• 1
  • 2
2022-06-04, 06:27
Medlem
Hej,

Senaste dagarna om diskuterade det vldigt mycket p Twitter/Reddit att svenska familj bjuder ej mat till barn som leker hemma hos sitt eget barn.

Ett exempel som tog upp var: nr det r dags fr middag/lunch, s fr kompis leka sjlv i rummet medan familjemedlemmar ter sklv.

r det verkligen s?
Nr vrt barn har kompis hos oss och nra middag/lunch tid s frga vi alltid om hen vill ha mat hos oss. Sedan sms:a jag hens frldrar om hen fr det och ha allergier.

Hur gr ni? r det inte roligt att barnen ter tillsammans? Och de brukar ha det kul och, ter mer.

Eller har vi gjort fel och ska bara skicka hen hem?
Citera
2022-06-04, 06:39
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Hej,

Senaste dagarna om diskuterade det vldigt mycket p Twitter/Reddit att svenska familj bjuder ej mat till barn som leker hemma hos sitt eget barn.

Ett exempel som tog upp var: nr det r dags fr middag/lunch, s fr kompis leka sjlv i rummet medan familjemedlemmar ter sklv.

r det verkligen s?
Nr vrt barn har kompis hos oss och nra middag/lunch tid s frga vi alltid om hen vill ha mat hos oss. Sedan sms:a jag hens frldrar om hen fr det och ha allergier.

Hur gr ni? r det inte roligt att barnen ter tillsammans? Och de brukar ha det kul och, ter mer.

Diskussionen handlar vl om typ 80-talet och inte modern tid?
Citera
2022-06-04, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis

Detta var absolut inget fenomen begrnsat till 80-talet och tidigare, det hnder i rtt stor utstrckning n idag
Citera
2022-06-04, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis

Nej, diskussioner ske typ 4 dagar sedan.
Menade du att det r det r vanligt att bjuda mat nutiden?
Citera
2022-06-04, 06:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Hej,

r det verkligen s?

Nr min son slpade hem kompisar s fick de alltid kk ifall vi t. Oavsett om det var hemma eller p restaurang. En sjlvklarhet fr mig. Men nr jag sjlv vxte upp s var det annat. D fick kompisen vnta p rummet medans vi t, eller s gick han hem fr att ta hos sig sjlv.
Citera
2022-06-04, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nr min son slpade hem kompisar s fick de alltid kk ifall vi t. Oavsett om det var hemma eller p restaurang. En sjlvklarhet fr mig. Men nr jag sjlv vxte upp s var det annat. D fick kompisen vnta p rummet medans vi t, eller s gick han hem fr att ta hos sig sjlv.

Det r exakt vad de diskuterat i Twitter. Men vet du varfr gjorde man s(lt barnet leka sjlv i rummen medan ni t)? Sedan antar jag det inte r konstigt att bjuda mat till barn (efter kontakt sitt frldar)?
Citera
2022-06-04, 07:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Det r exakt vad de diskuterat i Twitter. Men vet du varfr gjorde man s(lt barnet leka sjlv i rummen medan ni t)? Sedan antar jag det inte r konstigt att bjuda mat till barn (efter kontakt sitt frldar)?
Ingen aning faktiskt. Mina frldrar hade gott om pengar s var inte en ekonomisk orsak. Men jag fr ta och frga dom. Misstnker dock att svaret kommer bli att det bara var s. Att det var en sjlvklar sak att man ter dr man sover.
Citera
2022-06-04, 07:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Minns hur det var frr. Nej man gjorde inte det. Fick inte heller mat hos vnner. Men r det en s dlig sak? Att inte bjuda r mer som att du har mat hemma och det r hem du br g om du r hungrig. Det gr ju att frldrar har mer koll p vart sina ungar r. Om ngon annan bjuder behver de ju inte bry sig. Drfr folk frn sg Gambia r som de r. Frldrar som bryr sig skit om deras ungar, finns alltid ngon annan som betalar ger dom kk.
Citera
2022-06-04, 07:34
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Hej,

r det verkligen s?

