• 1
  • 2
2022-06-01, 20:22
Medlem
I dagsläget har jag en mindre villa på 145 kvadrat i elområde 4 med en gammal Nibe Fighter 310 frånluftsvärmepump med vattenburna radiatorer. Huset är drygt 20 år gammal och årsförbrukningen ligger totalt på drygt 17 000Kwh.

Inte katastrofalt men inte det bästa heller. Men jag har komponerat en lista med lite olika alternativ som jag hade velat bolla med kunnigt folk:

1. Pumpen är ju gammal, en ny frånluftspump kostar ju runt 50-100 000Kr. Troligen är en ny något effektivare och har lite bättre styrning, typ Nibe Fighter F370, men blir nog ingen gigantisk besparing där? Också kul när man kollar prisjakt på F370. Den har under många år kostat 39 000Kr för att nu gå loss på 50 000Kr.

2. Ett alternativ är ju annars att byta ut pumpen helt mot en luftvattenvärmepump istället, men det blir ju lite krångligt, dels har vi inte plats i dagsläget och får således bygga om tvättstugan och dels så sköter ju frånluftspumpen ventilationen också så där behöver jag också en lösning, kanske ett FTX system. Men detta kommer gå på runt 200-250 000Kr. En bergvärmepump blir lite samma sak men ännu dyrare med borrhålet.

3. Jag skulle också kunna installera en luftluftvärmepump i vardagsrummet, vad jag sökt online kan det, i kombination med frånluftspannan, sänka förbrukningen runt 3000kwh. En sådan pump kostar runt 25 000Kr och skulle således med dagens elpris vara betald efter 4 år. Men sen ska man stå ut med fläktljudet.

4. Min sista tanke är solceller, en 10kwh installation går på runt 200 000Kr. Men det är också dyrt förstås. Och jag funderar på lönsamheten då man får som minst energi på vintern när man behöver den som mest. Dvs 1kwh på sommaren sparar ju inte lika mycket som på vintern då man tjänar mest på att "kvitta" kilowatt timmarna.
Senast redigerad av blork 2022-06-01 kl. 20:25.
Citera
2022-06-01, 20:30
Medlem
Vilket alternativ lutar du själv åt?
Citera
2022-06-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Vilket alternativ lutar du själv åt?

Luft/luftvärmepump känns mest kostnadseffektivt men rädd att jag kommer störa mig på ljudnivån.
Citera
2022-06-01, 20:38
Medlem
Fettsugnings avatar
Hur långsiktigt tänker du?
Citera
2022-06-01, 20:41
Medlem
solceller ska man inte se som energibesparande utan som en investering med garanterad avkastning.

I dagens läge köper och säljer man el för i närheten av samma pengar, dvs du får 60öre för varje såld kwh på skatten vilket gör att skillnaden på såld och köpt el är nära noll.

Detta leder till att oavsett hur mycket du förbrukar av din egen-genererade el så blir vinsten eller mer korrekt avkastningen på din solcellsanläggning den samma.

Därav kan man likställa en solcellsanläggning med att lägga samma värde investerat i tex aktier eller fonder fast med den stora skillnaden att din avkastning är känd vid installation. Min anläggning får ca 10% avkastning per år. Räknar man av kostnaden för lånet som var på 100% av kostnaden av installation blir vinsten eller avkastningen eller hur man än vrider på det ca 9,5% per år.

Jag och alla andra med solceller har därför lånat 100% av beloppet till ett värdehöjande ingrepp på huset som amorterar sig själv över ca 10 år. År elva tjänar jag i mitt fall ca 10 kwh per år (vad det är värt om elva år är svårt att säga)

Enkel sammanfattning är att solceller är något du bör kasta upp imorgon om du tänkt på kvar 10+ år men sedan se som en investering som inte alls påverkar husets energieffektivitet men passivt genererar mervärde och på sikt kapital
Citera
2022-06-01, 20:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Luft/luftvärmepump känns mest kostnadseffektivt men rädd att jag kommer störa mig på ljudnivån.

Den låter inte mycket om du köper en av bättre kvalitet och givetvis inte kör den på full fart. Själv har jag min i vardagsrummet och har nog aldrig ens hört den, sitter ca 2,5meter från min position i soffan.

Funderat på en täljstenskamin eller liknande?
Citera
2022-06-01, 20:44
Medlem
Henriksss avatar
Vad får dig att tro att en luftluft skulle vara effektivare än en frånluftsvärmepump?

