2022-06-02, 15:36
Medlem
zoombos avatar
Fick återigen ett bevis för att verkstäder som är anslutna till Dyronomen genar i kurvorna....
Jag har en sån där grej där man mäter fukthalten i bromsvätskan. Kollade mina egna bilar: < 1%, alltså minimiutslaget på mätaren. Ingen fara där.
Men...så kollade jag en bekants bil, en Civic från 2008 som servats "enligt serviceplanen" på en sån verkstad senast för 1½ år sen och bilen hade då gått ganska precis 12000 mil. Mätaren slog i botten - dvs fukthalt > 5%!
Enligt serviceplanen så ska den bytas vid 12000 mil eller vart 6:e år. Dom har alltså struntat i det....

Nu tänkte jag kanske hjälpa till att utföra detta och bilen har givetvis ABS men jag har hört att på bilar med ABS (alla?) så kan man inte göra på det gamla hederliga sättet: pumpa upp trycket på pedalen och öppna alla luftnipplar en efter en för att få ut och byta vätskan och då börjar man med den bortersta. Stämmer detta? Har hört att man på vissa bilar måste ha tillverkarens diagnostikprogram (motsv.) för att kunna köra ABS-pumpen manuellt när man ska lufta - eller gäller det bara om man monterat ny pump eller så?
Citera
2022-06-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Fick återigen ett bevis för att verkstäder som är anslutna till Dyronomen genar i kurvorna....
Jag har en sån där grej där man mäter fukthalten i bromsvätskan. Kollade mina egna bilar: < 1%, alltså minimiutslaget på mätaren. Ingen fara där.
Men...så kollade jag en bekants bil, en Civic från 2008 som servats "enligt serviceplanen" på en sån verkstad senast för 1½ år sen och bilen hade då gått ganska precis 12000 mil. Mätaren slog i botten - dvs fukthalt > 5%!
Enligt serviceplanen så ska den bytas vid 12000 mil eller vart 6:e år. Dom har alltså struntat i det....

Nu tänkte jag kanske hjälpa till att utföra detta och bilen har givetvis ABS men jag har hört att på bilar med ABS (alla?) så kan man inte göra på det gamla hederliga sättet: pumpa upp trycket på pedalen och öppna alla luftnipplar en efter en för att få ut och byta vätskan och då börjar man med den bortersta. Stämmer detta? Har hört att man på vissa bilar måste ha tillverkarens diagnostikprogram (motsv.) för att kunna köra ABS-pumpen manuellt när man ska lufta - eller gäller det bara om man monterat ny pump eller så?

Det skall inte vara något problem att lufta på trad sätt på den, infact har jag inte stött på någon bil som inte kan luftas på det sättet
Citera
2022-06-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Det skall inte vara något problem att lufta på trad sätt på den, infact har jag inte stött på någon bil som inte kan luftas på det sättet

Det är ju inte så att du tömmer systemet helt och sen fyller på, Du tillför ju bromsvätska medans du pumpar bromspedal med öppen nippel tills det kommer klar bromsvätska precis som när du luftar
Citera
2022-06-02, 16:42
Medlem
killawifes avatar
Så länge du inte har ett helt tömt system så ska det bara vara att lyfta som vanligt. Om det är tömt måste det ibland luftas vid abs-enheten och där finns sällan någon luftningsnippel.
Citera
2022-06-02, 16:44
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Det är ju inte så att du tömmer systemet helt och sen fyller på, Du tillför ju bromsvätska medans du pumpar bromspedal med öppen nippel tills det kommer klar bromsvätska precis som när du luftar

Absolut, det är så man gör så man måste hålla koll på nivån i behållaren så man inte kör tomt.
Men jag har ändå sett att det finns en "Bleeding ABS-pump" funktion i vissa märkesspecifika diagnostikverktyg, när ska dessa användas?
Citera
2022-06-02, 16:44
Medlem
Fukten kommer ju in i behållaren av den utvändiga luften.. bromsvätska är hygroskopisk å tar åt sig fukt i luften... största fukthalten är såklart i behållaren... börja med att suga ur den helt med en slang så du inte får in mer i rören.. fyll på fullt med ny vätska.. öppna sen luftnippeln ytters lite med slang i flaska... öppna så lite att du med högt tryck på pedalen kan känna den sjunker lite.. pumpa upp högt tryck ingen å håll kvar till pedalen går ner... I flaskan ser du nu hur mycket äldre vätska som kom ut... stäng luftnippeln å gör så runt om... Man behöver alltså inta va två..
Citera
2022-06-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Absolut, det är så man gör så man måste hålla koll på nivån i behållaren så man inte kör tomt.
Men jag har ändå sett att det finns en "Bleeding ABS-pump" funktion i vissa märkesspecifika diagnostikverktyg, när ska dessa användas?