Det blir lite olika beroende p frutsttningarna som rder. Det r ganska vanligt att barnen tit mellanml hos oss efter skolan innan vi vuxna kommer hem fr vi bor nrmast skolan. Det kan handla om allt frn ett barn till fyra s extra mjlk, brd och plgg fr man ofta ka till affren och kpa nytt.
Liiite irriterande ibland fr det handlar om min tid ocks

P vardagar brukar alla barn ha en tid d de ska vara hemma till middag och den tiden brukar oftast infalla med vr middagstid, i alla fall ungefrligt.
Jag brukar frga barnen nr de ska ta och om det d visar sig att de ska hem strax s r det ju inga konstigheter. Skulle aldrig kidnappa middagstiden frn barnens frldrar p vardagskvllar s att sga. Jag tycker det r en stund som alla (ls mnga) vill ha runt matbordet med sina barn, men undantag sker och d ber jag barnet att frst ringa hem och frga.

Helger dremot, d r det lite mer hejsvejs och det kan va flera stycken som samlas och spelar fotboll i timmar vid konstgrsplanen dr vi bor. D brukar jag i frsta hand prioritera kk till dem som inte bor nra (typ de som varannan vecka bor hos en frlder som det krvs buss fr att ka hem till) men jag vill alltid att barnet ringer hem och frgar om de fr ta hr. Vill ju inte spoila om frldern planerat att hmta sitt barn fr att ta p restaurang eller om de r bortbjudna.

Som du mrker handlar det inte s mycket om pengar/kostnader fr maten och jag tror det r lika fr rtt mnga. Tycker inte det r konstigt alls att det blir lite olika hur man gr beroende p frutsttningarna.
Verkar som folk tar fr givet att det handlar om snlhet nr det egentligen r en rad olika perspektiv som ligger bakom.
Citera
2022-06-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det blir lite olika beroende p frutsttningarna som rder. Det r ganska vanligt att barnen tit mellanml hos oss efter skolan innan vi vuxna kommer hem fr vi bor nrmast skolan. Det kan handla om allt frn ett barn till fyra s extra mjlk, brd och plgg fr man ofta ka till affren och kpa nytt.
Liiite irriterande ibland fr det handlar om min tid ocks

P vardagar brukar alla barn ha en tid d de ska vara hemma till middag och den tiden brukar oftast infalla med vr middagstid, i alla fall ungefrligt.
Jag brukar frga barnen nr de ska ta och om det d visar sig att de ska hem strax s r det ju inga konstigheter. Skulle aldrig kidnappa middagstiden frn barnens frldrar p vardagskvllar s att sga. Jag tycker det r en stund som alla (ls mnga) vill ha runt matbordet med sina barn, men undantag sker och d ber jag barnet att frst ringa hem och frga.

Helger dremot, d r det lite mer hejsvejs och det kan va flera stycken som samlas och spelar fotboll i timmar vid konstgrsplanen dr vi bor. D brukar jag i frsta hand prioritera kk till dem som inte bor nra (typ de som varannan vecka bor hos en frlder som det krvs buss fr att ka hem till) men jag vill alltid att barnet ringer hem och frgar om de fr ta hr. Vill ju inte spoila om frldern planerat att hmta sitt barn fr att ta p restaurang eller om de r bortbjudna.

Som du mrker handlar det inte s mycket om pengar/kostnader fr maten och jag tror det r lika fr rtt mnga. Tycker inte det r konstigt alls att det blir lite olika hur man gr beroende p frutsttningarna.
Verkar som folk tar fr givet att det handlar om snlhet nr det egentligen r en rad olika perspektiv som ligger bakom.

Tack s mycket fr frklaring.
Nej, jag tror inte heller det handlar om pengar utan kultur. Jag minns att mina frldrar alltid blev s glada om jag hade kompisar hemma och de var nne gladare om vi pt mycket.

Och nu vet jag att inbjudan fr mat till barnets kompis (efter sms kontakt med sin frlder) r tminstone OK (behver inte vara uppskattade).
Citera
2022-06-04, 07:57
Medlem
UndeadNinjas avatar
Ja sjlvklart fr kompisarna ocks mat. Ngot annat hade knts rtt s mrkligt.
Citera
2022-06-04, 08:00
Medlem
Givetvis fr dom som r hr mat.
Nr jag var liten kom det en nyinflyttad familj, dr var enda stllet man inte fick ngot. Kan det vara en geografisk skillnad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in