallation mellan 15 000 kr och 45 000 kr och enligt bredbandsval.se kostar det mellan 15 000 kr och 30 000 kr.

Så förmodligen lär det väll i vart fall kosta 15 000 kr (kanske mer) att dra in fiber, om det över huvudtaget ens är möjligt där TS bor.
Det kan även bli mycket billigare än så.

Citat:
Ska man bara t.ex. surfa, maila och kolla netflix etc. så är det nog lite svårt att motivera den kostnaden, så allt beror väll på vad TS har för behov.
Den intressanta kostnaden är totalkostnaden per år för allting man har, eventuellt utslaget på flera år. Jag vet människor som betalar nästan 500kr/mån för bredbandet och samma för mobilen(ej obegränsad data), det ger en årskostnad på runt 12.000kr/år. Sen tillkommer övriga mobilabonnemang i hushållet. Lägger vi på TV-abonnemang och streamingtjänster kan det lätt landa på över 20.000 per år.

Jag har dom senaste 18 månaderna gett 177kr/mån för 100Mb/s bredband och 16GB data på mobilen, det är 2.121kr/år, en besparing på ca 10.000kr under ett enda år jämfört med det dyrare exemplet. Runt ett dussin basutbudskanaler har jag gratis tillgång till. En fiberanslutning är snabbt inräknat för den som anstränger sig.

Eftersom TS inte sett något märkligt med ett betala 300kr/mån för Allente Basic och dessutom tvillingabonnemang, så kan jag tänkt mig att dennes totalsumma för utöver det minst två mobiler, ligger på runt 15.000/år. Om den istället såg över mobilabonnemangens kostnad och fick ner dom till 50kr/abonnemang, så vore fibern snabbt inräknad på två år.
Citat:
Du är säkert väldigt bra på att förhandla, men om du vill ha mer än bara gratiskanalerna i marknätet så tror jag du har svårt att hitta någon laglig tjänst som är billigare än Telenor Stream Mini's kostnad på 79 kr/mån med 0 kr i installationskostnad.

Gällande TelenorStream, dels finns inte deras ganska sunkiga app till AndroidTV, och bara ett av dom fem största TV-märkena, och dels så går det att få dussinet basutbudskanaler billigare än 80kr/mån. Lagligt. Även helt gratis. Lagligt.
Citera
2022-06-09, 15:08
Medlem
Citat:
Jag menar kapaciteten i form av nedladdning. Om allt i huset går på det mobila bredbandet känns det som det kan bli lite för mycket vissa stunder för den.
Under kvällar och helger lär det vara rätt stor belastning i hela nätet som helhet.

Jag har använt mobilt internet (4G, från Telenor) under flera år.
Vi har 3enheter/person i familjen, dvs 3datorer, 2surfplattor, PlayStation4, 4telefoner och dubbla Chromecast.

Det är inga som helst problem med nån av enheterna. Att tanka ner stora spel till Ps4an gör man helst över natten dock.

https://www.kjell.com/se/produkter/n...-ac1200-p61671

Använder den och den enda begränsningen jag ser för dig, är att mottagningen inte kommer fullt ut i hela huset samtidigt.

När det gäller utbud så växlar vi mellan de vanliga streamingtjänsterna, Netflix, HBO, Prime, Disney, Cmore och Viaplay där de två sistnämnda även ger många av tv-kanalerna (kollar på 2program i veckan, trav V75&V86 som även kan fås gratis via ATGs hemsida).

