2022-06-04, 23:41
Medlem
Hej hej,

Har en server som står och tuffar på lite i ett hörn. Just nu kan den väl som bäst beskrivas som en seedbox kanske. Kör idag Ubuntu desktop, men funderar på att installera om den till Ubuntu Server. Oklart varför.

Vad jag skulle vilja göra med den:
Piehole.
Torrentklient. Helst remote desktop, och surfa runt på trackers samt torrentklienten på servern.
HTPC, står en tv bredvid, skulle vara bra att kunna slå över och kolla på film där.
Kanske en webserver.
Nextcloud, tror jag.
Filserver.

I datorn sitter det tre nätverkskort. Det jag funderar på att att installera Ubuntu server på den. Sedan skapa en virtuell dator med windows 10, för att köra fjärrskrivbord från min workstation, för torrentsurf. Fördelen blir att jag kan knyta den till ett nätverkskort. På det andra nätverkskortet kan jag väl knyta docker tänker jag för Piehole, webserver och Nextcloud, helt enkelt Docker. Det tredje kortet blir då för filserver och surf med datorn.

Men hur får jag dit HTPCn på tv-skärmen, blir det inte massa stök om man loggar in på datorn lokalt, och via remote?

Vad tycker ni om tanken?

Finns det smartare sätt att lösa det på?
Citera
2022-06-05, 00:07
Bannlyst
VBOX måste väl köras med GUI installerat? Det finns väl andra virutallserings lösningar?
Citera
2022-06-05, 02:29
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
VBOX måste väl köras med GUI installerat? Det finns väl andra virutallserings lösningar?

Nop det fungerar fint att använda från cli.

TS: använd transmission bara och använd webläsaren för att administrera torrents, easy peasy.
Citera
2022-06-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280

Det är i och för sig en bra punkt, men för enkelhetens skull är det nog bättre om vi koncentrerar oss på konceptet att virtualisera en hel dator, eller enbart små contaniers. Alternativt en blandning. Exakt sedan hur jag ska lösa själva uppgiften kan bli en senare fråga. Har lite planer på att eventuellt försöka köra med QEMU, jag valde att skriva VBOX bara för att alla skulle fatta problemet jag skulle lösa. Så mitt fel där.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Nop det fungerar fint att använda från cli.

TS: använd transmission bara och använd webläsaren för att administrera torrents, easy peasy.

I och för sig sant, dock har jag varit inne på Delauge, som jag tror kan göra samma sak som Transmission. Men det var inte via webbgränssnitt, som jag fattar det, så kan man köra Transmission via en nativeapp i win, som ansluter till en tjänst på servern. Alltså typ som en tunnklient, men utan webläsare. Vet dock inte om jag fattat det rätt då.

Ett problem med det, är att jag helst vill ha mitt torrentsurfande på en annan dator än min arbetsdator. Jag försöker ha en dator för "arbete", som ska vara så ren som möjligt från annat skräp, som man kan ha skärmdelning och stuff med utan att fundera. Sedan har jag en "privatdator" med spel och piratgrejer på, och till slut min server. Klart jag skulle kunna torrentsurfa på "privatdatorn", så jag har varit inne på den lösningen med.
Citera
2022-06-05, 19:03
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Kör transmission på din Linux server bara förstår inte vad du ska krångla till saker. Behöver ingen klient eller annat bara gå in på webbgränsnittet på valfri dator på ditt lan så har du all funktionalitet utan krångel
Citera
2022-06-08, 09:31
Medlem
zeligs avatar
jag kör en liknande lösning med en virtuell maskin (kvm) och vpn + rtorrent + tmux (eller screen)

funkar riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in