• 4
  • 5
2022-06-06, 09:31
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Du kan bo "lyxigt" för några tusen kr/mån i länder såsom Indonesien (Bali), Thailand etc.

Återigen så nej.
Du kan inte bo lyxigt i Thailand för några tusen/månad.
Citera
2022-06-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Återigen så nej.
Du kan inte bo lyxigt i Thailand för några tusen/månad.

beror på vad man menar med lyxigt ock en normal månadslön i thailand är väl runt 2500 kr
jag brukar satsa på billigare rum ,billigaste jag bott i kostade 50 baht då ca 10 kronor men inte det sämsta rummet jag bott i var i mae salone
Citera
2022-06-06, 10:01
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
beror på vad man menar med lyxigt ock en normal månadslön i thailand är väl runt 2500 kr
jag brukar satsa på billigare rum ,billigaste jag bott i kostade 50 baht då ca 10 kronor men inte det sämsta rummet jag bott i var i mae salone

Precis. Lyxigt ser nog varken jag eller TS som bostad för 50 bath

Ja många fattiga har den lönen du säger, men långt från majoriteten de har lön runt 20,000 bath /månad vlket snarare blir runt 6000 svenska kronor.
Då bor dem ofta i små hyddor tillsamans med andra... lyxigt för vissa men dock tror jag få från Sverige skulle stå ut så fram till pensionen.

Månadslön har dem flesta sedan jobbar dem också vid sidan om för att få det gå ihop.
Citera
2022-06-06, 12:08
Medlem
Deveshs avatar
Jag lever som en riktig fattiglapp i Thailand men det går ändå ca 15000 i månaden för mig. Min hyra är bara ca 1500 spänn i månaden men allt annat gör att det drar iväg. Jag dricker aldrig alkohol, går på barer eller discon och använder mig inte av horor. Inga massager heller. Bara käk, kläder, bensin, hygienprodukter, simkort, skor, iste och massa smågrejjer.

Försök inte ens klara dig under 10000 det är ingen trevlig tillvaro.
Citera
2022-06-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devesh
Jag lever som en riktig fattiglapp i Thailand men det går ändå ca 15000 i månaden för mig. Min hyra är bara ca 1500 spänn i månaden men allt annat gör att det drar iväg. Jag dricker aldrig alkohol, går på barer eller discon och använder mig inte av horor. Inga massager heller. Bara käk, kläder, bensin, hygienprodukter, simkort, skor, iste och massa smågrejjer.

Då bör du nog se över din ekonomi, alla sådana där småköp är väldigt onödiga och typiskt sådant som fördärvar ekonomin. Hur fan kan du lägga 13000 i THAILAND på övrigt? T.om. i Sverige går ju kläd, mat, bensinbudgeten på mindre än så.. Och varför skulle man behöva köpa nya kläder varje månad?
Citera
2022-06-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devesh

snackar vi kronor eller baht
Citera
2022-06-06, 12:50
Medlem
Jag har bott i regionen i runt 11 år och jobbar här med ett kvalificerat arbete (inte call centre/lärare osv). Jag bor för tillfället i ett av de dyrare länderna i regionen, men har bott och jobbat i länder som Thailand/Filippinerna.

Jag skulle nog säga att du vill ha minst 15 - 20k SEK i månaden.

Beroende på vilket land du flyttar till så finns det kvalificerade jobb. Det krävs lite ihärdighet för att hitta dessa, men vill du flytta till Asien snarast så skulle ju en kompromiss kunna vara att köra ett mer kvalificerat jobb i 5-6 år för att sedan hoppa över till heltidspension. Fördelarna med detta är att du (a) inte försvinner helt från arbetsmarknaden ifall du skulle ändra dig, (b) kan testa på att bo i Asien med lite mer säkerhet och (c) får hjälp av företaget med visum. Då kan du kanske även spara ytterligare lite pengar i aktieportföljen.

Din förmåga att få tag på ett sådant jobb beror förstås på din utbildning och tidigare erfarenhet, men har du ett hyfsat bra CV och relevant skillset så ska det inte vara omöjligt.

Jag hade inte flyttat hit arbetslös med bara 4 miljoner. Bygg upp aktieportföljen mer samtidigt som du försöker leta från Sverige.
Citera
2022-06-06, 14:26
Medlem
Filippinerna är väl sjukt bra då. Billigt o engelska funkar utmärkt. Köp en lägenhet för 400k svenska så har du bra standard och löpande utgifter, el vatten internet osv på ca 500 spänn i månaden.
Sen kan man ju såklart bränna 100k i veckan men jag och frugan va nere 3 månader och levde rövare och det va ju nästan så man tjäna in biljetten på de 3 månaderna.

Detta var i Cebu då vet inte om det är dyrare i manilla men troligen billigare där.

Dumagete är fint med men svårare att köpa boende då de inte har lägenheter i samma utsträckning. Om du inte gifter dig med en filipino eller filippinska då men då kan man bli blåst..
Citera
2022-06-06, 14:31
Citat:
Ursprungligen postat av Psalm69x
Filippinerna är väl sjukt bra då. Billigt o engelska funkar utmärkt. Köp en lägenhet för 400k svenska så har du bra standard och löpande utgifter, el vatten internet osv på ca 500 spänn i månaden.
Sen kan man ju såklart bränna 100k i veckan men jag och frugan va nere 3 månader och levde rövare och det va ju nästan så man tjäna in biljetten på de 3 månaderna.