Jag ser eg ingen som helst anledning att köra tv-utbudet via tex boxer om man nu inte har nåt specifikt man måste se.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2022-06-09 kl. 15:19.
Citera
2022-06-09, 15:40
Medlem
Citat:
(Nypan-sr länkade till Pluto TV vilket verkar vara utbudet från "Viafree", men de verkar inte ha de "vanliga" tvkanalerna.)
Inte bara Viafree, det är mer.
Man kan köra PlutoTV som addon i Kodi, där kan man också använda sig av tex Retrospect-addonet som bla innehåller svt, ur & tv4 playkanaler.
Citera
2022-06-09, 16:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
och dels så går det att få dussinet basutbudskanaler billigare än 80kr/mån. Lagligt. Även helt gratis. Lagligt.
Hur då?
Citera
2022-06-09, 16:42
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Det kan även bli mycket billigare än så.
De priserna jag hittar när jag söker är:

Telia: 15 000 kr - 45 000 kr
Bredbandsval: 15 000 kr - 30 000 kr
Wästgöta finans: 15 000 kr - 45 000 kr
Eskilstuna Energi & Miljö: Standardinstallation 24 900 kr

Sedan vet jag att det finns vissa som gör det till en lägre engångskostnad, men då får man istället även en förhöjd månadskostnad under ca 3-5 år, vilket blir som en form av avbetalning.

Men länka gärna till den du hittat som gör det "mycket billigare" än 15 000 kr.

Citat:
Den intressanta kostnaden är totalkostnaden per år för allting man har, eventuellt utslaget på flera år. Jag vet människor som betalar nästan 500kr/mån för bredbandet och samma för mobilen(ej obegränsad data), det ger en årskostnad på runt 12.000kr/år. Sen tillkommer övriga mobilabonnemang i hushållet. Lägger vi på TV-abonnemang och streamingtjänster kan det lätt landa på över 20.000 per år.

Jag har dom senaste 18 månaderna gett 177kr/mån för 100Mb/s bredband och 16GB data på mobilen, det är 2.121kr/år, en besparing på ca 10.000kr under ett enda år jämfört med det dyrare exemplet. Runt ett dussin basutbudskanaler har jag gratis tillgång till. En fiberanslutning är snabbt inräknat för den som anstränger sig.

Eftersom TS inte sett något märkligt med ett betala 300kr/mån för Allente Basic och dessutom tvillingabonnemang, så kan jag tänkt mig att dennes totalsumma för utöver det minst två mobiler, ligger på runt 15.000/år. Om den istället såg över mobilabonnemangens kostnad och fick ner dom till 50kr/abonnemang, så vore fibern snabbt inräknad på två år.

Oj, vem säljer både bredband och mobiltelefoni för 177 kr/mån? Länka gärna, är genuint intresserad.

Det blir dock lite konstigt när du hittar på summor "som vissa betalar" och använder de som jämförelse. Kolla på de faktiska priserna istället och jämför med det, d.v.s.

Obegränsat mobilt bredband (Tre eller Telia): 399 kr/mån

Telenor Stream Mini (11 TV-kanaler): 79 kr/mån
Alternativt
Discovery+ (18 TV-kanaler): 149 kr/mån

Totalt bredband+TV
478 kr/mån för Telenor (11 kanaler) eller 548 kr/mån för Discovery+ (18 kanaler)

Citat:
Citat:
Gällande TelenorStream, dels finns inte deras ganska sunkiga app till AndroidTV, och bara ett av dom fem största TV-märkena, och dels så går det att få dussinet basutbudskanaler billigare än 80kr/mån. Lagligt. Även helt gratis. Lagligt.

Jag bad om ett exempel på någonting som var större än bara basutbudet och billigare än 79 kr/mån och du ger då basutbudet som exempel?

Okej, men om du inte har en Apple TV eller Samsung Smart TV så går det använda Discovery+ istället.

Från Discovery+ hemsida
Citat:
discovery+ är tillgängligt på de flesta smartphones, surfplattor, webbläsare samt Android TV, Apple TV, Fire TV, Amazon Fire Smart TV:s, Samsung Smart TV:s och LG Smart TV:s.
Citera
2022-06-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hur då?
Citat:
Gällande kostnader så hänger allt ihop, totalkostnaden för fiber, Internet-anslutningen, TV- och mobilabonnemangen, och streamtjänster kan variera beroende på om man lägger allt hos samma operatör eller inte, och vad man förhandlar sig till, om du nu kan sådant, plus om man delar TV/stream-abonnemangen på hela släkten.