1 har du kollat fläktinställningen? Min 310P stod på högsta hastighet (10) och jag satte den på 4 tror jag.
2 Rengör du filter och fläkthjul?
3 Rengör du droppslangen som går från tråget i toppen ner till droppskålen? Den kleggar igen och du får skador som följd.
Citera
2022-06-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Hur långsiktigt tänker du?

Vi har nog tänkt bo kvar iaf 10+ år.

Citat:
Ursprungligen postat av difiderad
solceller ska man inte se som energibesparande utan som en investering med garanterad avkastning.

I dagens läge köper och säljer man el för i närheten av samma pengar, dvs du får 60öre för varje såld kwh på skatten vilket gör att skillnaden på såld och köpt el är nära noll.

Detta leder till att oavsett hur mycket du förbrukar av din egen-genererade el så blir vinsten eller mer korrekt avkastningen på din solcellsanläggning den samma.

Därav kan man likställa en solcellsanläggning med att lägga samma värde investerat i tex aktier eller fonder fast med den stora skillnaden att din avkastning är känd vid installation. Min anläggning får ca 10% avkastning per år. Räknar man av kostnaden för lånet som var på 100% av kostnaden av installation blir vinsten eller avkastningen eller hur man än vrider på det ca 9,5% per år.

Jag och alla andra med solceller har därför lånat 100% av beloppet till ett värdehöjande ingrepp på huset som amorterar sig själv över ca 10 år. År elva tjänar jag i mitt fall ca 10 kwh per år (vad det är värt om elva år är svårt att säga)

Enkel sammanfattning är att solceller är något du bör kasta upp imorgon om du tänkt på kvar 10+ år men sedan se som en investering som inte alls påverkar husets energieffektivitet men passivt genererar mervärde och på sikt kapital

Jag tänker att solcellerna också borde påverka värdet på huset ifall man skulle vilja flytta innan de är betalda så att säga. Men det är intressant, helt klart. Dock kan man nog glömma att få några paneler installerade i år?

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Den låter inte mycket om du köper en av bättre kvalitet och givetvis inte kör den på full fart. Själv har jag min i vardagsrummet och har nog aldrig ens hört den, sitter ca 2,5meter från min position i soffan.

Funderat på en täljstenskamin eller liknande?
Ja eftersom den skulle jobba tillsammans med frånluften så borde den ju inte köra på max fart direkt och tänkte köpa en med bra SCOP ner till 30 minus så den inte behöver jobba så hårt. Men jag är tveksam ändå. Vi har faktiskt en kamin idag som jag eldar i de värsta dagarna men tycker det är ganska drygt. Förra kåken vi ägde hade vedpanna och jag är så less på att hantera ved.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Vad får dig att tro att en luftluft skulle vara effektivare än en frånluftsvärmepump?

1 har du kollat fläktinställningen? Min 310P stod på högsta hastighet (10) och jag satte den på 4 tror jag.
2 Rengör du filter och fläkthjul?
3 Rengör du droppslangen som går från tråget i toppen ner till droppskålen? Den kleggar igen och du får skador som följd.

Jag säger inte att en luftluft är effektivare utan att den i kombination med frånluftspumpen skulle fungera ganska bra. Frånluftens elpatron går ju kvickt in när utetempen sjunker medans dagens luftluft klarar -35. Ganska sällan det blir så kallt i södra sverige.
Ja underhållet sköter jag som man ska!
Senast redigerad av blork 2022-06-01 kl. 20:55.
Citera
2022-06-01, 20:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vi har faktiskt en kamin idag som jag eldar i de värsta dagarna men tycker det är ganska drygt. Förra kåken vi ägde hade vedpanna och jag är så less på att hantera ved.

Där jag bor så kan jag köpa färdighuggen, kluven och hemkörd ved så det enda jag behöver göra är att stapla den och sen bära in den i huset med jämna mellanrum. Inte jättejobbigt.
Citera
2022-06-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Där jag bor så kan jag köpa färdighuggen, kluven och hemkörd ved så det enda jag behöver göra är att stapla den och sen bära in den i huset med jämna mellanrum. Inte jättejobbigt.

Finns här med men för dyrt. Tidigare bostaden högg jag och klöv själv, veden värmde tre gånger som ordspråket lyder.
Citera
2022-06-01, 21:03
Medlem
Fettsugnings avatar
Det mest energieffektiva är väl en bergvärmepump med golvvärme, men installationskostnaden är ju betydande.

I ditt fall är nog det bästa att komplettera med en luft/luft.
Citera
2022-06-01, 21:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Finns här med men för dyrt. Tidigare bostaden högg jag och klöv själv, veden värmde tre gånger som ordspråket lyder.

Det är absolut inte billigt här heller men ger både en viss vinst plus att det ger en härlig mysfaktor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in