2022-06-07, 16:40
Medlem
Kajahs avatar
Nae. Jag är nog rätt mycket hippie, men jag är libertarian, och många jag känner är som jag eller helt ointresserade av politik.
Citera
2022-06-07, 16:41
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Anarkism är i grunden extremfascism. Om ingen äger något så råder den starkes överlevnad.
Men fascismen har ju korporativismen som grundsten äganderätten är stark vad det nu har med hippisar eller Marxism att göra
Citera
2022-06-07, 16:42
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Men fascismen har ju korporativismen som grundsten äganderätten är stark vad det nu har med hippisar eller Marxism att göra
Det var ett svar på anarkister som pacifister eller ej.
Citera
2022-06-07, 16:47
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det var ett svar på anarkister som pacifister eller ej.
Att de generellt inte är pacifister är klart efter som de förespråkar individuell terror som arbetsmetod, frågan var om det finns några grupper eller tänkare inom anarka som förespråkat pacifism och har haft något inflytande?
Citera
2022-06-07, 16:47
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Kan man vara fredlig anarkist? Försöker tänka på några som förespråkat det men kommer inte på några ideologer som förespråkat det. Om jag minns rätt var AHA sprunget ur den rödsvarta rörelsen.

Ser dem som extrema liberaler, eller kort och gott dumma i huvet, Gamla AFA veteranen Wåg jublade när hippisarna joinade Frihetsmarshen

Visste väl att någon skulle gnälla.

Vad jag menar är att båda rörelserna på något vis är emot den gängse ordningen eller staten.
Citera
2022-06-07, 16:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Att de generellt inte är pacifister är klart efter som de förespråkar individuell terror som arbetsmetod, frågan var om det finns några grupper eller tänkare inom anarka som förespråkat pacifism och har haft något inflytande?
Och min poäng var att det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2022-06-07, 16:53
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Visste väl att någon skulle gnälla.

Vad jag menar är att båda rörelserna på något vis är emot den gängse ordningen eller staten.
Men då har vi dragit en en massa rörelser från hela spektra, men för att hålla oss till ämnet, är Yogamorsorna hippisar? Många hippisar började ju stödja Trump som skulle ställa allt öber ända. Likadant frihetsrörelsen
Citera
2022-06-07, 16:56
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Men då har vi dragit en en massa rörelser från hela spektra, men för att hålla oss till ämnet, är Yogamorsorna hippisar? Många hippisar började ju stödja Trump som skulle ställa allt öber ända. Likadant frihetsrörelsen

Vi lever inte riktigt i ett politiskt landskap som tillåter hippies. Därför är det nog rätt ovanligt att vara hippie som man var förr. Om man kallar sig hippie men är helt olik hippies på 60-talet tycker jag man ska kalla sig för något annat, men jag kan ju inte tvinga dem.
Citera
2022-06-07, 17:12
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vi lever inte riktigt i ett politiskt landskap som tillåter hippies. Därför är det nog rätt ovanligt att vara hippie som man var förr. Om man kallar sig hippie men är helt olik hippies på 60-talet tycker jag man ska kalla sig för något annat, men jag kan ju inte tvinga dem.
Efter lite googlande så verkar konsensus vara att de gamla typen är död medan de kvarvarande har gått upp i New Age även om det finns några samhällen kvar, närmaste Sverige är nog Christiania,
Citera
2022-06-24, 01:23
Medlem
swimp78s avatar
Det finns ingen speciell ideologi som heter hippies

De kulturer som kom att kallas hippies var en salig blandning av ungdomar på glid som rymt hemifrån, rockmusiker, konstnärer.. Det var mycket protest mot 50-talets förortsliv och en vilja att se andra värden i livet än kärnfamilj pengar karriär

Vissa hippies var nån sorts anarkister. Merry pranksters åkte runt i psykedelisk buss och predikade att alla skulle ta LSD och lyssna på konstiga ljud - och att man skullle omge sig med sjuka skumma grejer

Det var inte direkt en ideologi i det.

Många amerikanska hippies blev med tiden det som i dag räknas som högerextrema - de bor off grid i bergen , är paranoida mot staten och värnar om rätten att bestämma över sitt eget liv
De är hyperliberaler kan man säga

Sen fanns det såklart den tidens mode med långt hår och röka gräs osv. Och såklart var vissa av dem vänster .

Men att det skulle varit marxism överlag att vara hippie? njaa
Citera
2022-08-19, 11:50
Medlem
Har det funnits riktiga hippies utanför USA?!?!

Marxism uppbådar till att ta till gatorna (med gevär i hand) och kräva regimskifte (t.ex. Baader-Meinhof -ligan).
Citera
2022-08-19, 12:34
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Nu tänker man väl på hippie som något marxistiskt vänster skit.
Marxistiskt betyder bara sånt som högern inte gillar. Det är ingen av er som har koll på Marx alls, därför kan ni klistra hans namn på allt "dåligt".

Hippie-kulturen är för mig ganska naiv. Individualism, fri kärlek osv. Bra grejor i grunden, men ingen djupdykning direkt. En naivt positiv position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in