*Suck* Jag hade hoppats på en befintlig tråd att gå in och lurka lite i. Förhoppningsvis finns det någon lyssnare där ute som delar med sig om tankar angående detta poddradioprogram.
Jag klistrar in en beskrivning av ett live-framträdande duon stod för på Scalateatern:
Citat:
Det de älskar dig för i början är det de hatar längre fram. Bianca Meyer och Jonatan Unge har slitit ut en och annan partner genom åren. Varmt välkomna till en livepodd om olycklig (judisk) kärlek.
Jag har precis börjat lyssna på podden, så jag kan inte avgöra om denna beskrivning är representativ för lejonparten av de förinspelade avsnitten, jag kanske uppdaterar med en ny beskrivning senare.
Jag har hört de två första och de två senaste avsnitten, eller något i den genren. De båda kulturarbetarna har fin kemi och kastar mig mellan "lättsamt allvar" och lättsamheter utan (påtagligt) allvar. Jag skrattar tyvärr nästan aldrig (alltså inte enbart vad gäller denna podd), men jag tycker att den är väldigt mysig.
Den verkar handla om relationsrådgivning, barn, och sådant runt omkring. Någon judisk prägel har jag inte märkt, att de har judiska bakgrunder och erfarenheter utifrån dessa har de i princip bara nämt i förbifarten än så länge. Jag hoppas att det blir mer judendom, det är relativt okänd mark för mig.
(Kanske att jag uppfattat en och annan blinkning till Goethes kända verk (som jag knappt minns), men det är nog delvis för att där finns så mycket allmänmänskligt, och delvis för att jag lyssnat efter dessa. Det kanske mest är ett snyggt namn
Vad som (självklart för min del) ger den det där "lilla extra" är att de verkar väldigt glada i att folk skaffar barn. Kanske rent av generellt. Få saker triggar mig som lansdragare för allmänt barnalstrande och det hade varit väldigt intressant att få ta del av deras tankar kring när det inte är lämpligt för någon att föröka sig. Kanske utvecklar de dessa i avsnitt jag inte har hört.
(De vet rimligtvis att många knappt hinner lära sig att knyta skorna innan de måste bli vuxna, kanske i ett missbrukarhem, kanske i en familj i vilken de utsätts för övergrepp eller får lära sig den hårda vägen hur allvarlig psykisk sjukdom kan smaka. Kanske får de uppleva alla dessa saker, och ytterligare otrevligheter. Kanske var deras föräldrar inte lämpade att skaffa barn.)
Jag hoppas såklart att de faktiskt är för föräldrarskap, oavhängigt "försvårande omständigheter". Då blir den väldigt intressant att fortsätta lyssna på!
Jag ska försöka att inte fanboya mig för mycket vad gäller Jonatan, men han hade kunnat få mig att börja lyssna på vad som helst. Han får gärna lägga örat mot marken för att sedan gästa något okända, lyssningsvärda produktioner (till och med våldgästa för min del). Han verkar ju ändå ha obegränsat med tid för att delta i poddar.
Bianca Meyer hade jag inte hört talas om, så jag bestämde mig för att inte duckduckgoa henne. Tänk om man alltid hade möjlighet att helt själv bilda sig en uppfattning om människor. Det hade varit toppen.
(För den som, liksom jag inte vet vem hon är beskriver jag henne kort, och givetvis inom spoiler-taggar så att ni också kan få ett oinfluerat första intryck:

Tyvärr kände jag ganska snabbt att jag gillar henne. Lyckan över att få "placera en människa i ett fack" (ta mig inte på allvar) varade alltså inte länge, men jag kanske ändrar åsikt snart, å andra sidan.
Hon har en mjuk och behaglig röst. Jag uppfattar henne som ödmjuk, försiktig och lite trevande i sitt sätt att prata. Om det finns något i den beskrivningen är hon en frisk fläkt, en bristvara i ett poddklimat med bombsäkra förståsigpåare (som ofta är ute och seglar).
Hon har en mjuk och behaglig röst. Jag uppfattar henne som ödmjuk, försiktig och lite trevande i sitt sätt att prata. Om det finns något i den beskrivningen är hon en frisk fläkt, en bristvara i ett poddklimat med bombsäkra förståsigpåare (som ofta är ute och seglar).
Vad tyckte ni?