2022-06-04, 12:55
Prisvärda vitaminer i hög styrka ->
Citat:
www.shorturl.at/aegjC Outside of the UK: Due to issues with customs etc we do not ship outside of the UK.
Men skeppar inte utanför UK.
När man söker Iherb och Swansonvitamins så är vitamin D och K2 tillsammans dyrt, och kommer oftast i klena doser om t ex 40 mcg K2.
Jag söker helst 5000 IU/IE D3 med rejäla mängder K2/MK-7 (>200 mcg) i samma kapsel eller tablett - att lämpligen ta varannan dag.

Var hittar man detta billigt?
Kan väl knappast bara vara England...
Citera
2022-06-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cockpitten
Prisvärda vitaminer i hög styrka -> Men skeppar inte utanför UK.
När man söker Iherb och Swansonvitamins så är vitamin D och K2 tillsammans dyrt, och kommer oftast i klena doser om t ex 40 mcg K2.
Jag söker helst 5000 IU/IE D3 med rejäla mängder K2/MK-7 (>200 mcg) i samma kapsel eller tablett - att lämpligen ta varannan dag.

Vitamin d3 från iherb med märket now foods, är billigast. Får 10000ie per dag för bara 30 kr i månaden. K2 finns billigt på ebay, sök sowelo vitamin k2.
Citera
2022-06-04, 16:31
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Jag köper och använder följande;
https://www.amazon.se/Luondu-Vitamin.../dp/B07ZH5PLPT

https://www.amazon.se/Vitamin-D3-K2-.../dp/B06XGDR3CP

Det är inte bara dosen I.E (internationella enheter) som skiljer utan hur bredningen. Varierar / anpassar dos efter vad klockan är på dagen då D3 stör ut sömnen i för höga doser och nej, det är inte farligt att äta dessa doser. GLHF!
Citera
2022-06-04, 16:53
Citat:
Det är inte bara dosen I.E (internationella enheter) som skiljer utan hur bredningen. Varierar / anpassar dos efter vad klockan är på dagen då D3 stör ut sömnen i för höga doser och nej, det är inte farligt att äta dessa doser. GLHF!

Utmärkt pris-prestandaförhållande: Du får 180 kapslar av vårt högkvalitativa vitamin D3 och K2 (ingen tabletter). Således räcker vitamin D-kapslarna även tack vare hög dosering av 20 000 I.E. Vitamin D 3 och 200 µg Vitamin K2 MK-7 nästan 2 år (årligt lager).

Vitamin D3 + K2 kapslar - Vitamin D3 10.000 I.E Depot + Vitamin K2 MK-7 200mcg per kapsel - HÖG DOS & Vegan - 90 kapslar - endast 1 kapsel var 10: e dag
Okej MeinKampf, hyfsade men vitamin d bör tillföras inte mer sällan än en gång per vecka, helst fördelat på två gånger så i så fall den på 10 000 IU två gånger per vecka. Under 200 mcg vitamin K2 per dag har liten effekt.
Citera
2022-06-05, 04:22
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Okej MeinKampf, hyfsade men vitamin d bör tillföras inte mer sällan än en gång per vecka, helst fördelat på två gånger så i så fall den på 10 000 IU två gånger per vecka. Under 200 mcg vitamin K2 per dag har liten effekt.

Hur skriver du? Bakvänt och uppochned. Garanterat en person som inte kan skilja på k2 mk7 och K2 mk4 men kommer tillbaka efter en googling och vet allt men skriver som en treåring. GLHF!
Citera
2022-06-05, 09:28
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Hur skriver du? Bakvänt och uppochned. Garanterat en person som inte kan skilja på k2 mk7 och K2 mk4 men kommer tillbaka efter en googling och vet allt men skriver som en treåring. GLHF!
Åsikt om hur jag satte ihop orden... Kommentarer på forum är inte tävlingar i vem som skriver svenska uppsatser bäst, utan syftet är att fakta når fram och tillbaka.
Ibland hoppar jag över ord och självklarheter när jag antar att mottagaren bör begripa texten oavsett. Men kanske att jag tog mig vatten över huvudet denna gång. Jag kanske borde ha insett det med tanke på ditt användarnamn.

10 000 IU D3 per vecka är lämpligt för de flesta oavsett intag av kalcium, magnesium och K2. MK-7 är den enda "vanliga" K-vitamin som är någorlunda relevant. De andra formerna av vitamin K har för kort halveringstid för att ha betydelse.

20 000 IU D3 per vecka är lämpligt för de flesta om intaget av kalcium är relativt lågt, magnesium- och vitamin MK-7 tillsätts och om åtminstone ett 25(OH)D3-test görs efter ca tre månader.

