• 1
  • 2
2022-06-02, 11:21
Medlem
theshades avatar
Jag har tyvärr återigen behövt ha kontakt med det socialdemokratiska monster vi kallar Försäkringskassan.

Jag krigar nu med dem för att få sjukpenning för tiden jag var i behandling för missbruk.

Mitt ärende ser ut så här:
Jag har varit sjukskriven på heltid för att deltaga i behandling på 100%. Behandlingen har varit förlagd 08-16 på vardagar. Jag har inte varit boende på behandlingshemmet utan sovit hemma. Under tiden jag varit i behandling har jag helt avstått från mitt arbete som är på 75% och förlagt huvudsakligen på kvällar och helger.

Problemet med en "förebyggande sjukpenning" är enligt Försäkringskassan att den enbart kan ge ersättning för tiden då behandlingen hindrar mig från arbete. Eftersom min tjänst är förlagd på andra tider (kvällar och helger) så menar de att jag inte kan få någon ersättning för den förlorade inkomsten. Jag hävdar istället att eftersom behandlingen varit på 100% sysselsättningsgrad så har jag därmed varit hindrad att arbeta även andra tider än då behandlingen varit.

Jag har hittat det vägledningsdokument som jag antar att min handläggare lutar sig på:

“Sjukpenning i förebyggande syfte betalas alltså bara ut för den tid som behandlingen eller rehabiliteringen har hindrat den försäkrade från att förvärvsarbeta. Det är viktigt att komma ihåg att den försäkrade bara kan få ersättning för tid när hen behöver avstå från arbete. “

Det är det ovanstående handläggaren upprepar som ett mantra vad jag än säger. Hon säger även att om jag hade bott på behandlingshemmet så hade det varit annorlunda:

“Om det för behandlingen eller rehabiliteringen krävs att den försäkrade vistas heltid på till exempel ett behandlingshem eller en rehabiliteringsklinik, och därför måste avstå helt från förvärvsarbete, kan sjukpenning i förebyggande syfte betalas ut i motsvarande omfattning som hen skulle ha arbetat.”

Jag trycker på följande:

“Om behandlingen eller rehabiliteringen kräver att den försäkrade avstår från arbete även före eller efter besöket på vård- eller rehabiliteringsenheten kan den tiden också räknas med.”

Jag hävdar alltså att det är orimligt att jag ska vara heltid 100% i behandling, för att sedan åka och jobba. Detta bryr sig inte handläggaren om utan resonemanget går bara runt till det översta stycket.

Är det lagligt och riktigt av min handläggare att resonera som hon gör och neka mig ersättning för min förlorade arbetstid kvällar och helger? Någon sa att Försäkringskassan skulle bryta mot arbetsmiljölagen genom att kräva att jag borde arbeta utöver mina 100% i behandling. Stämmer det?

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd som kan vara till hjälp i denna strid.
Citera
2022-06-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
“Om det för behandlingen eller rehabiliteringen krävs att den försäkrade vistas heltid…”.

Heltid är 40h/v, dvs inte samma sak som heldygnsvård. Om handläggaren är informationsresistent kanske du kan få en läkare att skriva ett vanligt sjukintyg retroaktivt pga den kognitiva belastning och den postakuta abstinens som behandlingen innebar? Det finns ingen rimlighet i att klara av behandling på heltid och arbete på 75% samtidigt. Heltidsbehandling är ingen liten fritidssyssla.
Citera
2022-06-02, 15:52
Vem som helst kan kräva vad som helst men i ditt fall skulle det sluta i Förvaltningsrätten. Hela myndigheten Försäkringskassan har både i princip och i praktiken noll makt. Domstolar har all makt.
Citera
2022-06-02, 17:00
Medlem
Hur i helsike skall man kunna vara på behandling i 8 timmar och sedan ha ork att jobba 6 timmar?
Försäkringskassan i ett nötskal.
Citera
2022-06-02, 17:23
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Heltid är 40h/v, dvs inte samma sak som heldygnsvård. Om handläggaren är informationsresistent kanske du kan få en läkare att skriva ett vanligt sjukintyg retroaktivt pga den kognitiva belastning och den postakuta abstinens som behandlingen innebar? Det finns ingen rimlighet i att klara av behandling på heltid och arbete på 75% samtidigt. Heltidsbehandling är ingen liten fritidssyssla.

Först bad de om ett läkarintyg som sade att jag inte kunde arbeta utanför behandlingstiden och då skrev min läkare på behandlingshemmet en lapp "Behandlingen är på 100%. Det finns således inte utrymme för arbete utöver behandlingen."

