2026-07-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Haha så här är ett bra sätt att följa lagen i varje scenario.

A. Samtycke finns - kör.

B. Samtycke saknas - kör inte.

C. Oklart om samtycke finns - avstå från att köra till dess att A är fastställt.

Faktiskt lätt som en plätt.

Ja, det är väl typ det man kör efter när det gäller det mesta man gör tänker jag =)
Citera
2026-07-21, 08:14
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Så om hon inte njuter, så är det våldtäkt?

Så du brukar ha sex med kvinnor som inte njuter?

Ganska sjukt måste jag säga.
Citera
2026-07-21, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om kondom är villkorat och kondom saknas, vilket ju märks, så är det självklart att det ger kraftigt obehag och ångest, under själva samlaget. Det blir ju en våldtäkt då det inte finns samtycke till sex utan kondom.

Metafor: du ska åka bil som passagerare i 200 km i timmen på autobahn, ditt villkor är att det finns säkerhetsbälte för dig i bilen. När du har satt dig i bilen, överrumplas du av att bilfärden börjar, du fumlar efter säkerhetsbältet, men där finns inget. Resan blir ett helvete av ångest och du har inte samtyckt till denna åkfärd utan skydd. (Du märker att kondom saknas, vilket du inte har samtyckt till och du upplever den delen av sexet som våldtäkt och får stark ångest och obehag under själva sexet).

....

För att våldtäkt ska vara våldtäkt, så måste ju offret vara under 15 år, eller sårbar 15, 16, 17 åring. Eller vara 18 år och uppleva sig ha blivit våldtagen och även ha vissa andra uppfyllda kriterier enligt lag.

Ett frivilligt samlag med någon över 18 år är inte våldtäkt. Och samlaget är ju frivilligt även om p-piller inte har tagits. För sexpartnern vet ju inte om det. Och kommer sannolikt aldrig få veta något, om det inte blir en graviditet. Och även då kan det hela hållas hemligt med det skippade pillret.

Metafor: du ska åka bil som passagerare på autobahn, i 200 km i timmen. Ditt villkor är att föraren är nykter. Föraren verkar nykter. Och du tror att det finns alkolås på bilen och du tror att föraren har blåst i detta. (Fast föraren lät sin kompis blåsa, men det såg du inte). Ni kör, det är kul och spännande och allt går bra. Ni säger hejdå till varandra efter färden och du är glad och euforisk.

Visst: bedrägligt beteende av chauffören! Absolut! Men allt gick bra så ingen skada skedd.

Och olyckor kunde ju ha hänt vara sig föraren hade druckit alkohol eller inte. Ni kör ju ändå i 200 km i timmen...

Men nu hände ingen olycka (ingen oönskad graviditet) och du är lyckligt ovetandes om förarens alkoholintag (lyckligt ovetandes om skippat p-piller).

.....

Stöld kommer man ju märka av. Så dålig metafor.

....

Så. Blev det tydligare för dig nu?

Enda gången skippat p-piller skulle kunna räknas som våldtäkt är väl om kvinnan säger det under sexakten när hon rider mannen och han sitter fast i handklovar (frivilligt) och hon säger, "du förresten, jag ljög om p-piller, vet att du kräver det, men jag tar inga" Samtidigt som hon fortsätter rida. För vissa hade givetvis detta känts fruktansvärt och ångestfylld och som en våldtäkt. Men hur troligt tror du det är att kvinnan berättar om sin lögn under pågående samlag?

....

Våldtäkt måste ju kännas som en våldtäkt under samlaget. Inget man retroaktivt känner som våldtäkt. När man upptäckte att personen var gift, eller p-piller inte tagits etc.

Blev det tydligare så?

Om en man åker på ett påtvingat faderskap, där kvinnan ljugit om p-piller så är det... kriminellt eller bara lite omoraliskt?

Det förekommer men är vad jag vet inte straffbart.
Citera
2026-07-21, 08:18
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så om en kille har erfarenhet av passiva, undergivna tjejer som ändå deltar frivilligt är han per automatik en hänsynslös våldtäktsman om han råkar hamna i en sexuell situation med en tjej som är passiv, men hon säger inte emot och agerar inte emot fysiskt, fast hennes passivitet beror på ett tidigare trauma t.ex. ?
Är det inte mer normalt att säkerställa att man har samtycke än att skylla på att man är van vid passiva småflickor?
Citera
2026-07-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Är det inte mer normalt att säkerställa att man har samtycke än att skylla på att man är van vid passiva småflickor?
Ja det är ett så dåligt försvar så man baxnar. ”En del kvinnor är faktiskt lata jävlar som bara gillar att ligga helt passiva och ha det skönt så hur skulle jag kunna veta att hon inte var en sån?”

