2022-06-01, 23:32
Medlem
Hur många är Ni i hushållet 17 000 kwh låter mycket för ett sådant hus
Har Ni någonting annat som drar upp förbrukningen, har Ni varmt i garaget?
Citera
2022-06-02, 05:52
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
I dagsläget har jag en mindre villa på 145 kvadrat i elområde 4 med en gammal Nibe Fighter 310 frånluftsvärmepump med vattenburna radiatorer. Huset är drygt 20 år gammal och årsförbrukningen ligger totalt på drygt 17 000Kwh.

Inte katastrofalt men inte det bästa heller. Men jag har komponerat en lista med lite olika alternativ som jag hade velat bolla med kunnigt folk:

1. Pumpen är ju gammal, en ny frånluftspump kostar ju runt 50-100 000Kr. Troligen är en ny något effektivare och har lite bättre styrning, typ Nibe Fighter F370, men blir nog ingen gigantisk besparing där? Också kul när man kollar prisjakt på F370. Den har under många år kostat 39 000Kr för att nu gå loss på 50 000Kr.

2. Ett alternativ är ju annars att byta ut pumpen helt mot en luftvattenvärmepump istället, men det blir ju lite krångligt, dels har vi inte plats i dagsläget och får således bygga om tvättstugan och dels så sköter ju frånluftspumpen ventilationen också så där behöver jag också en lösning, kanske ett FTX system. Men detta kommer gå på runt 200-250 000Kr. En bergvärmepump blir lite samma sak men ännu dyrare med borrhålet.

3. Jag skulle också kunna installera en luftluftvärmepump i vardagsrummet, vad jag sökt online kan det, i kombination med frånluftspannan, sänka förbrukningen runt 3000kwh. En sådan pump kostar runt 25 000Kr och skulle således med dagens elpris vara betald efter 4 år. Men sen ska man stå ut med fläktljudet.

4. Min sista tanke är solceller, en 10kwh installation går på runt 200 000Kr. Men det är också dyrt förstås. Och jag funderar på lönsamheten då man får som minst energi på vintern när man behöver den som mest. Dvs 1kwh på sommaren sparar ju inte lika mycket som på vintern då man tjänar mest på att "kvitta" kilowatt timmarna.

Hur mycket isolering har du?
Vad är det för fönster, har fönster och dörrar fräscha tätningslister så de är täta?

Vad har ni för inomhustemperaturen?

17 000 kWh låter högt med en värmepump.
Citera
2022-06-02, 06:47
Medlem
persona.von.gratas avatar
Om ni förbrukar mycket varmvatten så skulle ni kunna spara en del med en värmepumpsberedare.
https://www.polarpumpen.se/kunskapsb...pumpsberedare/
Citera
2022-06-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hur mycket isolering har du?
Vad är det för fönster, har fönster och dörrar fräscha tätningslister så de är täta?

Vad har ni för inomhustemperaturen?

17 000 kWh låter högt med en värmepump.

Treglas fönster i hela huset. Dock ihopbyggt med mindre garage, där står ett element på låg värme. Vi har en avfuktare på i krypgrunden för att undvika mögel, drar säkert 1-2000kwh per år. Men alternativkostnaden blir hög om det möglar..

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Om ni förbrukar mycket varmvatten så skulle ni kunna spara en del med en värmepumpsberedare.
https://www.polarpumpen.se/kunskapsb...pumpsberedare/

Inte onormaltmycket. En värmepumpsberedare gör väl i princip samma sak som frånluftspumpen för att värma vatten.
Citera
2022-06-03, 18:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det finns generellt sett ingen energibesparingsåtgärd som betalar sig snabbare än en luft/luftvärmepump.

Att börja byta system till FTX plus luft/vatten låter som rena dårhävet.

