2022-06-05, 02:38
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Hur dör man av värme om det fortfarande finns syre i bilen? Det är ju syret som tog slut pga värmen som gjorde så att dom dog.
Tror du att det enda sättet att dö på är av syrebrist?

Om det blir för varmt i bilen så kommer kroppstemperaturen att stiga. Den ska normalt ligga runt 37 grader. När kroppen blir för varm så slutar den helt enkelt att fungera normalt.

Är det något mer som din högstadielärare misslyckades med att lära dig som du vill veta mer om?
Citera
2022-06-05, 02:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
De brukar väl vara cabade?

Snackade om storleken.
Citera
2022-06-05, 02:40
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ska kanske inte blanda mig i er "interna debatt" men värmeslag får folk till att sluta andas, och därmed leder till syrebrist i kroppen. Men någon syrebrist i själva luften i bilen rör det sig givetvis inte om. Såvida bilen inte är mycket liten. Typ trampebil.
Visst, men ska man resonera så så leder även döden till att man får syrebrist.

Och som du ser så är det uppenbart att idioten tror att syret på något magiskt sätt försvinner vid värme

Citat:
Ja. Syret tar slut när bilen överhettas på det viset. Nu snackar vi jättevarmt

Annars hade dom inte dött. Bara svettats 😂

Citat:
Hur dör man av värme om det fortfarande finns syre i bilen? Det är ju syret som tog slut pga värmen som gjorde så att dom dog.
Citera
2022-06-05, 02:41
Medlem
Citat:
Testa att stoppa in ett marsvin i ugnen med luckan öppen. Vi kan säga 250 gr C.

Tror du att det dör av värmen eller av att det inte kommer in syre?
Citera
2022-06-05, 02:43
Medlem
Citat:
Ska kanske inte blanda mig i er "interna debatt" men värmeslag får folk till att sluta andas, och därmed leder till syrebrist i kroppen. Men någon syrebrist i själva luften i bilen rör det sig givetvis inte om. Såvida bilen inte är mycket liten. Typ trampebil.
De flesta dödsfall beror på att kroppen inte får syre.

Det innebär inte att en hjärtinfarkt är orsakad av syrebrist i luften.
Citera
2022-06-05, 02:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Visst, men ska man resonera så så leder även döden till att man får syrebrist.

När läkare är lata/inte vet så skriver de ofta i dödsattesten "heart failure". Vilket faktiskt är sant på sätt och vis. Men jag resonerar korrekt: Överhettning av kroppen leder till andningsstillestånd, vilket leder till syrebrist. Det "folk verkar gräla om i tråden" är om luftens syre inne i den överhettade bilen "försvinner". Det gör den inte. Däremot kan ett litet utrymme utan tillräcklig ventilation få högre koldioxidhalt bara genom att "man är där och andas". Koldioxiden gör att kroppen (blodet) får försämrad förmåga att ta upp syre. Bland annat därför är det viktigt med ventilation.
Citera
2022-06-05, 02:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
De flesta dödsfall beror på att kroppen inte får syre.

Det innebär inte att en hjärtinfarkt är orsakad av syrebrist i luften.

Jag har inte påstått något sådant heller. Dvs. syrebrist i luften.
Citera
2022-06-05, 02:49
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått något sådant heller. Dvs. syrebrist i luften.
Och man anser inte att en död i hjärtinfarkt beror på syrebrist i blodet. Trots att det faktiskt är så.
Citera
2022-06-05, 02:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Och man anser inte att en död i hjärtinfarkt beror på syrebrist i blodet. Trots att det faktiskt är så.

Syftade du inte alldeles nyss på syrebrist i luften, eller missuppfattade jag?
Citera
2022-06-05, 02:57
Medlem
duden83s avatar
Är folk dumma i huvudet?..
Man lämnar INTE en bebis i en obevakad bil ÄVEN om man har en babymonitor.
Folk är fan dum nå djävulskt...
Citera
2022-06-05, 02:59
Medlem
Citat:
Syftade du inte alldeles nyss på syrebrist i luften, eller missuppfattade jag?
Det var du som tog upp att värmeslag leder till att att slutar att man slutar att andas och att det därmed leder till syrebrist ( (FB) Sala: Kvinna lämnade bebis i bil, gick på gym (2022-06-04) ).

Ville bara säga att de flesta dödsorsaker kan härledas till syrebrist. Kan knappt komma på någon dödsorsak som inte beror på att kroppen inte får syre. Det är väl liksom grejen. Kroppen får ingen näring, och då dör vi.
Citera
2022-06-05, 03:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det var du som tog upp att värmeslag leder till att att slutar att man slutar att andas och att det därmed leder till syrebrist ( (FB) Sala: Kvinna lämnade bebis i bil, gick på gym (2022-06-04) ).

Ville bara säga att de flesta dödsorsaker kan härledas till syrebrist. Kan knappt komma på någon dödsorsak som inte beror på att kroppen inte får syre. Det är väl liksom grejen. Kroppen får ingen näring, och då dör vi.

Jag läste tråden, och fick för mig att du "förespråkade" syrebrist. Kan varit din motpart "i grälet"/debatten. Sorry, my bad i så fall.

Det babyn i bilen akut riskerade var överhettning. Samt möjligen också uttorkning, beroende på hur länge morsan tänkte lämna babyn där. LUFTEN i bilen (om inte det var en mycket liten bil) hade inte fått slut på syre. Det ena leder till det andra, tillslut slutar babyn att andas, och på grund av både överhettning samt syrebrist dör babyn. Är det så knepigt att greppa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in