2022-06-05, 22:58
Du behöver 7500:- ungefär.

När jag bodde i Norge klarade jag mig på den summan.
Så i asien borde det va superlätt
Citera
2022-06-05, 23:19
Medlem
Bor i Thailand sen 5 år tillbaka, dock arbetar jag här i landet så visum och sjukförsäkring står företag på. Men skulle säga att om du bor ensam och vill leva hyfsat bekvämt dvs äta västerländsk mat ibland, dra lite resor i landet och kanske ha en städerska så går du runt på 70-80k baht det vill säga 20-22k sek.

Har tidigare levt på ungefär hälften av det, och då var det ett pussel att få allt att gå runt. Vet dock svenskar här som bor i små studiolägenheter där kök, vardagsrum och sovrum är i ett och samma, äter thaimat från platsstolsresturanger varje dag och bara dricker öl från 7 eleven, dom klarar sig på 20-25 tusen baht, men låter inte som det är det livet du vill leva.
Citera
2022-06-06, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Du behöver 7500:- ungefär.

När jag bodde i Norge klarade jag mig på den summan.
Så i asien borde det va superlätt

Fan vad fint. 7500:-. Jag antar att du snackar om månadsbudget och jag antar även att du satt hemma och åt gröt när alla andra hade kul?

Det vore intressant att höra hur du levde. Jag menar inte att vara otrevlig men är skeptisk
Citera
2022-06-06, 02:31
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Fan vad fint. 7500:-. Jag antar att du snackar om månadsbudget och jag antar även att du satt hemma och åt gröt när alla andra hade kul?

Det vore intressant att höra hur du levde. Jag menar inte att vara otrevlig men är skeptisk

Jobbade som byggnadsarbetare.
Betalade 2000:- för boende i barack på arbetsplatsen.
Där fanns kök, dusch, säng, skrivbord,tv +internet

Utbetalt ca 35 000:- per månad hade dock 2-veckors lön.

Så det är ju möjligt

Alternativ två kan ju va att finna boende i kollektiv.
Till och med i oslo går det att få för 5000:-
Citera
2022-06-06, 02:36
Medlem
Citat:
Jobbade som byggnadsarbetare.
Betalade 2000:- för boende i barack på arbetsplatsen.
Där fanns kök, dusch, säng, skrivbord,tv +internet

Utbetalt ca 35 000:- per månad hade dock 2-veckors lön.

Så det är ju möjligt

Alternativ två kan ju va att finna boende i kollektiv.
Till och med i oslo går det att få för 5000:-

Okej, jag har kört något liknande i något annat land men av någon anledning får jag för mig att ts siktar högre än en barack när han pensionerar sig 😂

Vill man bara överleva så är det ju bättre att leva på statens existensminimum.
Citera
2022-06-06, 02:37
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
För 10000 i månaden kan du leva "ok" i ett låglöneland som typ Filippinerna eller Indonesien, men även där blrjarcdet bli dyrt.

10000kr blir väl ca 2,3 månadslöner därnere.

Min rekommendation är att du inte blr bosätta dig om du inte kan ha ca 20000 i månaden för då kan du leva bra.

Om du som vit europe lever sparsamt kommer dom skratta och se ned på dig.

P.s. glöm ett seriöst förhållande med 10k.

Det verkar snarare som att det är du som har problem med att hantera pengar. För satan , man kan leva mer än "ok" i SVERIGE för 10K!
Citera
2022-06-06, 02:38
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Okej, jag har kört något liknande i något annat land men av någon anledning får jag för mig att ts siktar högre än en barack när han pensionerar sig 😂

Vill man bara överleva så är det ju bättre att leva på statens existensminimum.

Barack låter dåligt.
Men dom är jäkligt fina.
Och är egentligen ingen skillnad mot att bo i en etta i en vanlig lägenhet
Citera
2022-06-06, 02:44
Medlem
Citat:
Barack låter dåligt.
Men dom är jäkligt fina.
Och är egentligen ingen skillnad mot att bo i en etta i en vanlig lägenhet

Jag vet. Funderar på att flytta in i en sådan på riktigt. Jag har fått nog.😂 Men som sagt: ts drömmer om pension i asien.
För gemene man innebär det nog ett svenssonliv med hyfsad standard.
Citera
2022-06-06, 04:30
Medlem
Se denna TS....tycker han är spot on. Jag skulle dock säga jag skulle klara mig på en hel del mindre.

https://youtu.be/hox-Volh-HE?t=4
Citera
2022-06-06, 08:39
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Det verkar snarare som att det är du som har problem med att hantera pengar. För satan , man kan leva mer än "ok" i SVERIGE för 10K!

Om man är en flummare som aldrig lämnar lägenheten kanske
Citera
2022-06-06, 09:22
Medlem
ett alternativ kanske kan vara att bo utomlands 6 månader ock i sverige 6 månader
skaffa ett billigt boende i sverige kolonistuga eller billig kvart ev hyra ut när du är utomlands
finns många pensionerade gubbar i thailand som lider efter kronan gått ner ock ölpriset gått upp
för att kunna fortsätta bo i thailand har de gått över till lao khao ock blivit uteliggare samt skippat sjuk ock olycksfall försäkring ,många har dessutom blivit avlurade sina pengar av sin thailady
så de sitter i "paradiset" grovt alkade utan pengar att ta sig hem men vad ska de hem att göra ingen bostad ock är nog bättre att vara uteliggare i thailand förutom att man kan åka dit för lösdriveri
Senast redigerad av diseledvin 2022-06-06 kl. 09:46.
Citera
2022-06-06, 09:24
Medlem
happilappis avatar
Du kan bo "lyxigt" för några tusen kr/mån i länder såsom Indonesien (Bali), Thailand etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in