Citat:
De priserna jag hittar när jag söker är:

Men länka gärna till den du hittat som gör det "mycket billigare" än 15 000 kr.
Ahh, du tror att listpriser är det enda som existerar? Prova att begära faktiska offerter. Beroende på avstånd, vad som redan finns indraget till grannar, och vem som äger slutpunkten så kan det bli mycket billigare. Det är möjligt att du inte förstod innebörden av det fetade ordet, men den som rakt av avfärdar att dra in fiber pga den eventuellt höga kostnaden inledningsvis tänker inte speciellt ekonomiskt eller långsiktigt. Efter bara två-tre år är det möjligt att få månadskostnader som äter upp försprånget från det mobila bredbandets månadskostnad inom loppet av några år, med den skillnaden att du har en riktig fast Internet-anslutning, som dessutom höjer värdet på huset.

Citat:
Oj, vem säljer både bredband och mobiltelefoni för 177 kr/mån? Länka gärna, är genuint intresserad.
Det är inga ordinariepriser utan framförhandlade, men specialerbjudanden på mobilabonnemang finns det hela tiden. Billigast blir det oftast om man lägger om allt varje Black Friday-vecka.

Citat:
Det blir dock lite konstigt när du hittar på summor "som vissa betalar" och använder de som jämförelse.
Jag hittar inte på någonting. Jag vet inte dom faktiska priserna för TS mobilabonnemang, därför valde jag exempel ur operatörernas prislistor som jag vet vissa bekanta har, det ena priset jag valde var det ordinarie priset på mitt bredbandsabonnemang. När TS uppger lite mer detaljer och klargör vad den egentligen är ute efter och varför, så går det att räkna mer exakt.

Citat:
Jag bad om ett exempel på någonting som var större än bara basutbudet och billigare än 79 kr/mån och du ger då basutbudet som exempel?
Nej, du bad inte om något exempel, du klargjorde din tro på vad som inte var möjligt, gällande priser för något som var större än marknätets FTA-utbud. Jag gav inget exempel, jag bara klargjorde att det går att få ett dussinstort kanalutbud billigare än TelenorMini, som du verkar vara väldigt sugen på att promota.
Citera
2022-06-09, 17:47
Medlem
godboys avatar
Vad du vill ha måste ju bero av flera saker. Som exempelvis:
-Hur mycket tittar du på tablå-TV? Detta är väl mer och mer på väg bort.
-Hur teknisk är du? Fixar du att installera parabol och söka in satelliter eller känner TS någon som kan fixa?

Nu bor jag i själv i lägenhet och jag kollar väldigt lite på tablå-TV och har därför enbart basutbudet som ingår. Däremot har vi flera streamingtjänster såsom Amazon Prime, Viaplay, Netflix. Hade jag bott i villa så hade jag nog bara kört på steamingtjänsterna. Men TS måste ju avgöra vad han/hon är beredd att betala och fundera över hur de använder TV:n.
Citera
2022-06-09, 19:03
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ahh, du tror att listpriser är det enda som existerar? Prova att begära faktiska offerter. Beroende på avstånd, vad som redan finns indraget till grannar, och vem som äger slutpunkten så kan det bli mycket billigare. Det är möjligt att du inte förstod innebörden av det fetade ordet, men den som rakt av avfärdar att dra in fiber pga den eventuellt höga kostnaden inledningsvis tänker inte speciellt ekonomiskt eller långsiktigt. Efter bara två-tre år är det möjligt att få månadskostnader som äter upp försprånget från det mobila bredbandets månadskostnad inom loppet av några år, med den skillnaden att du har en riktig fast Internet-anslutning, som dessutom höjer värdet på huset.
Hur ska jag ens kunna bevisa att det INTE går att få billigare?
Bevisbördan borde ju snarare ligga hos dig, som påstår att det går.