Sen var det tyst i två månader innan Försäkringskassan ringde och började om sitt resonemang och hans utlåtande spelade ingen roll när de väl hade fått det.

Jag har bett läkaren ta kontakt med dem själv men han har inte återkommit än.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious

Just det! Det står inte där att jag ska behöva bo på stället utan att jag vistas där "heltid". Tack för det påpekandet!
Senast redigerad av theshade 2022-06-02 kl. 17:30.
Citera
2022-09-09, 14:48
Medlem
Hur har de gått för dig ?
Citera
2022-09-10, 16:30
Medlem
Citat:
Jag har tyvärr återigen behövt ha kontakt med det socialdemokratiska monster vi kallar Försäkringskassan.

Jag krigar nu med dem för att få sjukpenning för tiden jag var i behandling för missbruk.

Mitt ärende ser ut så här:
Jag har varit sjukskriven på heltid för att deltaga i behandling på 100%. Behandlingen har varit förlagd 08-16 på vardagar. Jag har inte varit boende på behandlingshemmet utan sovit hemma. Under tiden jag varit i behandling har jag helt avstått från mitt arbete som är på 75% och förlagt huvudsakligen på kvällar och helger.

Problemet med en "förebyggande sjukpenning" är enligt Försäkringskassan att den enbart kan ge ersättning för tiden då behandlingen hindrar mig från arbete. Eftersom min tjänst är förlagd på andra tider (kvällar och helger) så menar de att jag inte kan få någon ersättning för den förlorade inkomsten. Jag hävdar istället att eftersom behandlingen varit på 100% sysselsättningsgrad så har jag därmed varit hindrad att arbeta även andra tider än då behandlingen varit.

Jag har hittat det vägledningsdokument som jag antar att min handläggare lutar sig på:

“Sjukpenning i förebyggande syfte betalas alltså bara ut för den tid som behandlingen eller rehabiliteringen har hindrat den försäkrade från att förvärvsarbeta. Det är viktigt att komma ihåg att den försäkrade bara kan få ersättning för tid när hen behöver avstå från arbete. “

Det är det ovanstående handläggaren upprepar som ett mantra vad jag än säger. Hon säger även att om jag hade bott på behandlingshemmet så hade det varit annorlunda:

“Om det för behandlingen eller rehabiliteringen krävs att den försäkrade vistas heltid på till exempel ett behandlingshem eller en rehabiliteringsklinik, och därför måste avstå helt från förvärvsarbete, kan sjukpenning i förebyggande syfte betalas ut i motsvarande omfattning som hen skulle ha arbetat.”

Jag trycker på följande:

“Om behandlingen eller rehabiliteringen kräver att den försäkrade avstår från arbete även före eller efter besöket på vård- eller rehabiliteringsenheten kan den tiden också räknas med.”

Jag hävdar alltså att det är orimligt att jag ska vara heltid 100% i behandling, för att sedan åka och jobba. Detta bryr sig inte handläggaren om utan resonemanget går bara runt till det översta stycket.

Är det lagligt och riktigt av min handläggare att resonera som hon gör och neka mig ersättning för min förlorade arbetstid kvällar och helger? Någon sa att Försäkringskassan skulle bryta mot arbetsmiljölagen genom att kräva att jag borde arbeta utöver mina 100% i behandling. Stämmer det?

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd som kan vara till hjälp i denna strid.

Hur har de gått för dig är i en liknande sits
Citera
2022-09-10, 20:49
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrgreenwhite1
Hur har de gått för dig är i en liknande sits

Har fortfarande inte fått några pengar men krigar vidare. Min läkare har föreslagit att jag startar en rättslig process mot FÖrsäkringskassan och jag är villig att gå hur långt som helst.

Hur ser det ut för dig?
Citera
2022-09-10, 22:27
Medlem
sebnies avatar
Nej du kan inte få sjukpenning för den arbetstiden.

Vad försäkringskassan menar med: "Om behandlingen eller rehabiliteringen kräver att den försäkrade avstår från arbete även före eller efter besöket på vård- eller rehabiliteringsenheten kan den tiden också räknas med." är att:

Om den behandling eller rehabilitering, som du utför, försämrar din hälsa tillfälligt (ta detta exempel: Att man inte ska röra på ett nyopererat ben, eller att en behandling med läkemedel gör dig så utmattad i säg 4 timmar att du knappt kan stå på egna ben) så att du inte kan förvärvsarbeta, så kan du få sjukpenning för den tiden.
Behandlingsmetoden måste sätta dig ur funktion på ett sådant sätt att du inte KAN förvärvsarbeta på din normala arbetsplats för att få sjukpenning.