30 000 IU D3 per vecka är lämpligt om kalcium intaget är litet, magnesium- och MK-7-intaget högt och om årliga 25(OH)D3-tester görs.
Citera
2022-06-05, 09:52
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
10 000 IU D3 per vecka är lämpligt för de flesta oavsett intag av kalcium, magnesium och K2. MK-7 är den enda "vanliga" K-vitamin som är någorlunda relevant. De andra formerna av vitamin K har för kort halveringstid för att ha betydelse.

20 000 IU D3 per vecka är lämpligt för de flesta om intaget av kalcium är relativt lågt, magnesium- och vitamin MK-7 tillsätts och om åtminstone ett 25(OH)D3-test görs efter ca tre månader.

30 000 IU D3 per vecka är lämpligt om kalcium intaget är litet, magnesium- och MK-7-intaget högt och om årliga 25(OH)D3-tester görs.

DU förstår inte grundläggande biologi.

1. D3 är en fettlösligt pre-hormon.
2. Mikrober i magen stör ut upptagningen av D3
3. Ju äldre man är desto sämre tar man upp D3
4. Ökad mängd melatonin reducerar upptagningsförmågan.
5. Kroppens subkutana fettmassa inverkar negativt på D3
6. Metaboliskt syndrom hindrar D3 från att bli aktivt i kroppen.
7. Genetiska faktorer spelar en stor roll i utsöndringen av D3

Detta är ör att nämna några snabba variabler. Det tar flera månader av hög dos D3 att ens synas på en blodprov, en reell ökning kan ta betydligt längre tid. Med det sagt finns det ingen anledning att överdriva. Det är absolut ofarligt att tillsätta 20.000 - 40.000 I.E dagligen, speciellt för oss i norden.
Citera
2022-06-05, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
DU förstår inte grundläggande biologi.

1. D3 är en fettlösligt pre-hormon.
2. Mikrober i magen stör ut upptagningen av D3
3. Ju äldre man är desto sämre tar man upp D3
4. Ökad mängd melatonin reducerar upptagningsförmågan.
5. Kroppens subkutana fettmassa inverkar negativt på D3
6. Metaboliskt syndrom hindrar D3 från att bli aktivt i kroppen.
7. Genetiska faktorer spelar en stor roll i utsöndringen av D3

Detta är ör att nämna några snabba variabler. Det tar flera månader av hög dos D3 att ens synas på en blodprov, en reell ökning kan ta betydligt längre tid. Med det sagt finns det ingen anledning att överdriva. Det är absolut ofarligt att tillsätta 20.000 - 40.000 I.E dagligen, speciellt för oss i norden.
Punkt 4 och 6 var de enda jag inte visste. 6 kunde jag dock misstänka.
Som om tråden inte visste något men tack ändå trots att det verkar vara viktigare för dig att stråla kunskap snarare än att vidarebefordra sådan.

Nej 40.000 IE dagligen är inte ofarligt att tillsätta dagligen. Det är dock långt ifrån dödligt. Man lär inte få hyperkalcemi eller kalciuminlagringar i mjukvävnader men på sikt överstiger det negativa det positiva med allt över ca 100 nmol/L. Optimalt är 80 till 90 nmol/L eller ≤ 35 ng/dL.

Dessa värden korrelerar statistiskt med ca 20 000 IU per vecka.
Citera
2022-06-05, 18:17
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Punkt 4 och 6 var de enda jag inte visste. 6 kunde jag dock misstänka.
Som om tråden inte visste något men tack ändå trots att det verkar vara viktigare för dig att stråla kunskap snarare än att vidarebefordra sådan.

Nej 40.000 IE dagligen är inte ofarligt att tillsätta dagligen. Det är dock långt ifrån dödligt. Man lär inte få hyperkalcemi eller kalciuminlagringar i mjukvävnader men på sikt överstiger det negativa det positiva med allt över ca 100 nmol/L. Optimalt är 80 till 90 nmol/L eller ≤ 35 ng/dL.

Dessa värden korrelerar statistiskt med ca 20 000 IU per vecka.

Du hoppar över information du får. Jag skrev innan om K2 mk7. Om du inte förstår sambandet med D3 + mk7 och inte gillar mitt sätt att skriva så får du klara dig på egen hand. GLHF!
Citera
2022-06-06, 17:33
Medlem
Jagozars avatar
Citat:

https://www.mmsports.se/Kosttillskot...min-d3-k2.html
Citera
2022-06-06, 19:55
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
https://www.mmsports.se/Kosttillskot...min-d3-k2.html
Den är ganska hyfsad. Nästan exakt lagom dosering för att tas varje dag även om K2 skulle kunna vara högre.

När man ändå tar tillskott varje dag så "förlorar" man ingen tid på att behöva ta en extra pilla från dosetten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in