2022-06-07, 16:10
Medlem
Peyotedudes avatar
Nu tänker man väl på hippie som något marxistiskt vänster skit. Det har blivit ett negativt ord.

Men började hippie rörelsen egentligen inte som en libertarian rörelse med individens frihet i fokus? Ingår rätten till att bära en glock i den beräkningen?
Senast redigerad av Peyotedude 2022-06-07 kl. 16:20.
Citera
2022-06-07, 16:16
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Nu tänker man väl på hippie som något marxistiskt vänster skit. Det har blivit ett negativt ord.

Har hippies alltid varit blodfattiga pacifister?

Men började hippie rörelsen egentligen inte som en libertarian rörelse med individens frihet i fokus? Ingår rätten till att bära en glock i den beräkningen?
Hur får du ihop Marxism med pacifism?
Citera
2022-06-07, 16:20
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Hur får du ihop Marxism med pacifism?

Yes my bad. Jag tänkte nog mest på att marxister är emot individens rätt till att bära vapen. Men det klart när det gäller krig och millitär så är det en annan femma.

Jag editera bort det.
Senast redigerad av Peyotedude 2022-06-07 kl. 16:22.
Citera
2022-06-07, 16:23
Medlem
Marx var väl inte emot att vanligt folk skulle få äga vapen? Han sa väl tvärtom att ju mer vapen arbetarna förfogade över, desto bättre. Och alla försök till avväpnande måste motsättas, om nödvändigt med våld.
Citera
2022-06-07, 16:27
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Yes my bad. Jag tänkte nog mest på att marxister är emot individens rätt till att bära vapen. Men det klart när det gäller krig och millitär så är det en annan femma.

Jag editera bort det.
Hippies är inte marxister alls, de är extremt individualistiska. Generellt är Marxister för folkförsvar, folkbeväpning och klasskrig.

De har aldrig gillats inom vänster och jag lovar att att de flesta är väldigt glada att de försvunnit till sanningsrörelsen, antivaxarna och avgrundshögern
Citera
2022-06-07, 16:28
Medlem
Dofternas avatar
I Sweden, ja. I USA, nja är nog jämt skägg där.
Citera
2022-06-07, 16:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Hippies är inte marxister alls, de är extremt individualistiska. Generellt är Marxister för folkförsvar, folkbeväpning och klasskrig.

De har aldrig gillats inom vänster och jag lovar att att de flesta är väldigt glada att de försvunnit till sanningsrörelsen, antivaxarna och avgrundshögern

Det är en vanlig uppfattning på Flashback att marxism är allt man inte gillar. Man förstår inte att marxism är en ideologi.

Tycker hippies är rätt antipolitiska, men om man måste sätta dem på en skala så fredliga anarkister kanske?
Citera
2022-06-07, 16:36
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är en vanlig uppfattning på Flashback att marxism är allt man inte gillar. Man förstår inte att marxism är en ideologi.

Tycker hippies är rätt antipolitiska, men om man måste sätta dem på en skala så fredliga anarkister kanske?
Kan man vara fredlig anarkist? Försöker tänka på några som förespråkat det men kommer inte på några ideologer som förespråkat det. Om jag minns rätt var AHA sprunget ur den rödsvarta rörelsen.

Ser dem som extrema liberaler, eller kort och gott dumma i huvet, Gamla AFA veteranen Wåg jublade när hippisarna joinade Frihetsmarshen
Citera
2022-06-07, 16:37
Medlem
grungewhores avatar
Hippierörelsen är spretig p g a sin drogliberalism, men skulle nog kunna sägas vara liberal, d v s människans bestämmande över sin egen kropp.

Marxism är kollektivistisk och en del av hippierörelsen bygger på solidaritet, men snarare på individnivå än att "alla X ska få Y".

Hippierörelsen är inte enhetlig dock, och många hippies blev så småningom säkerligen Marxister när de nyktrade till, då marxism erbjuder en struktur för tänkande som hippierörelsen saknar. Men lika många blev säkert libertariner eller förblev opolitiska. Stereotypen gör ju annars att man lätt tänker på miljörörelsen i samband med hippies och då ligger marxismen nära till hands.
Citera
2022-06-07, 16:38
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Håller med om att hippies inte är politiskt bundna, även om de flesta förstås rör sig i ett vänsterlandskap. Men visst finns det exempel på hippies från den konservativa högern. Musikern Tiny Tim var en konservativ kristen republikan, och den mer moderna musikern Ariel Pink är mycket förtjust i Trump och var på plats under stormningen av Kapitolium, något som fick hans skivbolag att klippa banden.
Citera
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Kan man vara fredlig anarkist? Försöker tänka på några som förespråkat det men kommer inte på några ideologer som förespråkat det. Om jag minns rätt var AHA sprunget ur den rödsvarta rörelsen.

Ser dem som extrema liberaler, eller kort och gott dumma i huvet, Gamla AFA veteranen Wåg jublade när hippisarna joinade Frihetsmarshen
Anarkism är i grunden extremfascism. Om ingen äger något så råder den starkes överlevnad.
Citera
Medlem
Citat:

Hippiesarna (på 1960-talet) var nog inte så politiskt medvetna utöver att de såg sig själva som progressiva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in