2022-06-06, 19:24
Medlem
Zorzarns avatar
God kväll,

Jo det är så att jag äter både Lamotrigin 100mg på morgon samt 50mg Quetipin på kvällen för min påstådda bilpolära sjukdom. Quetipin tar jag mest på kvällen för att kunna somna enklare.

Nu till frågan, jag har haft bekymmer med ett diskbrock en längre tid och fick några Tramadol Actavis 50mg av en vän. Googlade lite snabbt på kombon och kom till någon amerikansk sida där det enligt dem kunde vara en dålig kombo. Vad säger kunskapsbanken här? kanske någon som haft samma problem?
Quetiapinen brukar jag hoppa över titt som tätt, kanske något man bör göra några dagar innan användning av Tramadol?

Tacksam för svar.
Citera
2022-06-06, 19:50
Medlem
ruttenfimps avatar
Fattar inte varför det skulle vara en dålig combo? Du kan köra hårt
Citera
2022-06-06, 19:55
Bannlyst
Jag hade tagit oxy, benz och alkohol för maxeffekt & stimulans.
Citera
2022-06-06, 20:38
Medlem
Zorzarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Fattar inte varför det skulle vara en dålig combo? Du kan köra hårt

Jag läste denna text.

https://www.drugs.com/drug-interacti...74-2221-0.html

Citat:
Using traMADol together with QUEtiapine can lead to serious side effects including seizures, respiratory distress, coma, and even death. Combined use can also increase the risk of an irregular heart rhythm that may be serious and potentially life-threatening, although it is a relatively rare side effect. You may be more susceptible if you have a heart condition called congenital long QT syndrome, other cardiac diseases, conduction abnormalities, or electrolyte disturbances (for example, magnesium or potassium loss due to severe or prolonged diarrhea or vomiting). Talk to your doctor if you have any questions or concerns. Your doctor may already be aware of the risks, but has determined that this is the best course of treatment for you and has taken appropriate precautions and is monitoring you closely for any potential complications. Do not drink alcohol with these medications without your doctor's approval and do not exceed the doses or frequency and duration of use prescribed by your doctor. Also, you should avoid driving or operating hazardous machinery until you know how these medications affect you. You should seek immediate medical attention if you develop sudden dizziness, lightheadedness, fainting, shortness of breath, or heart palpitations during treatment with these medications, whether together or alone. It is important to tell your doctor about all other medications you use, including vitamins and herbs. Do not stop using any medications without first talking to your doctor.
Citera
2022-06-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Jag läste denna text.

https://www.drugs.com/drug-interacti...74-2221-0.html
Det där stämmer rätt så bra så blanda inte Quetiapine och Tramadol, iallafall inte i högre doser.

Din Quetiapine dos är rätt så låg och borde inte ställa till problem men varför chansa.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-06-06 kl. 21:00.
Citera
2022-06-06, 23:22
Medlem
Zorzarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det där stämmer rätt så bra så blanda inte Quetiapine och Tramadol, iallafall inte i högre doser.

Din Quetiapine dos är rätt så låg och borde inte ställa till problem men varför chansa.

Tack. Låt säga att jag avstår quetiapin i låt säga ikväll, är det då ingen fara om jag tar en tramadol imorgon eftermiddag efter jobbet? Det är nämligen då ryggen är som värst när man sätter sig ner och vilar ryggen (fysiskt krävande jobb)
Citera
2022-06-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Tack. Låt säga att jag avstår quetiapin i låt säga ikväll, är det då ingen fara om jag tar en tramadol imorgon eftermiddag efter jobbet? Det är nämligen då ryggen är som värst när man sätter sig ner och vilar ryggen (fysiskt krävande jobb)
Det borde vara lugnt det är så små mängder du tar ändå.
Citera
2022-06-07, 05:43
Medlem
Zorzarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det borde vara lugnt det är så små mängder du tar ändå.

Tack för input 😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in