Eh, du kunde kanske ha kollat om så var fallet?

”Nähä, för en del är faktiskt lata jävlar som inte vill bli tillfrågade, hur skulle jag kunna veta att just hon inte var en sån?”
Citera
2026-07-21, 08:33
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du svarar fortfarande inte på frågan om tjejen var införstådd med vad meningen med att gå in på toaletten var? Och om hon var det och följer med in kan inte det tolkas som att hon är med på det?
Att följa med in på toaletten är inte detsamma som ett ja till sex.
Citera
2026-07-21, 08:37
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja det är ett så dåligt försvar så man baxnar. ”En del kvinnor är faktiskt lata jävlar som bara gillar att ligga helt passiva och ha det skönt så hur skulle jag kunna veta att hon inte var en sån?”

Eh, du kunde kanske ha kollat om så var fallet?

”Nähä, för en del är faktiskt lata jävlar som inte vill bli tillfrågade, hur skulle jag kunna veta att just hon inte var en sån?”
Det är så skrattretande att man börjar tro att dessa autister aldrig haft sex.

De verkar heller inte förstå sig på ömsesidighet.
Citera
2026-07-21, 08:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Om en man åker på ett påtvingat faderskap, där kvinnan ljugit om p-piller så är det... kriminellt eller bara lite omoraliskt?

Använd alltid kondom om du inte vill att det ska bli barn för säkerhets skull.
Citera
2026-07-21, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Nej, det är inte straffbart att bli gravid av att bli sprutad i vaginan. Vore rätt sjukt om det vore straffbart! Det är väl liksom lite det som är en av meningarna med sex: att göra barn.

Och det är heller inte straffbart att göra någon gravid.

Om en man inte vill bli pappa, så har mannen rent biologiskt bara ett tillfälle där han själv kan förhindra det: samlagsögonblicket. P-piller är inte 100% säkert. Så vill han inte ha barn, gäller: vasektomi, kondom eller avbrutet samlag. Då är han iaf. Lite säkrare. Och kan styra lite själv, vare sig kvinnan tar p-piller eller inte.

Han kan ju liksom inte begära att hon ska ta p-piller, det är ett läkemedel med biverkningar.

Hade det funnits p-piller för män. Så är det likadant där. Kvinnan kan inte begära att han ska ta det. Och går hur som helst inte att veta om han glömt ta tabletter eller bara struntat I att ta.

Barriärmetoder är något båda faktiskt kan kräva. Det visar ju även domar på!

Och att skippa barriärmetod som den andra kräver, är med all rätt: våldtäkt. Det vet ju partnern direkt att tex. Kondomen inte är på plats och kan bli att samlaget därmed inte längre är frivilligt, utan blir en våldtäkt.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-07-21 kl. 09:07.
Citera
2026-07-21, 09:05
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

En stor andel av de som dömts för våldtäkt under den nya lagen är oerfarna tonåringar som haft sex med andra oerfarna tonåringar, och för vissa av dem var det första gången de hade sex.

Inte så konstigt att offret i den situationen inte vet vad hon själv vill eller gillar, och framförallt inte vet hur hon kommer att må efteråt.

Jag rekommenderar alla att lyssna igenom alla tre delar i den här radiodokumentären. Berätta gärna efteråt i tråden om ni fortfarande tycker den här lagstiftningen var en bra idé:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/utom-rimligt-tvivel-en-valdtaktsman-del-1-3
Citera
2026-07-21, 09:12
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
En stor andel av de som dömts för våldtäkt under den nya lagen är oerfarna tonåringar som haft sex med andra oerfarna tonåringar, och för vissa av dem var det första gången de hade sex.

Inte så konstigt att offret i den situationen inte vet vad hon själv vill eller gillar, och framförallt inte vet hur hon kommer att må efteråt.

Jag rekommenderar alla att lyssna igenom alla tre delar i den här radiodokumentären. Berätta gärna efteråt i tråden om ni fortfarande tycker den här lagstiftningen var en bra idé:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/utom-rimligt-tvivel-en-valdtaktsman-del-1-3
Att man är oskuld är ingen ursäkt.

Nu för tiden så vet alla att det är samtycke som gäller. Annars är det våldtäkt.
Citera
2026-07-21, 09:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Dina svar in den här tråden visar med all önskvärd tydlighet att du har ingen, eller åtminstone ytterst begränsad erfarenhet av sex med olika tjejer/kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in