• 1
  • 2
2022-06-03, 22:46
Medlem
Jag var inne på Skatteverkets hemsida, på mina sidor. Av nyfikenhet började jag gå igenom dessa skattetabeller som finns. När jag gick på "Lön, pension, sjukpenning mm" märkte jag att siffran om lön inte stämde.
När jag gick igenom alla mina lönespecifikationer och insättningarna på mitt bankkonto kom jag fram till att det finns ca 13 000 kr högre lön och har skattat ca 4 100 kr på det. Alla mina lönespecifikationer och antal arbetstimmar stämmer och jag har fått betalt för det jag jobbade. Men det är ändå 13 000 kr högre lön (som är skattad).

Jag har några frågor till er som är kunniga:
- Vad ska jag göra nu?
- Jag är student och får studiebidrag av CSN samt arbetar deltid, kan dessa felaktiga siffror påverka mig?
- Hur kan jag veta vem som har betalat in den lönen som jag inte har fått?

Tack i förhand.
Citera
2022-06-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav18752
Jag var inne på Skatteverkets hemsida, på mina sidor. Av nyfikenhet började jag gå igenom dessa skattetabeller som finns. När jag gick på "Lön, pension, sjukpenning mm" märkte jag att siffran om lön inte stämde.
När jag gick igenom alla mina lönespecifikationer och insättningarna på mitt bankkonto kom jag fram till att det finns ca 13 000 kr högre lön och har skattat ca 4 100 kr på det. Alla mina lönespecifikationer och antal arbetstimmar stämmer och jag har fått betalt för det jag jobbade. Men det är ändå 13 000 kr högre lön (som är skattad).

- Vad ska jag göra nu?
- Jag är student och får studiebidrag av CSN samt arbetar deltid, kan dessa felaktiga siffror påverka mig?

Tack i förhand.

Har du redan fått ditt slutskattebesked?
Citera
2022-06-04, 00:18
Medlem
Citat:
Tack i förhand.
Men du har väl deklarerat? Stämde siffrorna då?

Eller är det årets siffror som inte stämmer?
Citera
2022-06-04, 08:29
Medlem
Citat:

- Vad ska jag göra nu?

Tack i förhand.

Är det en enskild månad som är fel eller flera?
Åt vilket håll diffar det? Mer inrapporterad eller mindre inrapporterad lön till Skatteverket?
Citera
2022-06-04, 10:51
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

- Vad ska jag göra nu?

Tack i förhand.
Du får helt enkelt ta kontakt med den arbetsgivare som du anser rapporterat in 13000 kr. för mycket. Dom kan säkerligen reda ut det du missförstått eller om det mot förmodan verkligen skulle vara fel så får dom korrigera detta.
Citera
2022-06-04, 11:50
Medlem
yz44s avatar
Semesterersättning?
Citera
2022-06-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Har du redan fått ditt slutskattebesked?
Jag har redan fått mitt slutskattebesked som stämde med min lön.
Citera
2022-06-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men du har väl deklarerat? Stämde siffrorna då?

Eller är det årets siffror som inte stämmer?

Siffrorna stämde och min deklaration godkändes, men den siffran jag kom fram till var 13 000 kr mindre än vad SKV:s automatiska räkningar visade.
Citera
2022-06-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Är det en enskild månad som är fel eller flera?
Åt vilket håll diffar det? Mer inrapporterad eller mindre inrapporterad lön till Skatteverket?

Det är två månader som är konstiga, där har jag fått ca 6 500 kr mer i månaden.
Citera
2022-06-04, 13:53
Medlem
Citat:
Siffrorna stämde och min deklaration godkändes, men den siffran jag kom fram till var 13 000 kr mindre än vad SKV:s automatiska räkningar visade.
Det är alltså deklarationen 2021 som inte kan stämma?

Konstigt att deklarationen stämde om siffrorna var fel. Är säker på att det handlar om något feltänk. Har du jämfört med deklarationen? Adderat ihop alla siffror?
Citera
2022-06-04, 14:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jag har redan fått mitt slutskattebesked som stämde med min lön.
Vad bra, inget är fel alltså?
Citera
2022-06-04, 14:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Det är två månader som är konstiga, där har jag fått ca 6 500 kr mer i månaden.
Skatteverket räknar inte per månad...

Du verkar vara förvirrad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här