Citat:
Det har ingen påstått....
Men varje stat måste ha en balans mellan att säkra medborgares trygghet ( rätt att slippa utsättas för brott) och medborgares trygghet slippa utsättas för orättvisa domar ex.
Din åsiktsida ser hela tiden enkom till en sak i detta, medan jag m.fl ser till båda sidor.
Att tusentals våldtagna förvägras sin rättighet att få sin GM dömd ( eller sin kommande ev. GM så skrämd av risken att fängslas att han inte begår våldtäkt från början) är faktiskt fortsatt ett större problem än några få fall av oskyldigt dömda.
Men varje stat måste ha en balans mellan att säkra medborgares trygghet ( rätt att slippa utsättas för brott) och medborgares trygghet slippa utsättas för orättvisa domar ex.
Din åsiktsida ser hela tiden enkom till en sak i detta, medan jag m.fl ser till båda sidor.
Att tusentals våldtagna förvägras sin rättighet att få sin GM dömd ( eller sin kommande ev. GM så skrämd av risken att fängslas att han inte begår våldtäkt från början) är faktiskt fortsatt ett större problem än några få fall av oskyldigt dömda.
Nope. EN oskyldigt dömd är värre än att 10 skyldiga går fria. Delar du inte den åsikten så har du inte i en civiliserad rättsstat att göra. Det är en fruktansvärt äcklig mentalitet du ger uttryck för.
Ingen förvägras någon rättighet. Du har inte rätt att få en person dömd för något ifall du inte kan bevisa att brott har skett. Återigen, i en civiliserad rättsstat är du oskyldig till motsatsen BEVISATS. Rätten att få sin GM dömd bygger på premissen att du har BEVIS för att personen har begått ett brott mot dig.
Seriöst, vad ska du ens göra med din "rättssäkerhet för brottsoffer" och "rätt att få sin GM dömd"? Det enda du kan landa i är ju sänkta beviskrav. Ska det räcka att en kvinna anklagar en man för våldtäkt för att han ska straffas?
Rätten att slippa dömas för brott utan stöd i lag eller utan tillräcklig bevisning däremot, är en fullt rimlig och genomförbar princip. Den utgör själva grunden för begreppet rättssäkerhet.
Du är fullständigt ute och cyklar här.