Citat:
Ursprungligen postat av
Hejsolna123
Hej,
Senaste dagarna om diskuterade det väldigt mycket på Twitter/Reddit att svenska familj bjuder ej mat till barn som leker hemma hos sitt eget barn.
Ett exempel som tog upp var: när det är dags för middag/lunch, så får kompis leka själv i rummet medan familjemedlemmar äter skälv.
Är det verkligen så?
När vårt barn har kompis hos oss och nära middag/lunch tid så fråga vi alltid om hen vill ha mat hos oss. Sedan sms:a jag hens föräldrar om hen får det och ha allergier.
Hur gör ni? Är det inte roligt att barnen äter tillsammans? Och de brukar ha det kul och, äter mer.
Eller har vi gjort fel och ska bara skicka hen hem?
Det blir lite olika beroende på förutsättningarna som råder. Det är ganska vanligt att barnen ätit mellanmål hos oss efter skolan innan vi vuxna kommer hem för vi bor närmast skolan. Det kan handla om allt från ett barn till fyra så extra mjölk, bröd och pålägg får man ofta åka till affären och köpa nytt.
Liiite irriterande ibland för det handlar om min tid också…
På vardagar brukar alla barn ha en tid då de ska vara hemma till middag och den tiden brukar oftast infalla med vår middagstid, i alla fall ungefärligt.
Jag brukar fråga barnen när de ska äta och om det då visar sig att de ska hem strax så är det ju inga konstigheter. Skulle aldrig ”kidnappa” middagstiden från barnens föräldrar på vardagskvällar så att säga. Jag tycker det är en stund som alla (läs många) vill ha runt matbordet med sina barn, men undantag sker och då ber jag barnet att först ringa hem och fråga.
Helger däremot, då är det lite mer ”hejsvejs” och det kan va flera stycken som samlas och spelar fotboll i timmar vid konstgräsplanen där vi bor. Då brukar jag i första hand prioritera käk till dem som inte bor nära (typ de som varannan vecka bor hos en förälder som det krävs buss för att åka hem till) men jag vill alltid att barnet ringer hem och frågar om de får äta här. Vill ju inte spoila om föräldern planerat att hämta sitt barn för att äta på restaurang eller om de är bortbjudna.
Som du märker handlar det inte så mycket om pengar/kostnader för maten och jag tror det är lika för rätt många. Tycker inte det är konstigt alls att det blir lite olika hur man gör beroende på förutsättningarna.
Verkar som folk tar för givet att det handlar om snålhet när det egentligen är en rad olika perspektiv som ligger bakom.