2022-06-06, 11:50
Medlem
Tja!

Just nu pluggar jag ett 2-årigt webbutvecklingsprogram på uni och tar examen nästa år.
Då jag just nu inte känner för att bli specifikt webbutvecklare, och känner för att plugga några år till då det är jävligt kul, undrar jag vad nästa steg borde bli.
Ska man köra ett 2/3-årigt program på uni igen, typ systemutveckling eller programvaruteknik, enskilda kurser eller köra ett yh-program inom tex java-utveckling?

Har hört från många (och av egna erfarenheter) att universitetsstudierna bara ger en bred introduktion till de flesta ämnena och programmeringsspråken, och det krävs en del fördjupning efter detta för att landa ett okej jobb, eventuellt kan man ju täcka upp en del av denna erfarenhet av praktiker eller sommarjobb.
Och då jag inte riktigt vet exakt vad jag vill jobba med "när jag blir stor" är det rätt självklart att man måste försöka få lite riktig erfarenhet på praktik osv för att veta vad man vill göra.

Men vad skulle ni säga är en smart lösning för att landa ett chysst jobb efter några års erfarenhet osv?
Självklart drömmer man ju som dum student om ett jobb med 60k+ i ingångslön efter något år, men jag har inte pluggat en civ-ingenjörsexamen på KTH så det blir ju inte direkt raka vägen in som mjukvaruutvecklare på Spotify. Men om man ska sikta mot stjärnorna, vad skulle ni då rekommendera för utbildning? Samt fördjupningskurser, funderar på att ta någon betald bootcamp eller dyl inom node.js nästa sommar tex.

Matte och algoritmer är inte min specialitet direkt, men jag tror att jag bör klara av matten exempelvis högskoleingenjör inom datateknik, speciellt med tanke på att jag redan har grunderna i databaser, förståelse för objektorienterad programmering från webbutv-programmet mm, vilket ger mer tid att fokusera på matten...
Skulle då detta program, som ytterligare breddar kunskaperna, vara bästa valet? Eller ska man försöka fördjupa sig på något sätt? Typ då YH inom java-utveckling?

Tack för svar och åsikter!
Citera
2022-06-06, 11:57
Medlem
Kör på ett Civilingenjörsprogram inom informationsteknologi. Då är ryggen fri för valfri karriär inom IT.
Citera
2022-06-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sharpie
Kör på ett Civilingenjörsprogram inom informationsteknologi. Då är ryggen fri för valfri karriär inom IT.
Jo, men jag känner att ett civ-program är lite väl för avancerat. Matten är över min nivå vad jag känner att jag kommer kunna klara av utan att gå in i väggen, och vill helst inte plugga 5 år utöver de 2 år jag redan kommer ha lagt ner.
Så se det jag letar efter mer som en väg "runt" att köra civ-ingenjör, vad är näst bästa valet? Är det högskoleingenjör eller finns det någon annan metod som är likvärdig eller mer inriktad?
Citera
2022-06-06, 15:24
Medlem
over9ks avatar
Börja jobba istället och få erfarenhet sen söker du dig utomlands, remote eller ej, och får dubbelt så hög lön
Citera
2022-06-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Börja jobba istället och få erfarenhet sen söker du dig utomlands, remote eller ej, och får dubbelt så hög lön
Har funderat starkt på det också. Dock, tror du att det är hållbart och möjligt att klara sig på enbart en 2-årig webbutvecklingsutbildning? Har ju ambition och driv för att plugga vidare, och finns ju rätt stor risk att man aldrig går tillbaks till plugget om man väl börjar knega.
Sen är ju målet att ha en rätt go lön inom några år också. De webbutvecklare jag har träffat som enbart har grundläggande utbildning inom detta har inte haft särskilt högavlönade jobb eller bästa arbetsmiljön osv.
Känns mer safe att fortsätta plugga då om jag är ärlig.
Citera
2022-06-06, 22:28
Medlem
Om du inte ämnar arbeta med något som kräver specialkunskaper inom matematik (som t.ex. spelutveckling, maskininlärning etc) spelar det mindre roll vad för utbildning du har i bagaget. Satsa på att få ett jobb efter din utbildning där det finns möjlighet för dig som junior att lära dig av seniora utvecklare och ingenjörer. Ingångslöner i Sverige är generellt låga, och det är i allmänhet svårt att höja sin lön utan att byta företag.

Jag skulle därför rekommendera att du inte bryr dig nämnvärt om din ingångslön, du kommer ändå byta arbetsgivare om ~1 år och då förhandla upp lönen. Som exempel kan jag ta min lön hittills efter att ha pluggat systemvetenskap:

(Jag är baserad i Malmö)
Arbetsgivare #1 - 28 000 (1,5 år)
Arbetsgivare #2 - 32 000 (5 månader)
Arbetsgivare #3 - 40 000 --> 48 000 (2 år)
Arbetsgivare #4 - 55 000 ---> 68 000 (1,5 år)

Jag började arbeta sent år 2016, kanske har lönerna förändrats något nu, men jag tror inte att du kan förvänta dig en supertung lön i början, men förmodligen högre än min och definitivt om du bor i Stockholm.

