Citat:
Ursprungligen postat av
Hejsolna123
Hej,
Senaste dagarna om diskuterade det vldigt mycket p Twitter/Reddit att svenska familj bjuder ej mat till barn som leker hemma hos sitt eget barn.
Ett exempel som tog upp var: nr det r dags fr middag/lunch, s fr kompis leka sjlv i rummet medan familjemedlemmar ter sklv.
r det verkligen s?
Nr vrt barn har kompis hos oss och nra middag/lunch tid s frga vi alltid om hen vill ha mat hos oss. Sedan sms:a jag hens frldrar om hen fr det och ha allergier.
Hur gr ni? r det inte roligt att barnen ter tillsammans? Och de brukar ha det kul och, ter mer.
Eller har vi gjort fel och ska bara skicka hen hem?
Det blir lite olika beroende p frutsttningarna som rder. Det r ganska vanligt att barnen tit mellanml hos oss efter skolan innan vi vuxna kommer hem fr vi bor nrmast skolan. Det kan handla om allt frn ett barn till fyra s extra mjlk, brd och plgg fr man ofta ka till affren och kpa nytt.
Liiite irriterande ibland fr det handlar om min tid ocks
P vardagar brukar alla barn ha en tid d de ska vara hemma till middag och den tiden brukar oftast infalla med vr middagstid, i alla fall ungefrligt.
Jag brukar frga barnen nr de ska ta och om det d visar sig att de ska hem strax s r det ju inga konstigheter. Skulle aldrig kidnappa middagstiden frn barnens frldrar p vardagskvllar s att sga. Jag tycker det r en stund som alla (ls mnga) vill ha runt matbordet med sina barn, men undantag sker och d ber jag barnet att frst ringa hem och frga.
Helger dremot, d r det lite mer hejsvejs och det kan va flera stycken som samlas och spelar fotboll i timmar vid konstgrsplanen dr vi bor. D brukar jag i frsta hand prioritera kk till dem som inte bor nra (typ de som varannan vecka bor hos en frlder som det krvs buss fr att ka hem till) men jag vill alltid att barnet ringer hem och frgar om de fr ta hr. Vill ju inte spoila om frldern planerat att hmta sitt barn fr att ta p restaurang eller om de r bortbjudna.
Som du mrker handlar det inte s mycket om pengar/kostnader fr maten och jag tror det r lika fr rtt mnga. Tycker inte det r konstigt alls att det blir lite olika hur man gr beroende p frutsttningarna.
Verkar som folk tar fr givet att det handlar om snlhet nr det egentligen r en rad olika perspektiv som ligger bakom.