Varför inte investera i både solceller och luftvärmepump? Räntorna är låga och enligt räkneexemplet här ovan låter det inte så tokigt med solceller.
Citera
2022-06-03, 22:46
Medlem
Ett hus från år 2000 skall vara väldigt väldigt välisolerat det ska inte dra 17.00 kilowattimmar

Fråga grannarna om de också har avfuktning alternativt uppvärmning av grunden jag tror inte det
Se till att den är väl isolerad och och bra ventilation

Du borde kunna ta bort värmen i garaget och endast sätta på den då du absolut behöver den då du ska jobba med bilen alternativt med någonting annat
Citera
2022-06-04, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det finns generellt sett ingen energibesparingsåtgärd som betalar sig snabbare än en luft/luftvärmepump.

Att börja byta system till FTX plus luft/vatten låter som rena dårhävet.

Varför inte investera i både solceller och luftvärmepump? Räntorna är låga och enligt räkneexemplet här ovan låter det inte så tokigt med solceller.

FTX är ju inte så långt borta tänker jag egentligen? Hyfsat enkelt att installera på befintlig plats då det är enplans. Luft/vatten håller jag med om, tar ett tag innan det betalat sig. Ja, men jag tänker att luftvärmepumpen kanske blir en onödig investering om jag sedan köper solceller ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Ett hus från år 2000 skall vara väldigt väldigt välisolerat det ska inte dra 17.00 kilowattimmar

Fråga grannarna om de också har avfuktning alternativt uppvärmning av grunden jag tror inte det
Se till att den är väl isolerad och och bra ventilation

Du borde kunna ta bort värmen i garaget och endast sätta på den då du absolut behöver den då du ska jobba med bilen alternativt med någonting annat

Är det verkligen ovanligt? Ca 12 000kwh går till uppvärmning och vatten. Resten, 5000kwh, är hushållsel. Kanske vår pump/ventiler är felinställda på ngt vis? Kanske värt att be en tekniker kolla över den?

Ang garaget så är det isolerad platta och väggar, kan bli problematiskt att ha mindre än 10 grader då fukten inte torkar ut och det möglar. Hade garaget varit oisolerat hade jag stängt av det för längesedan. Har funderat på att köpa typ en superbillig luftvärmepump från Jula eller ngt enbar för garaget, de avfuktar ju även luften en del.
Senast redigerad av blork 2022-06-04 kl. 08:30.
Citera
2022-06-04, 10:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
FTX är ju inte så långt borta tänker jag egentligen? Hyfsat enkelt att installera på befintlig plats då det är enplans. Luft/vatten håller jag med om, tar ett tag innan det betalat sig. Ja, men jag tänker att luftvärmepumpen kanske blir en onödig investering om jag sedan köper solceller ändå.

Är det verkligen ovanligt? Ca 12 000kwh går till uppvärmning och vatten. Resten, 5000kwh, är hushållsel. Kanske vår pump/ventiler är felinställda på ngt vis? Kanske värt att be en tekniker kolla över den?

Om luftvärmepumpen beräknas bespara 3000 kWh per år får du väl väga den kostnaden mot vad en solcellsanläggning som producerar 3000 kWh per år(när elen är som dyrast mind you, det är då lvp gör mest nytta kan man säga) kostar.

Ta dit nån som kollar på luftflödena.

Jag vill nog mena att det är ett jävla jobb att byta till FTX, du ska ju in med tilluftkanaler i hela huset.
Citera
2022-06-04, 10:32
Medlem
Jag skulle tro att du idag har ett FTX-system
Citera
2022-06-04, 10:36
Medlem
Citat:
Luft/luftvärmepump känns mest kostnadseffektivt men rädd att jag kommer störa mig på ljudnivån.
Har monterat in två nya luftvärmepumpar i huset. De är ju väldigt tysta. Det ska vara knäpptyst i huset om man ska höra något.
Citera
2022-06-04, 10:37
Medlem
Är huset i ett eller två plan
Citera
2022-06-04, 13:45
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Jag skulle tro att du idag har ett FTX-system

Inte om han har frånluftvärmepump.