Det du vill göra är att arbeta på produktutvecklingsföretag, men givet din erfarenhet hittills kanske du får börja på ett konsultbolag. Försökt att hela tiden röra dig i riktning mot de bolag du önskar jobba på. Vi har några bra produktbolag i Sverige typ Spotify, Neo4j, några fintechs osv. Kolla vad de har för tech stacks och plocka på dig arbetslivserfarenhet som gör dig attraktiv för de rollerna.

Du behöver inte bry dig nämnvärt om algoritmer just nu, även om du bör skaffa dig god förståelse för datastrukturer och algoritmer för att hjälpa dig när du ansöker till de mer välrenommerade bolagen. I Sverige är det fortfarande förhållandevis ovanligt med whiteboard intervjuer á la Google etc och inga av de bolagen du söker till nu kommer att syssla med sådant. Snarare en take-home uppgift som du kan spendera hur mycket tid du vill på och som i regel är svår att misslyckas med.

BTW tycker inte att du skall satsa på en ny utbildning, få ett jobb och lös resten med självstudier. På det systemvetenskapliga programmet hade jag inte en endaste kurs i datastrukturer, algoritmer, tidskomplexitet och dylikt men det gick alldeles utmärkt att lära sig själv. Lägg till diskret matematik och du är i princip god för vilken arbetsgivare som helst, inklusive FAANG (men du får inte en intervju innan du jobbat på ett riktigt bra produktbolag först.).
Senast redigerad av Salva25g 2022-06-06 kl. 22:33.
Citera
2022-06-07, 12:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
Tja!

Just nu pluggar jag ett 2-årigt webbutvecklingsprogram på uni och tar examen nästa år.
Då jag just nu inte känner för att bli specifikt webbutvecklare, och känner för att plugga några år till då det är jävligt kul, undrar jag vad nästa steg borde bli.
Ska man köra ett 2/3-årigt program på uni igen, typ systemutveckling eller programvaruteknik, enskilda kurser eller köra ett yh-program inom tex java-utveckling?

Har hört från många (och av egna erfarenheter) att universitetsstudierna bara ger en bred introduktion till de flesta ämnena och programmeringsspråken, och det krävs en del fördjupning efter detta för att landa ett okej jobb, eventuellt kan man ju täcka upp en del av denna erfarenhet av praktiker eller sommarjobb.
Och då jag inte riktigt vet exakt vad jag vill jobba med "när jag blir stor" är det rätt självklart att man måste försöka få lite riktig erfarenhet på praktik osv för att veta vad man vill göra.

Men vad skulle ni säga är en smart lösning för att landa ett chysst jobb efter några års erfarenhet osv?
Självklart drömmer man ju som dum student om ett jobb med 60k+ i ingångslön efter något år, men jag har inte pluggat en civ-ingenjörsexamen på KTH så det blir ju inte direkt raka vägen in som mjukvaruutvecklare på Spotify. Men om man ska sikta mot stjärnorna, vad skulle ni då rekommendera för utbildning? Samt fördjupningskurser, funderar på att ta någon betald bootcamp eller dyl inom node.js nästa sommar tex.

Matte och algoritmer är inte min specialitet direkt, men jag tror att jag bör klara av matten exempelvis högskoleingenjör inom datateknik, speciellt med tanke på att jag redan har grunderna i databaser, förståelse för objektorienterad programmering från webbutv-programmet mm, vilket ger mer tid att fokusera på matten...
Skulle då detta program, som ytterligare breddar kunskaperna, vara bästa valet? Eller ska man försöka fördjupa sig på något sätt? Typ då YH inom java-utveckling?

Beror ju rätt mycket på vad du tänkt jobba med mer specifikt inom programmering. Det finns ju rätt många områden (algoritmer för aktiehandel, spelprogrammering, webb/internet, e-handel, säkerhetssystem, industrirobotar, etc. etc.) så ett tips skulle vara att nischa in dig lite mer på något som verkar intressant.

Det finns rätt många IT-utbildningar som kan funka, t.ex. civ.ing eller h.ing inom D, F eller T, alt. kandidat/magister/master i datavetenskap/systemvetenskap, YH/KY-utbildningar, osv. Vägen dit är oftast inte avgörande utan det handlar mer om profil. Utöver detta bör du fundera över om du vill jobba med "ren" programmering eller är mer intresserad för de "mjukare" delarna av IT såsom projektledning osv.
Citera
2022-06-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
Tja!

Lär dig statistik och databaser och python kommer alltid finnas behov av diverse dataanalys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in