Citat:
Det är inga ordinariepriser utan framförhandlade, men specialerbjudanden på mobilabonnemang finns det hela tiden. Billigast blir det oftast om man lägger om allt varje Black Friday-vecka.
Men du kan ju inte använda ett kampanjpris enbart för den ena sidan vid en jämförelse, för det går ju i sådant fall att få rabatt även på mobila bredband. T.ex. har Hallon ett mobilt bredband med 200 GB data för 149 kr/mån de första tre månaderna just nu.

Om det ska bli en rättvis jämförelse så får man ju kolla på vad det ordinarie priset är.

Några exempel på 100/100 MBit via fiber:

Bahnhof: 329 kr/mån
Bredband2: 309 kr/mån
Boxer: 399 kr/mån

Om du kan installera fiber för 15 000 kr och förutsatt att priserna på bredband inte ändras så skulle du spara 90 kr/mån med bredband via fiber från Bredband2 (309 kr/mån) jämför med obegränsat mobilt bredband från Tre eller Telia (399 kr/mån).
15 000 / 90 = 166,7 månader = ca 14 år innan det har betalat sig.

Sedan har jag inte på något sätt avfärdat fiber rent generellt.
Tvärtom tror jag att det kan vara en bra investering under förutsättning att man har behovet.

Om man däremot inte behöver ha en obegränsad datamängd, väldigt hög hastighet eller låg latens så kan man troligtvis komma undan billigare med ett mobilt bredband och således aldrig räkna hem kostnaden för indragning av fiber.
Citera
2022-06-09, 19:41
Medlem
Citat:
Hur ska jag ens kunna bevisa att det INTE går att få billigare?
Bevisbördan borde ju snarare ligga hos dig, som påstår att det går.
Jag vet inte varför du tror att något behöver bevisas, men bryr mig inte heller. Faktum är att det går att komma rejält under listpriser på fiber, men det är ett faktum att det beror på omständigheterna för TS, vilka vi inte känner till. Är pengar något som intresserar denne så kollar den upp sådant, svårare än så är det inte.

Citat:
Men du kan ju inte använda ett kampanjpris enbart för den ena sidan vid en jämförelse, för det går ju i sådant fall att få rabatt även på mobila bredband.
Absolut, men inte i samma utsträckning, då operatörens kostnad för vissa typer av bredband ligger runt 10-15kr/mån för en tjänst som i praktiken inte kan överbelastas, och i samma kostnadsintervall för ett mobilabonnemang som drar begränsat med data, medan mobilt bredband med fastpris som används till belastar mobilnätet i en mycket större grad, varvid dom undre gränserna för hur låga priser man kan få är mycket högre. Känner du inte till detta?

Citat:
Några exempel på 100/100 MBit via fiber:

Bahnhof: 329 kr/mån
Bredband2: 309 kr/mån
Boxer: 399 kr/mån
Vad för slags fiber? Tror du pga okunskap att det är samma priser för alla olika slags fiber? Det går att få Internet-abonnemang genom egen fiber mycket billigare än så där bara till ordinariepriser. Sen tillkommer nästa prissänkade steg.

Citat:
Om du kan installera fiber för 15 000 kr och förutsatt att priserna på bredband inte ändras..
Eftersom vi inte vet vad för kostnad fiberindragning skulle bli för TS, och eftersom du inte verkar förstå hur priserna för fast bredband via fiber kan variera rejält, så är det helt meningslöst att fortsätta spekulera. Men låt oss säga att fiberindragningen kostar 6.000kr och att bredbandet sen kostar 199kr/mån under år 1, och sen 99kr under år 2 och framåt, då blir kalkylerna lite annorlunda.

När man köper ett hus för någon miljon eller flera, så brukar inte värdehöjande fiberindragning för ynka 15.000kr vara mycket att oja sig över, i synnerhet inte för någon som kan det där med förhandlingar, vilket TS beskrivet sig vara väldigt intresserad av i ekonomiforumet.