När du byter pump eller tömmer systemet på vätska, Annars finns det ingen anledning att joxa med det.
Du skall ju byta vätska
Citera
2022-06-02, 17:03
Medlem
Det går att lufta i ett broms rör med.. behöver inte va en nippel..
Citera
2022-06-02, 18:19
Medlem
Luftade min bil som vanligt efter att systemet var helt tomt (var inte planen, men blev så när jag bytte bromsoken)

Tog iof rätt lång tid, och öppnade för säkerhets skull även anslutningarna uppe vid ABS-pumpen, men kom inte ut nån luft där.
Citera
2022-06-02, 22:53
Medlem
Fuzzs avatar
Vid bromsvätskebyte behövs ingen speciell procedur men vissa bilar behövs lufta med dator om absaggregatet har varit tomt.
Citera
2022-06-03, 12:07
Medlem
Det finns MINST två saker du MÅSTE beakta när du luftar/byter bromsvätska med pumpmetoden.

För det första inte trampa bromspedalen i botten så att huvudbromscylindern skadas.
Lätt att säga/skriva - men svårare i praktiken.
Trampar du bromspedalen i botten (på cylinderloppet) skadar du packningen på kolven.
Detta p g a a kolven/packningen med tiden åstadkommit en vändkant i cylinderloppet.
Passerar kolven/packningen vändkanten så skadas med stor sannolikhet packning på kolven.
Den kan börja läcka så att pedalen går i botten.
Placera en kloss under bromspedalen så att den inte går att trampa lägre än innan du började lufta.

Bilar med ABS-bromsar har ett ABS-block.
Detta är högsta punkten i den hydrauliska delen av bromssystemet.
Se därför NOGA till att det inte kommer in luft i det hydrauliska systemet.
Kolla således hela tiden att bromsvätskebehållaren inte blir tom på vätska.
Om luft kommer in i det hydrauliska systemet söker sig luftbubblan likt libellen i ett vattpass uppåt.
Hamnar således i ABS-blocket.
Därifrån omöjligt att med fotpumpmetoden driva ut luftbubblan.
För att få ut luftbubblan måste sugmetoden tillämpas.
Generellt så använder seriösa bilverkstäder sugmetoden utan undantag.
Biltema har en relativt prisbillig anordning för luftning/bromsvätskebyte.
Ekonomiskt tror jag det blir billigare att lämna in bilen för bromsvätskebyte(med sugmetoden).

I min ungdom experimenterade jag med ett specialpreparerat lock till bromsvätskebehållaren(köpte på skroten).
Monterade en ventil i locket och tog tryckluft från reservhjulet.
Svårt att reglera trycket = man måste vänta tills reservhjulet är nästan tomt - annars ar trycket för högt.
Lite småjobbigt att fylla på bromsvätska eftersom systemet vid påfyllningen måste vara trycklöst.
Men det går!

Härutöver måste man, på en del nyare bilar, ha stöd av dator med specialprogram.
Citera
2022-06-03, 13:01
Medlem
Som kuriosa kan jag berätta att dåvarande RPS och dåvarande Trafikverket/Vattenfall samt Statens
Kriminalekniska Anstalt, SKA, redan på 60-talet upp märksammade ett antal trafikolyckor där bromsvätskans hygroskopiska egenskaper spelat roll för olycksförloppet.

Någon minns kanske "Sälenolyckan" där 2 eller 3(minns inte) polismän fick sätta till livet och föraren anklagades för vållande till annans död.
Föraren friades senare just med stöd av dålig bromsväska som medförde att bromspedalen bottnade.

På 1990-talet uppmärksammades återigen faran med dålig bromsvätska som orsakade pedaler i botten.
ASB fick uppdraget att undersöka förutsättningarna för en obligatorisk test av bromsvätskan.
Att bara doppa en pipett i huvudbromscylinderns och analysera den bromsvätskan ger ofta en felaktig bild av bromsvätskans status.
Tekniska avdelningen på ASB börja då att i stället ta bromvätskeprovet vid någon av de bakre luftningsskruvarna.
Minns inte den aktuella procentsatsen där luftningsskruvarna gick av, men den var hög.
ASB fick naturligtvis stå för kostnaderna för reparation av bilarna samt stilleståndsersättning till bilägarna.
Utredningen och utfallet bedömdes av ASBs styrelse som alldeles för hög för att kunna belasta den obligatoriska besiktningsavgiften.
Utredningen lades därför i malpåse.
Så mycket var den trafiksäkerhetsåtgärden värd - DÅ!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in