Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-16, 21:54
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Hur blockerar man en laser så den skickar tillbaka fel signaler? Vill det ju till att herr konstapel träffar denna blockare också, och inte dom övriga 99% av bilen som sticker fram
som jag fattat et är det en liten dosa som skickar en massa signaler som förvillar lasermätaren och funkar oavsett vilken del av fronten som lasermätaren träffar.
Citera
2007-05-16, 22:05
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Hur blockerar man en laser så den skickar tillbaka fel signaler? Vill det ju till att herr konstapel träffar denna blockare också, och inte dom övriga 99% av bilen som sticker fram

Och varnare? Lagom tills att man blivit varnad är det ju redan kört, så det är väl ganska onödigt

När sensorn känner av att en laser skjuts mot bilen skickar den tillbaka en fejklaser. Säg att du kör i 150 på en 110-väg, då kanske mätaren skickar tillbaka värdena 110, 75, 225.

Notera dock att en blockgrejj är olaglig att använda och om polisen märker att han får felvärden hela tiden lär han ju ta in dig. Gör han detta har han rätt att genomsöka din bil efter ex en blockeringsmojäng. Det som är bra med dessa är att du hinner sakta ner medan polisen får felaktiga värden, när du väl är nere på 110 så mäter han 110
Citera
2007-05-16, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedDawn
Hehe fränt, tyvärr e det ju inte lika enkelt idag har man fått erfara
Nee, idag får man antingen stanna vackert eller ta till fula knep som spanska ryttare, trottoarkörningar eller panga polisens airbag för att klara skinnet.. det kan inte vara lätt att växa upp som kriminell idag, tur man har sånt bakom sig..
Citera
2007-05-17, 10:43
Medlem
Kan ni inte snacka laservarnare och laserblockerare i en annan tråd istället?
Citera
2007-05-17, 11:22
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
pilot?

Polispiloten är en liten dator som räknar genomsnittshastighet och liknande. Den kan du inte påverka med någon varnare eller liknande. De mäter genom att ligga bakom dig (eller framför dig) under en viss tid. Då det tar tid att få fram genomsnittshastigheten på detta sätt, så är lasern omedelbar.

Om du har sett olika polisvideor på nätet t.ex. där du ser hastigheten på skärmen, kommer datan garanterat från en polispilot.
Citera
2007-05-17, 11:32
Medlem
BennyGass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
jag tänkte på.. ifall dom ser ut så som pundare å man bara drar iväg..å sticker.. man sen blir stoppad av en vanlig snutbil.. kan man skylla på att man inte vågade stanna för att bilen såg ut som en pundarbil med en pundare till förare.. å trodde att han skämtade me blåljusen å ville stoppa mig för å råna mig ?

Har funderat över detta oxå...har hört talas om ett fall som var uppe i rätten, har inga säkra källor på detta, (förutom att kompisens farsa berättade detta för mig för 10 år sen, han var snut på den tiden med är pensionär nuf.)

En civilsnutbil skulle stoppa en fortkörare och kastade upp en blå saftblandare på taket, killen i bilen som skulle stoppas drog på järnet och försökte köra ifrån civilsnuten, men stoppades tillslut

I rätten hävdade han benhårt att han blev livrädd och inte förstod att det var polisen utan att han trodde det var rånare och att det var därför han drog iväg som han gjorde "Hur skall jag kunna veta att det var poliser? En sådan saftblandare kan ju vemsomhelst köpa!"

Rätten trodde på killen och friade killen

Skall tilläggas att killen var helt ostraffad innan och tydligen gjorde ett väldigt trovärdigt intryck på rätten

Är detta sant så är ju saken enkel ..men det låter ju för bra för att vara sant
Citera
2007-05-17, 16:59
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BennyGas
Har funderat över detta oxå...har hört talas om ett fall som var uppe i rätten, har inga säkra källor på detta, (förutom att kompisens farsa berättade detta för mig för 10 år sen, han var snut på den tiden med är pensionär nuf.)

