2023-08-18, 01:41
Medlem
Var på Systembolaget idag och tittade lite på en hylla med tillfälligt sortiment öl. Hittade en burk där som kostade 99:50 plus pant, 210:36 kr/l. The Bruery: So Happens It's Tuesday från USA.

https://www.systembolaget.se/produkt...ruery-1025414/

Hur kan det kosta så mycket? Sen upptäckte jag att det finns dyrare öl i Sverige. Gissar väl på att det är någon specialbeställning med höga omkostnader. Men ska inte Systembolaget just tillhandahålla allt åt oss då de har monopol? Ytterligare ett bevis på att de inte klarar av uppdraget och bör avskaffa sig själv eller med hjälp av EU!
Citera
2023-08-18, 01:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var på Systembolaget idag och tittade lite på en hylla med tillfälligt sortiment öl. Hittade en burk där som kostade 99:50 plus pant, 210:36 kr/l. The Bruery: So Happens It's Tuesday från USA.

Hur kan det kosta så mycket? Sen upptäckte jag att det finns dyrare öl i Sverige. Gissar väl på att det är någon specialbeställning med höga omkostnader. Men ska inte Systembolaget just tillhandahålla allt åt oss då de har monopol? Ytterligare ett bevis på att de inte klarar av uppdraget och bör avskaffa sig själv eller med hjälp av EU!

Men de hade fortfarande Pripps 7,2?

Inse att Systemet inte kan bestämma sådana priser. Bryggeriet säljer på det pris de vill.

Om något är Systemet billigare på dyra produkter, jämfört med i utlandet. En flaska Highland Park 18 är billigare här än i en affär i UK.

Men som skatten fungerar blir de billigaste varorna dyrare. Ett sexpack fulöl eller en box vin är billigare i UK, men inte sådant öl du nämner.
Citera
2023-08-18, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men de hade fortfarande Pripps 7,2?

Inse att Systemet inte kan bestämma sådana priser. Bryggeriet säljer på det pris de vill.

Om något är Systemet billigare på dyra produkter, jämfört med i utlandet. En flaska Highland Park 18 är billigare här än i en affär i UK.

Men som skatten fungerar blir de billigaste varorna dyrare. Ett sexpack fulöl eller en box vin är billigare i UK, men inte sådant öl du nämner.
Du tror väl inte att den ölen kostar 100 kr i USA? Då är du bra lurad av Socialstyrelsen.
Citera
2023-08-18, 16:17
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Du tror väl inte att den ölen kostar 100 kr i USA? Då är du bra lurad av Socialstyrelsen.

Här har du den i en amerikansk webshop. Pris 18.65 dollar, motsvarande 188 spänn. Betydligt dyrare än på bolaget, alltså:
https://collectivecraftbeer.com/prod...42675630801135
Citera
2023-08-18, 16:26
Medlem
Denoms avatar
Vid vilken prisnivå blir en öl dyr? Alla har nog inte samma gräns.
Citera
2023-08-18, 16:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Systembolaget kan hjälpa dig att ta hem precis vad som helst genom att göra en privatimport https://www.systembolaget.se/bestall.../privatimport/

Du kommer säkert att bli tvungen att beställa ett helt kolli, vilket är leverantörens krav inte Systembolagets. Faktisk fraktkostnad och svensk alkoholskatt lär du inte heller komma undan.
Så visst går det att få det man vill ha, men det kostar. Jag tror knappast att den lokale ICA-handlaren skulle bjuda på frakten från t.ex. USA och sälja samma saker utan att tjäna på det.
Citera
2023-08-18, 16:58
Medlem
Citat:

Den där stouten hade jag definitivt köpt och provat i rumstemperatur. Förmodligen mycket god.
Citera
2023-08-18, 17:01
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vid vilken prisnivå blir en öl dyr? Alla har nog inte samma gräns.

Många verkar ju dra den gränsen när en 33cl börjar kosta ~25-30kr på bolaget.
Citera
2023-08-18, 17:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Här har du den i en amerikansk webshop. Pris 18.65 dollar, motsvarande 188 spänn. Betydligt dyrare än på bolaget, alltså:
https://collectivecraftbeer.com/prod...42675630801135
Trots att alkoholskatten med den alkoholhalten blir jävligt hög (2,12 kr/volymprocent x 15,3 = 32,44 kr) i Sverige så hamnar man alltså på nästan halva priset mot vad den kostar i USA
Systembolaget suger verkligen balle!
Citera
2023-08-18, 17:14
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Många verkar ju dra den gränsen när en 33cl börjar kosta ~25-30kr på bolaget.
Ja det är mycket pengar om man ska bli kalasfull men om man bara vill ha något gott till maten kan jag leva med det.
Citera
2023-08-18, 17:39
Medlem
exe.es avatar
Vill man lägga en stor budget på öl kan man ju ta lite allt möjligt, om verkligen vill dricka som absolut godast får du nog öppna plånboken. Men om du bara vill bli as packad och få så mycket som mjöligt för pengen bör du ju köpa den billiga ölen helt klart. Skulle inte säga att Ey’Bro smakar något vidare men den fungerar om man vill ha mycket helt enkelt. Var någon snubbe som jämförde Teslas egna öl med en Ey’Bro och skillnaden var faktiskt inte så stor som man hade väntat sig. Men om man endast tänker på en måltidsdryck tar man ett mycket mindre antal givetvis, fast mycket dyrare. Så det varierar såklart beroende på vilket kapital du sitter med, men alla gör nog olika. Säkert folk som köper mycket dyr öl när det är dags att supa. De som har bra med pengar. Men frågar du mig bör man inte spendera så mycket pengar om man vill ha mycket öl, hellre att man lägger pengarna på dyr öl när man inte ska ha så mycket.
Citera
2023-08-18, 17:58
Medlem
Vem0ths avatar
Folk köper primärt prisvärd öl. Antingen enligt sin egens smak och/eller i kombination med alkoholhalten.

Det finns väldigt många öl över 30kr flaskan/burken som smakar bedrägeri, då är det varumärket och inte innehållet man betalar för.

T ex vill jag dricka för att bli full på ett gott sätt så väljer jag Eriksbergs Pale Ale. Vill jag njuta långvarigt så är det nog #DIPA och RÅÅ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in