Citat:
Ursprungligen postat av
AktuellaAmnen
Därför att vår neutralitet under andra världskriget inte gick ut över folket, till skillnad från första (se länken ovan från Forum För Levande Historia). Varför upprepa samma misstag igen?
Bara för att vara USA till lags? De kommer knappast tacka oss. Den enda som gynnas är vår statsminister som får ett toppjobb på en amerikansk bank efteråt. Total korruption, som tydligen hejas på av den stora fårmassan i Sverige.
Och sen tror ni att Ryssland är korrupt
Så du tror på allvar att Magdalena Andersson SJÄLV sitter och bestämmer om NATO-medlemskap? Det är ju inte Putin vi talar om. Nu har ansökan om NATO-medlemskap stöd av regering, opposition och större andelen av befolkningen. Du får helt enkelt tugga i dig att du och Ryssland inte kan bestämma detta, det är inte så det funkar i en demokrati.
Citat:
För det första är det ingen som vinner i krig.
Russofobi definieras som "stark fruktan för (och motvilja mot) allt ryskt.".
Att många russofober även uppvisar starka homofobiska drag är ett faktum som t ex visas av språket.
Testa t ex att sök på "putinrunkare" på Flashback och se att du får upp hundratals resultat.
Att dessutom jag som är Flashbacks mest neutrala medlem (kolla bara på min avatar som knappast kan påstås representera Ryssland!) skulle vara någon "Putinrunkare" bara för att jag anser att Ryssland är våra vänner lika mycket som Ukraina, det är löjeväckande minst sagt.
Med vinst menar jag naturligtvis att Ukraina lyckas slänga ut de ryska inkräktarna från sitt territorium. Sen borde du nog vara mer orolig för den statligt understödda homofobin i Ryssland, än vad några fåtal skriver här, om du nu verkligen var så mån om HBTQ-människors situation.
Att du skulle vara ”neutral” är ju det som är rent löjeväckande när du sitter och sprider ren Kreml-propaganda här, bara ta detta citat,
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Ryssland har som bekant pekat ut Ukraina som ett nazifäste. På grund av detta pågår i nuläget en speciell operation (invasion/krig) i Ukraina för att skydda den ryskukrainska lokalbefolkningen mot nazisternas folkmord.
Citat:
Även Putin vill ha slut på konflikten, det kan jag lova dig.
Eller har han själv påstått något annat?
Ingen fred är villkorslös och Putin vill ha en ordentlig fred som kan hålla.
Säga vad man vill om invasionen, men när det gäller fred har han helt rätt inställning.
Det är ingen idé att sluta en fred som ändå resulterar i att man mördar varandra (så som det var innan invasionen).
Ja självklart vill Putin ha fred på SINA villkor, dvs. att Ukraina och västvärlden ska lägga sig platt för hans krav.
Citat:
Den åsikten får stå för dig.
Mig veterligen har inget annat land betett sig som Ukraina gjort nu innan invasionen, så det skulle vara svårt för Ryssland att invadera ett annat land på samma sätt.
Ja det är min åsikt. Din åsikt, dåligt maskerad som ”neutral”, verkar vara att Ryssland invasion av Ukraina var berättigad och att andra länder måste lägga sig platt för Putins krav för att det ska bli fred...
Citat:
Om vi kan vara vän med USA, som är det land som startat flest krig och mördat flest människor i modern tid, kan vi väl vara vän med Ryssen?
Eller går det inte för att du är russofob?
Vad jag vet har USA vare sig mördat sina eller andra länders medborgare i koncentrationsläger och arbetsläger som Hitler och Stalin. Däremot är ju USA:s utrikespolitik ofta lika smutsig, cynisk och brutal som Rysslands och de flesta andra länders. Merparten av USA:s krig, efter andra världskriget, har också varit lika stora fiaskon som Rysslands invasion av Ukraina troligen kommer bli.
Men USA är inte vår vän pga. sina krig utan
trots dessa. USA är ett världsledande land när det gäller kultur, vetenskap, teknik och ett land som, trots sina problem, är oändligt mycket bättre att leva i än efterblivna och korrupta länder som Ryssland. USA är ett land som många drömmer om att flytta till, Ryssland är ett land som många, speciellt unga och välutbildade, drömmer om att lämna.
Vad har dagens Ryssland, förutom gas och olja, att erbjuda sin omvärld för att vi, eller någon annan, skulle vilja vara vän med dem? Krig, elände, korruption och förtryck?
Jag hoppas innerligt att Ryssland blir i grunden besegrade i detta krig. Inte för att jag hatar ryssar, utan tvärtom. Landet behöver en grundlig förlust för att en gång för alla göra upp med sin militarism och sina sinnessjuka imperiedrömmar, precis som Tyskland och Japan tvingades göra efter andra världskriget. Ryssland har alla förutsättningar att likt dessa länder bli ett blomstrande land som omvärlden ser upp till och gärna vill vara vän med.