En civilsnutbil skulle stoppa en fortkörare och kastade upp en blå saftblandare på taket, killen i bilen som skulle stoppas drog på järnet och försökte köra ifrån civilsnuten, men stoppades tillslut

I rätten hävdade han benhårt att han blev livrädd och inte förstod att det var polisen utan att han trodde det var rånare och att det var därför han drog iväg som han gjorde "Hur skall jag kunna veta att det var poliser? En sådan saftblandare kan ju vemsomhelst köpa!"

Skall tilläggas att killen var helt ostraffad innan och tydligen gjorde ett väldigt trovärdigt intryck på rätten

I USA åtminstone, om man är osäker på att den som försöker stoppa en är en riktig polis, är det rekommenderat att man fortsätter köra (i låg fart så klart) till närmaste väl upplysta plats, polisstation eller annat bra ställe. Även att man ringer 911 för att kolla om det är en polis som försöker stanna en. Dyker det sen upp fler polisbilar så kan man ju vara ganska säker på att det är en riktig polis.

Kan tänka mig att det är likadant i Sverige, kör till närmaste plats med folk, alternativt ring 112 så borde ju de kunna lösa det. Och under tiden så håller man självklart låg fart, så att man inte eskalerar situationen.
Citera
2007-05-17, 17:09
Medlem
Xiders avatar
Man kan INTE gå efter antal antenner längre.

De HAR andra bilar än SAAB och volvo.

De har INTE alltid en dosa framför backspegeln.

De har INTE bara vanliga färger.

De har INTE bara nya bilar.

De har INTE alltid grejer på instrumentbrädan. Många gånger har civilare radion på golvet på passagerarsidan.

De ha deffinitivt INTE 112 märke på bilen.

Jag har en kompis som känner nån som har hört att det finns en person med en lååång lista med alla stockholms civilbilars regnummer.
Citera
2007-05-17, 17:34
Medlem
Civilare kan dyka upp i vilka kläder som helst / vilken bil som helst.

Det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag levt i en busig förort hela mitt liv och under "busåren" försökte dem byta bilar väldigt ofta för att kunna ta oss på bar gärning.
Citera
2007-05-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xider
Man kan INTE gå efter antal antenner längre.

De HAR andra bilar än SAAB och volvo.

De har INTE alltid en dosa framför backspegeln.

De har INTE bara vanliga färger.

De har INTE bara nya bilar.

De har INTE alltid grejer på instrumentbrädan. Många gånger har civilare radion på golvet på passagerarsidan.

De ha deffinitivt INTE 112 märke på bilen.

Jag har en kompis som känner nån som har hört att det finns en person med en lååång lista med alla stockholms civilbilars regnummer.

Och den listan finns hos den personens grannes hunds kusins ägare som bor i afghanistan...
Citera
2007-05-17, 17:41
Medlem
HarryHarry_s avatar
Blev stannad häromdagen......

Körde på motorvägen i 140 , ser hur en Opel Astra hänger på(sedan) Endast 1 chaufför. äsch tänkte jag och körde på Opeln försvinner lite halvt. kör sedan av motorvägen och likaså Opeln. kör avfarten från motorvägen och möter nästan direkt en polisbil..... och sedan stannas jag. alltså var det en civilare i en Opel Astra han hade kavajj och bilen var som en vanlig (Tattar) Familje bil. inga tonade rutor inget märkvärdigt. Reg nummer xyx113
Citera
2007-05-17, 17:50
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BennyGas

Låter intressant.

En polare kände nån som skulle skojja med sin polare så han gick och köpte sig en blå saftblandare, la sig efter killen på motorvägen och drog sen upp ljuset på taket, tro fan att killen blev rädd. haha.

Hur som helst så verkar det troligt att rätten skulle tro på en, lite knivig situation dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in