Citat:
Sedan har jag inte på något sätt avfärdat fiber rent generellt.
Tvärtom tror jag att det kan vara en bra investering under förutsättning att man har behovet.
Fiber kan beroende på omständigheter även vara en bra investering för den som inte tror sig ha behovet men ändå är ute efter lägsta totalbeloppet, så då har du lärt dig något nytt verkar det som.

Citat:
Om man däremot inte behöver ha en obegränsad datamängd, väldigt hög hastighet eller låg latens så kan man troligtvis komma undan billigare med ett mobilt bredband och således aldrig räkna hem kostnaden för indragning av fiber.
Det kan också vara precis tvärtom, vilket jag har vetat om med säkerhet från start, varför det inte går att rekommendera något genomtänkt fören TS berättar mer detaljer, och tar reda på saker som den förmodligen inte känner till i detta nu.
Citera
2022-06-09, 21:48
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Jag vet inte varför du tror att något behöver bevisas, men bryr mig inte heller. Faktum är att det går att komma rejält under listpriser på fiber, men det är ett faktum att det beror på omständigheterna för TS, vilka vi inte känner till. Är pengar något som intresserar denne så kollar den upp sådant, svårare än så är det inte.

Absolut, men inte i samma utsträckning, då operatörens kostnad för vissa typer av bredband ligger runt 10-15kr/mån för en tjänst som i praktiken inte kan överbelastas, och i samma kostnadsintervall för ett mobilabonnemang som drar begränsat med data, medan mobilt bredband med fastpris som används till belastar mobilnätet i en mycket större grad, varvid dom undre gränserna för hur låga priser man kan få är mycket högre. Känner du inte till detta?

Vad för slags fiber? Tror du pga okunskap att det är samma priser för alla olika slags fiber? Det går att få Internet-abonnemang genom egen fiber mycket billigare än så där bara till ordinariepriser. Sen tillkommer nästa prissänkade steg.

Eftersom vi inte vet vad för kostnad fiberindragning skulle bli för TS, och eftersom du inte verkar förstå hur priserna för fast bredband via fiber kan variera rejält, så är det helt meningslöst att fortsätta spekulera. Men låt oss säga att fiberindragningen kostar 6.000kr och att bredbandet sen kostar 199kr/mån under år 1, och sen 99kr under år 2 och framåt, då blir kalkylerna lite annorlunda.

När man köper ett hus för någon miljon eller flera, så brukar inte värdehöjande fiberindragning för ynka 15.000kr vara mycket att oja sig över, i synnerhet inte för någon som kan det där med förhandlingar, vilket TS beskrivet sig vara väldigt intresserad av i ekonomiforumet.

Fiber kan beroende på omständigheter även vara en bra investering för den som inte tror sig ha behovet men ändå är ute efter lägsta totalbeloppet, så då har du lärt dig något nytt verkar det som.

Det kan också vara precis tvärtom, vilket jag har vetat om med säkerhet från start, varför det inte går att rekommendera något genomtänkt fören TS berättar mer detaljer, och tar reda på saker som den förmodligen inte känner till i detta nu.

Det känns som att du bara drar massa siffror ur röven och spekulerar hej vilt om vad du kan få för priser från leverantör, utan att på något sätt kunna styrka det.

Telia har en sida där man kan söka på olika adresser och direkt se vad det skulle kosta att ansluta sig till deras öppna fibernät.
https://anslutning.telia.se/order

Några exempel:
STOCKHOLMSGATAN 15, 41670 GÖTEBORG: 16 250 kr
STORGATAN 1, 59873 GULLRINGEN: 16 250 kr
DROTTNINGGATAN 10, 28148 HÄSSLEHOLM: 23 900 kr
ERIK BORGSTRÖMS VÄG 14, 23342 SVEDALA: 21 900 kr

På vissa adresser kan du även få ett lägre anslutningspris, men då blir du även bunden i 24 månader till en högre månadskostnad.
Tex: STOCKHOLMSGATAN 15, 41670 GÖTEBORG, 6 990 kr engångskostnad + 499 kr/mån i 24 månader.

Men just du kan väll säkert förhandla ner samtliga av dessa priser förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in