Citat:
Ursprungligen postat av
heggenes
Jag bor i Sveriges 4:e största stad, med drygt 200.000 invånare. Här sker ett par mord per år. Per år! Mer än hälften av dessa få mord är Svenne banan som på fyllan slår sönder sin fru.
Sannerligen en idyll vi lever i sett till brottsfrekvensen. Låser aldrig dörren då jag lämnar vilkan för daglig joggingtur i det fina området.
Jag bor i samma stad, också i ett fint område med företrädesvis villor. Dock ser jag trots min egen tillvaro förfallet i Gottsunda/Valsätra, Kvarngärdet, Gränby, Stenhagen osv. För några år sen toppade Uppsala antalet dödsskjutningar per capita i Sverige, och även om Uppsala är något mindre förstört än många andra städer så kommer det snart hetta till. Ett antal tyngre kriminella har nyss, eller kommer snart, att släppas ut från anstalt och då är det bara en tidsfråga innan det brakar loss.
Och inte blir det bättre av att konflikter i Stockholmsområdet har en tendens att sprida sig till Uppsala.
Men fortsätt du för all del att tro att allt är lugnt bara för att du inte fått en handgranat inkastad på verandan än.