Enbart det faktumet att du överstiger 100% sysselsättningsgrad genom att förvärvsarbeta på dina icke-behandlade tider, ger inte rätt till sjukpenning.
Du kan alltså inte frivilligt avstå från ett kvälls/helg arbete med motiveringen "Det skulle bli mer än 40h/v inkl behandlingen" och få sjukpenning, utan du måste ha varit fysiskt förhindrad att delta i förvärvsarbetet.

Med "vistas heltid på behandlingshem" så menar försäkringskassan sova över såklart. Då kan man få ersättning för tid som inte behandling pågått. Eftersom du inte sover över på behandlingshemmet och därmed KAN förvärvsarbeta kväll och helg, så kan du inte få sjukpenning för dessa dagar.
Citera
2022-09-11, 00:27
Medlem
Citat:
Först bad de om ett läkarintyg som sade att jag inte kunde arbeta utanför behandlingstiden och då skrev min läkare på behandlingshemmet en lapp "Behandlingen är på 100%. Det finns således inte utrymme för arbete utöver behandlingen."

Sen var det tyst i två månader innan Försäkringskassan ringde och började om sitt resonemang och hans utlåtande spelade ingen roll när de väl hade fått det.

Jag har bett läkaren ta kontakt med dem själv men han har inte återkommit än.

Just det! Det står inte där att jag ska behöva bo på stället utan att jag vistas där "heltid". Tack för det påpekandet!

Det är din läkare som gjort bort sig. Läkaren skall skriva att du under behandlingen till 100% saknar arbetsförmåga oavsett typ av jobb och beskriva orsaken till detta. "Inte utrymme" på en "lapp" är inte samma sak som ej arbetsför.
Det är extremt viktigt att skriva läkarintygen korrekt eftersom försäkringskassan är 100% anala i sina tolkningar.
Länk Så där ser ett läkarintyg ut. Som du ser är det väldigt mycket mer information som behöver anges än en lapp med en mening på.
Citera
2022-09-11, 15:17
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är din läkare som gjort bort sig. Läkaren skall skriva att du under behandlingen till 100% saknar arbetsförmåga oavsett typ av jobb och beskriva orsaken till detta. "Inte utrymme" på en "lapp" är inte samma sak som ej arbetsför.
Det är extremt viktigt att skriva läkarintygen korrekt eftersom försäkringskassan är 100% anala i sina tolkningar.
Länk Så där ser ett läkarintyg ut. Som du ser är det väldigt mycket mer information som behöver anges än en lapp med en mening på.

Han kompletterade sitt läkarintyg med en lapp när de tjafsade. Han har sedan skrivit ett helt nytt läkarintyg, vilket inte gillades eftersom han inte tillräckligt noga beskrev "vilka symtom" som gjorde att jag saknade arbetsförmåga. Han skrev mest om att jag fick vård för alkoholmissbruk med referenser till vilket skick jag varit i när jag tidigare fått vård på sjukhus.
Jag pratade med FK igen och fick bekräftat att de vill ha beskrivning av själva symtomen som alkoholism innebär och har bett honom om detta men han verkar ha tröttnat på att behöva omformulera sig och säger att jag bör ta det till rätten. Jag har dock bett honom att skriva ett sista intyg enligt deras önskemål så vi får ett slut på det hela, och FK är förhållandevis tillmötesgående i det att de är tydliga med vad de vill ha. Handläggaren lät lite orolig när jag nämnde rättsliga åtgärder. Hoppas lösa detta innan årsskiftet. Då har det tagit ett år.
Citera
2022-09-11, 18:07
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
klart de kan kräva att din sysselsättning ska vara högre än 100%. Det tycker a-kassan och arbetsförmedlingen och socialkotoret också. Det är helt enkelt inte deras fel att du har problem.

DE FÖLJER BARA REGLERNA VETTU. DET kan alla nämnder se.

tldr;
mitt råd, mitt tips.. det enda? försvar emot myndighetspersonalen är.. vänta på meningen: "jag kan inte göra något jag följer bara reglerna".. och svara dem..

- Ja, det gjorde nazist-människorna också. *klick*

helt seriöst, undvik ALL KONTAKT med nazist människorna inom skr, genom att inte vara aktiv i deras 'handlingsplan'. De kan dra åt helvete. Du mår bara bra när de negativa personerna försvinner ur ditt liv.

Så jag borde undvika kontakt med myndigheter som Försäkingskassan? Jag som trodde att jag älskar byråkrati. Tack för ditt råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in