2022-05-31, 16:27
Medlem
Tjenare flashback,

Som rubriken lyder, lurar SAS sina kunder eller har jag endast haft otur?

Har bokat en flygresa med SAS från Arlanda till Malta tur och retur i sommar. Under våren har dock SAS avbokat mina flygresor 3 gånger utan att erbjuda en ny resa.

Vid varje tillfälle har endast ditresan eller hemresan avbokats och inte båda. Man har heller inte erbjudit någon ny resa utan det står att "ingen annan resa kunde hittas på det aktuella datumet".

Efter att man spenderat 45-60 minuter i deras telefonkö når man till sist supporten som ombokar resan till ett annat flygbolag med sämre flygtider och längre restid men dock kostnadsfritt.

Söker man dock på SAS hemsida verkar det som att min ordinarie flygresa fortsatt finns kvar men till 3-4 gånger så högt pris. Är det något som SAS gör medvetet för att tjäna pengar?

Oavsett är det mycket frustrerande och det blir mycket extrajobb att sitta i telefonkö 45-60 minuter en gång i månaden för att se till att man kommer fram till resmålet.

Vad tror ni? Otur eller medvetet fiffel?
Citera
2022-05-31, 16:32
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
Tjenare flashback,

Som rubriken lyder, lurar SAS sina kunder eller har jag endast haft otur?

Har bokat en flygresa med SAS från Arlanda till Malta tur och retur i sommar. Under våren har dock SAS avbokat mina flygresor 3 gånger utan att erbjuda en ny resa.

Vid varje tillfälle har endast ditresan eller hemresan avbokats och inte båda. Man har heller inte erbjudit någon ny resa utan det står att "ingen annan resa kunde hittas på det aktuella datumet".

Efter att man spenderat 45-60 minuter i deras telefonkö når man till sist supporten som ombokar resan till ett annat flygbolag med sämre flygtider och längre restid men dock kostnadsfritt.

Söker man dock på SAS hemsida verkar det som att min ordinarie flygresa fortsatt finns kvar men till 3-4 gånger så högt pris. Är det något som SAS gör medvetet för att tjäna pengar?

Oavsett är det mycket frustrerande och det blir mycket extrajobb att sitta i telefonkö 45-60 minuter en gång i månaden för att se till att man kommer fram till resmålet.

Citat:
Efter att Aftonbladet har rapporterat om hur SAS bokat av resenärer och sedan sålt samma biljetter för ett högre pris har många hört av sig med samma upplevelse.

Nu svarar SAS vd på kritiken.

– Vi genomför en utredning om vad som har skett, men jag tror åtminstone att detta inte är systematiskt.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...der-granskning
Citera
2022-05-31, 16:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
Detta är något som många flygbolag ägnar sig åt. Läste om det första gången närmare 20 år sedan. Sedan kan det gå till på lite olika sätt. I det exemplet jag läste om valde flygbolaget helt enkelt att återköpa biljetten från den resenär som var beredd att sälja sig billigast. Och det är klart, kan jag spara 5000 kronor på en flygbiljett till Thailand genom att sitta och peta naveln på Arlanda i 12 timmar så varför inte?
Citera
2022-05-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta är något som många flygbolag ägnar sig åt. Läste om det första gången närmare 20 år sedan. Sedan kan det gå till på lite olika sätt. I det exemplet jag läste om valde flygbolaget helt enkelt att återköpa biljetten från den resenär som var beredd att sälja sig billigast. Och det är klart, kan jag spara 5000 kronor på en flygbiljett till Thailand genom att sitta och peta naveln på Arlanda i 12 timmar så varför inte?

Fast det låter ju som vanlig överbokning? Uppfattar inte att det är vad det handlar om i Aftonbladets artiklar?
Citera
2022-06-01, 07:53
Medlem
Svaret från SAS Vd innehåller så många svävande "nödutgångar" inför bevis som visar att han själv är orsaken till bedrägeriet att det är naivt av honom att tro någon tror på det.
Hans etik och moral har redan bevisats i hanteringen av uppsagda unga SAS-piloter.
Han är en skam för företagsledare. Inte ens O Leary är lika usel och det säger inte lite.

Har jag rätt ska han buras in och ett skadestånd som ruinerar honom ska givetvis utdömas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in