Fick återigen ett bevis för att verkstäder som är anslutna till Dyronomen genar i kurvorna....
Jag har en sån där grej där man mäter fukthalten i bromsvätskan. Kollade mina egna bilar: < 1%, alltså minimiutslaget på mätaren. Ingen fara där. 
Men...så kollade jag en bekants bil, en Civic från 2008 som servats "enligt serviceplanen" på en sån verkstad senast för 1½ år sen och bilen hade då gått ganska precis 12000 mil. Mätaren slog i botten - dvs fukthalt > 5%! 
Enligt serviceplanen så ska den bytas vid 12000 mil eller vart 6:e år. Dom har alltså struntat i det....

Nu tänkte jag kanske hjälpa till att utföra detta och bilen har givetvis ABS men jag har hört att på bilar med ABS (alla?) så kan man inte göra på det gamla hederliga sättet: pumpa upp trycket på pedalen och öppna alla luftnipplar en efter en för att få ut och byta vätskan och då börjar man med den bortersta. Stämmer detta? Har hört att man på vissa bilar måste ha tillverkarens diagnostikprogram (motsv.) för att kunna köra ABS-pumpen manuellt när man ska lufta - eller gäller det bara om man monterat ny pump eller så?