Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Det finns generellt sett ingen energibesparingsåtgärd som betalar sig snabbare än en luft/luftvärmepump.
Att börja byta system till FTX plus luft/vatten låter som rena dårhävet.
Varför inte investera i både solceller och luftvärmepump? Räntorna är låga och enligt räkneexemplet här ovan låter det inte så tokigt med solceller.
FTX är ju inte så långt borta tänker jag egentligen? Hyfsat enkelt att installera på befintlig plats då det är enplans. Luft/vatten håller jag med om, tar ett tag innan det betalat sig. Ja, men jag tänker att luftvärmepumpen kanske blir en onödig investering om jag sedan köper solceller ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
batshake
Ett hus från år 2000 skall vara väldigt väldigt välisolerat det ska inte dra 17.00 kilowattimmar
Fråga grannarna om de också har avfuktning alternativt uppvärmning av grunden jag tror inte det
Se till att den är väl isolerad och och bra ventilation
Du borde kunna ta bort värmen i garaget och endast sätta på den då du absolut behöver den då du ska jobba med bilen alternativt med någonting annat
Är det verkligen ovanligt? Ca 12 000kwh går till uppvärmning och vatten. Resten, 5000kwh, är hushållsel. Kanske vår pump/ventiler är felinställda på ngt vis? Kanske värt att be en tekniker kolla över den?
Ang garaget så är det isolerad platta och väggar, kan bli problematiskt att ha mindre än 10 grader då fukten inte torkar ut och det möglar. Hade garaget varit oisolerat hade jag stängt av det för längesedan. Har funderat på att köpa typ en superbillig luftvärmepump från Jula eller ngt enbar för garaget, de avfuktar ju även luften en del.