Detta var i Cebu då vet inte om det är dyrare i manilla men troligen billigare där.

Dumagete är fint med men svårare att köpa boende då de inte har lägenheter i samma utsträckning. Om du inte gifter dig med en filipino eller filippinska då men då kan man bli blåst..

Var du där på 70talet eller?

500kr täcker inte el, vatten, internet. Inte ens i närheten. Bara el kan gå på 2500 peso i månaden om man lever västerländskt. Då bor vi i Davao.

Och Manila är oftast dyrast.
Citera
2022-06-06, 17:51
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonden555
Ja jag kan leva enkelt, men har också tänkt på att Asien bara blir dyrare,men nu pratar vi en tids horisont fram till pensionen och man kan ju alltid flytta till Vietnam, och sen Kambodja för att leva billigare.

Ja, du kan utan problem leva ett bekvämt liv i Vietnam för dessa pengar.

Modern och fin 1-rumslägenhet i centrala Hanoi kan du hyra för 2500 kr i månaden.

Bild på lägenhet:

Mat kan vara hur dyrt eller billigt som helst beroende på hur du vill leva. Om du lagar mat själv så kan du utan problem leva på 500-1000 kr i månaden. Streetfood kostar 20-40 kr, vanlig restaurang och snabbmatsrestaurang mellan 30-80 kr, dyrare restaurang 100 kr uppåt. Finns en del mindre restauranger där du kan äta som på svensk restaurang för 100 kr dvs förätt, efterätt entrecote, pommes frites, berneasås osv.

Transporter är billiga. Motorcykel kan på samma sätt vara hur dyr eller billig som helst men bensin går sällan på mer än 100-200 kr i månaden. Billig motorcykel kan du köpa för 2000 kr, dyrare och finare för 10 000 och finare sportmotorcyklar för 20 0000. Taxi är billigt, finns både med Uberbil och MCtaxi. Vill du åka ännu billigare så finns det bussar som går överallt och kostar någon krona.

Heltidsstudier på högskola kostar ca 20 000 om året och studerar du heltid kan du få CSN samt extralån för att täcka studieavgifterna. Detta är också den lättaste metoden för längre visum. Är du mest intresserad av visum kan du tex studera Vietnamesiska 4 timmar i veckan på högskola för mellan 4000-8500 kr för 8 månader. Priset varierar beroende på hur många elever per lärare. 8500 kr är med 2 elever per lärare och 4000 kr är med över 12 elever per lärare (och allt mitt i mellan). Du får visum för hela perioden för 400 kr och det finns flera nivåer Vietnamesiska så du kan hålla på i några år. Du får dock endast CSN om du studerar heltid.

Som extrapengar kan du jobba som privatlärare i Engelska (av typen privat läxhjälp). Lön cirka 100-150 kr i timmen. Oftast bara att fråga runt lite, de flesta föräldrar vill att deras barn ska lära sig Engelska av en västerlänning och är därför villiga att betala mycket. Alla pengarna som kontanter så inget krångel.

Har du fortfarande svårt med pengar så kan du alltid gifta dig med en karriärskvinna, det finns gott om framgångsrika kvinnor med egna företag och karriärer i Vietnam som är singel och ensamma runt 40-års åldern med en inkomst på över 100 000 kr i månaden som letar efter en västerlänning att gifta sig med. Spelar ingen roll att du är relativt fattig. Du kan du också lösa problemet med långtidsvisum.
Citera
2022-06-08, 08:00
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har semestrat en hel del i Asien och jag skulle rekommendera Indonesien
om du vill bo i ett billigt, trevligt land som enligt mig även har god mat

Thailand är ett trevligt land men har blivit betydligt dyrare och har mkt byråkrati
en normallön ligger runt 20.000 Bath = ca 6.000 Sek. Vi semestrar fortfarande där
då min kvinna är Thai och har byggt hus, men betydligt dyrare har det blivit.

Gillar din tanke och tycker du skall prova på några år innan du eventuellt säljer av din lägenhet.

Själv håller jag på att sälja villan och skall flytta till min nya offgrid-stuga där jag kommer bo
superbilligt (underbart ställe) och sen blir det Spanien under halva åren eftersom jag vill
ha närhet till barn mm. Är skuldfri på husen och har en sjukpension på 17.000 netto
Citera
2022-06-08, 08:52
Medlem
Vill du ha en bekväm västerländsk standard så har inte inte på långa vägar tillräckligt kapital ännu, iaf inte här i Thailand. Räkna med minst 20 tusen kronor i månads budget utöver betalt boende och bil, troligtvis mer om du vill ha familj och barn.

Kan du däremot tänka dig att leva på billigt lokalt vis utan bekvämligheter såsom ac, varm dush, bil etc så kan du nog klara dig på 10 tusen i månads budget. Mindre än så blir extremt svårt med kostnader för visum och annat som du inte kommer undan.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in