• 1
  • 2
2022-06-07, 06:33
Medlem
Någon som varit med om när Skatteverket ställer fråga om avdrag för tex dubbelt boende (och resor till arbetet)? Jag har inte något kontrakt eller kvitton att visa upp på bostaden. Nu undrar jag om det finns någon rimlig chans att bara få avdragen nekade, men undvika skattetillägg.

1. Är chansen att slippa tillägget störst om man inte svarar alls eller svarar ofullständigt?

2. Om man först inte svarar skriftligt, hur mycket kommer de ringa innan de ev ger upp? Ringer de till ens jobb och t o m sambo? Handlar det om dagar eller snackar vi veckor / månader?

3. Kan man straffas / prickas / polisanmälas om man inte samarbetar?

4. Spelar beloppets storlek roll för hur envisa de kommer vara?

5. Om jag svarar att kontraktet och kvitton kommit bort, kommer de ställa följdfrågor om namn och adress på den jag hyrde av etc? Att då inte svara på dessa innebär skattetillägg?

(Det framgår inte av frågan vad deras beslut blir om jag inte svarar.)
Citera
2022-06-07, 06:57
Medlem
Belters avatar
Om du inte svarar går inte avdraget igenom. Enkelt va.
Citera
2022-06-07, 07:31
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClareQuilty
Någon som varit med om när Skatteverket ställer fråga om avdrag för tex dubbelt boende (och resor till arbetet)? Jag har inte något kontrakt eller kvitton att visa upp på bostaden. Nu undrar jag om det finns någon rimlig chans att bara få avdragen nekade, men undvika skattetillägg.

1. Är chansen att slippa tillägget störst om man inte svarar alls eller svarar ofullständigt?

2. Om man först inte svarar skriftligt, hur mycket kommer de ringa innan de ev ger upp? Ringer de till ens jobb och t o m sambo? Handlar det om dagar eller snackar vi veckor / månader?

5. Om jag svarar att kontraktet och kvitton kommit bort, kommer de ställa följdfrågor om namn och adress på den jag hyrde av etc? Att då inte svara på dessa innebär skattetillägg?

Har du dragit av både för dubbel bosättning och resor. Det skulle jag säga är anledningen att du fått frågor.
Citera
2022-06-07, 08:32
Medlem
Citat:

Alla ärenden har en handläggare.

Alla handläggare har tidsbundna ärenden.

Med Skatteverket är bevisbördan omvänd, dvs du är redan dömd för att ha gjort fel med det maximala bötesbeloppet utöver full återbetalning.

Din enda chans är att svara utförligt, korrekt och i tid.

Gör du inte det, eller lämnar ett bristfälligt svar som att kvitton är borta, så gäller omvänd bevisbörda dvs Max-straff.

Skatteverket skall man hålla sig väldigt god med, deras handläggare hjälper dig att svara rätt och de vill hjälpa dig. Men om du strular har de så.mycket.makt.

Ring och prata med handläggaren.
Citera
2022-06-07, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Om du inte svarar går inte avdraget igenom. Enkelt va.

Det hade varit fine, men får jag DESSUTOM ett tillägg på ett antal tusen? Verkar råda delade meningar om det.
Citera
2022-06-07, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sakernash
Alla ärenden har en handläggare.

Alla handläggare har tidsbundna ärenden.

Med Skatteverket är bevisbördan omvänd, dvs du är redan dömd för att ha gjort fel med det maximala bötesbeloppet utöver full återbetalning.

Din enda chans är att svara utförligt, korrekt och i tid.

Gör du inte det, eller lämnar ett bristfälligt svar som att kvitton är borta, så gäller omvänd bevisbörda dvs Max-straff.

Skatteverket skall man hålla sig väldigt god med, deras handläggare hjälper dig att svara rätt och de vill hjälpa dig. Men om du strular har de så.mycket.makt.

Ring och prata med handläggaren.

Enligt den här artikeln kan ibland tystnaden vara bättre än att erkänna.

https://www.simployer.se/artiklar/ba...verket-ringer/
Citera
2022-06-07, 09:13
Medlem
Belters avatar
Citat:
Det hade varit fine, men får jag DESSUTOM ett tillägg på ett antal tusen? Verkar råda delade meningar om det.
Ingenting som jag blivit drabbad av de gånger jag försökt få igenom ett avdrag.
Citera
2022-06-07, 10:18
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Har du försökt fuska?
Om ja, så se svar på fråga två.

Har du gjort det endast detta år eller är det bara nu det uppdagats för att du blivit extra kontrollerad?
Har du gjort samma sak flera år så kommer de gå tillbaka i dina deklarationer, jag tror det är fem år och du kommer bli återbetalningsskyldig retroaktivt.

Om du nu fuskat så kommer du i fortsättningen kontrolleras extra noga under ett antal år.
Citera
2022-06-07, 10:20
Medlem
Om man inte kan styrka ett avdrag så händer inte mer än att det avslås, om man däremot ljuger om något, eller undanhåller inkomster som ska beskattas, då kan man straffas.

Hade några på mitt som gjorde avdrag för känger de köpt, för de tyckte inte de som de fick dög, och påstod då till skatteverket att de MÅSTE köpa sådana känger för att kunna utföra sitt arbete. De fick straffavgift.

Men när jag hade pendlingsavtal var det väldigt mycket avdrag för dubbelt boende, resor mm, och då hörde de av sig ibland och ville ha in körsträckor på den bil jag nyttjat, och en gång hade faktiskt inte handläggaren koll på vilka regler som gällde, så jag fick ta hjälp av vårt lönekontor som förklarade för handläggaren vilja skatteregler som gällde. Allt gick igenom sen.
Citera
2022-06-07, 10:32
Medlem
Ghastens avatar
Du har alltså fuskat och det kollas upp. Det är vra att du fastnat för oss som inte fuskar.

Om det nu är så att du inte fuskat. Då lär du kunna visa upp att du betalat summan varje månad från ditt konto för hyran.
Citera
2022-06-07, 12:59
Medlem
graFFes avatar
Ja jag blev kollad för dubbelt boende och hemresa milersättning en gång. Kom email från handläggare med 2st A4-sidor med frågor. Typ varför jag åkte egen bil istället för tåg eller buss, vad regnummer var på bilen etc. Jag svarade på alla frågor sen hörde jag inget mer förrän allt avdrag jag gjorde gick igenom iform av pengar in på kontot.
Citera
2022-06-07, 13:30
Medlem
swedsters avatar
Byggbranchen är i många fall undantagen många kvittokrav men du får däremot inte dra av så mycket heller,ca 140:- per dag i schablon per traktamentesdag du har samt en hemresa i veckan @ 18,50:- per mil allt utan kvitton men du kommer troligen behöva visa lönespecar samt dina reseblanketter du har hos arbetsgivaren... läs hela inkomstskattelagen samt prata med din skattehandläggare,dom kan vara dryga men dom vill faktiskt hjälpa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in