• 1
  • 2
2022-06-01, 10:40
Medlem
Klockan åtta på onsdagsmorgonen fick polisen larm om bråk på en vårdcentral i Katrineholm.

En man i 40-årsåldern hade då gått till attack och skadat en annan man med ett tillhygge.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...soek.F1DtTekAS

Någon som var på platsen ?
Citera
2022-06-01, 10:42
Medlem
Ännu en anledning till att hoppa över vårdcentralen. Jag gissar på att det blev bråk eftersom någon gått före i kön. Konstigt att de behövs ambulans till en vårdcentral

Senast redigerad av sweetcrypto 2022-06-01 kl. 11:01.
Citera
2022-06-01, 12:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Ännu en anledning till att hoppa över vårdcentralen. Jag gissar på att det blev bråk eftersom någon gått före i kön. Konstigt att de behövs ambulans till en vårdcentral

Behöver man exempelvis röntga eller operera eller läkarvård så kan man behöva åka till sjukhus. Inte på alla vård centraler det finns läkare alltid, utan kanske bara distriktssköterska.
Citera
2022-06-01, 15:15
Medlem
Hittar 3 st vårdcentraler k stan, viken handlar det om?
Citera
2022-06-01, 15:17
Medlem
Citat:

Läkarna på vårdcentraler är allmänläkare och inte ortopeder, kirurger eller vad som nu kan tänkas behövas efter en misshandel. Inte heller brukar röntgenutrustning finnas på vårdecentraler. Tycker du den misshandlade personen skulle fått akutremiss från vårdcentralen till sjukhuset för att hen råkade befinna sig på VC? Fattar inte att jag orkar bemöta ditt inlägg…
Citera
2022-06-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Läkarna på vårdcentraler är allmänläkare och inte ortopeder, kirurger eller vad som nu kan tänkas behövas efter en misshandel. Inte heller brukar röntgenutrustning finnas på vårdecentraler. Tycker du den misshandlade personen skulle fått akutremiss från vårdcentralen till sjukhuset för att hen råkade befinna sig på VC? Fattar inte att jag orkar bemöta ditt inlägg…

Låt bli nästa gång då!

Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Hittar 3 st vårdcentraler k stan, viken handlar det om?

Polisen skriver "verksamhetslokal i Nävertorp", aldrig varit i katrineholm så vet ej om det finns 3st på området.
Citera
2022-06-01, 16:44
Medlem
MissDecibellas avatar
Första spontana tanken är en användare härifrån dom flitigt postar om sina ”missöden” med vårdcentralen/verksamhetschefen osv , men kom på att denne (enligt egen utsago) påstår sig vara sängbunden 24/7 vilket spräckte den teorin .

Kan det vara en annan missbrukare som nekats påfyllning av recept?
Annars kan jag inte komma på varför man skulle börja bråka inne på en vc?
Citera
2022-06-01, 16:59
Medlem
DanneHisingens avatar
Citat:
Låt bli nästa gång då!

Polisen skriver "verksamhetslokal i Nävertorp", aldrig varit i katrineholm så vet ej om det finns 3st på området.

Det finns nog bara en vårdcentral i Nävertorp. Så det borde vara den. Om de inte hunnit med att slå upp en ny sedan jag lämnade stan.
Citera
2022-06-01, 17:12
Medlem
Såg att Samnytt tagit upp händelsen.
Citera
2022-06-01, 17:34
Medlem
KlappMungons avatar
Lite bakgrundsorientering om VC Nävertorp

Citat:
...
För fyra år sedan kände personalen på vårdcentralen att de var nära att tappa kon*trollen. I miljonprogramsområdet som omger den landstingsdrivna vårdcentralen i Katrineholm hade gruppen svensksomalier växt kraftigt, och prognosen pekade på en fortsatt stor anhöriginvandring.

– Det här bostadsområdet har alltid varit invandrarrikt. På vårdcentralen är vi vana att ta emot människor från många länder. Men den somaliska gruppen är så stor och skiljer sig en hel del kulturellt från oss, säger verksamhetschefen Helena Gustafsson.

Språkförbistringar, missförstånd och kulturkrockar tillhörde vardagen. Många patienter kom till den öppna mottagningen och då fanns det inte tid att anlita en tolk.

– Frustrationen var stor. Vissa dagar svämmade väntrummet nästan över och patienter kom tillbaka dagen efter, så vi förstod att vi inte förmått hjälpa dem, säger Helena Gustafsson.

https://lakartidningen.se/aktuellt/n...svensk-lakare/
Citera
2022-06-01, 17:43
Medlem
Den anhållne (en man i 40års åldern) är sedan tidigare känd och dömd för bland annat narkotikarelaterade brott samt våldsbrott. Förmodligen en pundare m.a.o. Ska tydligen ha varit en kniv och den anhållne kände inte offret.

Källa SVT

Senast redigerad av sweetcrypto 2022-06-01 kl. 17:48.
Citera
2022-06-01, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanneHisingen
Det finns nog bara en vårdcentral i Nävertorp. Så det borde vara den. Om de inte hunnit med att slå upp en ny sedan jag lämnade stan.

Vårdcentralen Nävertorp har flyttat till andra lokaler och ligger nu på Västgötagatan istället.. så det är där det hänt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in