Citat:
Ursprungligen postat av
ClareQuilty
Någon som varit med om när Skatteverket ställer fråga om avdrag för tex dubbelt boende (och resor till arbetet)? Jag har inte något kontrakt eller kvitton att visa upp på bostaden. Nu undrar jag om det finns någon rimlig chans att bara få avdragen nekade, men undvika skattetillägg.
1. Är chansen att slippa tillägget störst om man inte svarar alls eller svarar ofullständigt?
2. Om man först inte svarar skriftligt, hur mycket kommer de ringa innan de ev ger upp? Ringer de till ens jobb och t o m sambo? Handlar det om dagar eller snackar vi veckor / månader?
3. Kan man straffas / prickas / polisanmälas om man inte samarbetar?
4. Spelar beloppets storlek roll för hur envisa de kommer vara?
5. Om jag svarar att kontraktet och kvitton kommit bort, kommer de ställa följdfrågor om namn och adress på den jag hyrde av etc? Att då inte svara på dessa innebär skattetillägg?
(Det framgår inte av frågan vad deras beslut blir om jag inte svarar.)
Alla ärenden har en handläggare.
Alla handläggare har tidsbundna ärenden.
Med Skatteverket är bevisbördan omvänd, dvs du är redan dömd för att ha gjort fel med det maximala bötesbeloppet utöver full återbetalning.
Din enda chans är att svara utförligt, korrekt och i tid.
Gör du inte det, eller lämnar ett bristfälligt svar som att kvitton är borta, så gäller omvänd bevisbörda dvs Max-straff.
Skatteverket skall man hålla sig väldigt god med, deras handläggare hjälper dig att svara rätt och de vill hjälpa dig. Men om du strular har de så.mycket.makt.
Ring och prata med handläggaren.