2022-06-03, 00:08
Medlem
skatteverk1s avatar
Hej, vad skulle hända om man tände eld på en pingisboll och är det säkert?
Citera
2022-06-03, 00:15
Medlem
Knastratts avatar
Det är celluloid. Det brinner. Inget mer.
Citera
2022-06-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatteverk1
Hej, vad skulle hända om man tände eld på en pingisboll och är det säkert?

Inget är säkert här i världen!

Gamla tiders pingisbollar (i min barndom, för mer än 40 år sedan) var, som ovan nämnts, mycket riktigt gjorda av celluloid (en blandning av kamfer och lågnitrerad cellulosa), och brann rätt livligt med en karaktäristisk kamferlukt. Men det skulle inte förvåna mig om de numera tillverkas av något annat material som polyeten eller PVC!
Citera
2022-06-03, 06:20
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Inget är säkert här i världen!

Gamla tiders pingisbollar (i min barndom, för mer än 40 år sedan) var, som ovan nämnts, mycket riktigt gjorda av celluloid (en blandning av kamfer och lågnitrerad cellulosa), och brann rätt livligt med en karaktäristisk kamferlukt. Men det skulle inte förvåna mig om de numera tillverkas av något annat material som polyeten eller PVC!
Skulle man inte kunna nitrera den ännu mer (om den klarar nitrersyran) o få en boll gjord av nitrocellulosa? Så kanske den smäller när man spelar...

Men tror det ska till mer än ett pingisrack för att den ska smälla. Gjorde nitrocellulosa en gång o den small endast liggande på en hård yta o med ett hårt hammarslag, men den brann livligt!
Citera
2022-06-03, 09:47
Medlem
StonedMonkeys avatar
Har för mig att jag läst recept på rökbomber där man använder pingisbollar, så ryker en del..
Citera
2022-06-03, 12:10
Medlem
TheGretaResets avatar
När jag var barn gjorde vi nägot hemmagjort med pingisbollar och saltpeter. Det brann lite men inget spektakulärt.

Celluid kan det inte vara. Det är förbjudet och tillverkas inte någonstans i västvärlden längre. Jag tror man kan köpa riktig celluid från kina.
Citera
2022-06-03, 14:25
Medlem
Dagens pingisbollar är tyvärr helt ointressanta ur ett pyrotekniskt perspektiv.
Citera
2022-06-03, 16:44
Medlem
AngieDs avatar
Gasen innuti brinner upp direkt men varar max 1 sekund.
Citera
2022-06-05, 08:04
Medlem
DocXs avatar
De är väl fortfarande nitrocellulosa? Den kommer brinna frejdigt. Se typ 1000 videos på Youtube.
Citera
2022-06-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
De är väl fortfarande nitrocellulosa? Den kommer brinna frejdigt. Se typ 1000 videos på Youtube.
Nej, de pingisbollar man köper idag är inte gjorda av celluloid.
Citera
2022-06-09, 23:27
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Dagens pingisbollar är tyvärr helt ointressanta ur ett pyrotekniskt perspektiv.
synd
Citera
2022-06-09, 23:28
Medlem
Cykelbarnens avatar
Kan vara en speciell gas i bollen eftersom den kan flyga i luften. Brinner det med kraft kanske??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in