Citat:
Ursprungligen postat av
Charmskylar98
Jag är ca 23 år och har arbetat hela somrar de senaste 5 åren under tiden jag pluggade. Jag är nu klar med skolan och fått en tillsvidare anställning och kommer för första gången på 5 år få en riktigt semester.
Problemet är bara att jag känner redan nu att jag kommer att ha ångest under semestern. Om vi tar förra sommaren som exempel så mådde jag bra de dagarna jag jobbade och dåligt de dagarna jag inte jobbade.
Om vi kollar ännu längre bak så mådde jag dålig de somrar jag inte jobbade fram tills dess att jag var 17. Från det att jag var 17 fram tills 22 har min ångest under sommaren lösts med att jag har jobbat under sommaren.
Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få bort min ångest. Jag har bokat en resa utomlands där jag säkert kommer må bra. Men vad gör jag resten av tiden? Känns bara som att jag kommer ha sådan ångest och jag vill inte känna så, vill må bra.
Några tips?
Tips ett
Ångest är framtida tankar som smäller som blixtar.
Accepterar du dem som dem är, inte onda, inte goda så försvinner dem av sig själv.
Du måste lära dig något om dig själv, om dina känslor och hur du känner. Många människor slutar att lära sig och försöker titta bort, fly undan verkligheten för då kommer alla känslorna på en och samma gång.
Det andra tipset om det är aktuellt är depression. Om man har tankar och minnen från det förflutna som påverkar känsloläget åt det negativa hållet.
Samma sak här. Att acceptera dessa tankar som dem är, inte onda, inte goda utan bara som något du iaktar och förundras och lär dig mer om dig själv av.
När du väl lärt dig mer om dig själv tror jag att du mår bättre. Annars finns alltid vårdcentralen eller ring 1177 så hjälper dem dig om du bara behöver prata men de kan också ge råd om vad du kan få hjälp.