Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Ja det är ju det som är det roliga.
Såtillvida man inte har sparat undan till hyran och maten för augusti så har man ett glapp på en månad då man inte har några pengar, såtillvida man inte jobbat ihjäl sig på kvällspass under maj samtidigt som studierna.
Och att hitta kvällsjobb som drar in stadiga 5-8000+ är inte så där jättelätt i alla lägen. Jag har då aldrig gjort det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonnen899
Jag bor i studentlägenhet så har hyresfritt under sommaren. Men jag förstår problematiken. Dock får man ju en liten summa CSN i maj och har man jobbat 1-2 kvällar i veckan brukar det räcka för att klara sig till lönen i juli (får lön betald månaden efter som studentanställd).
Dessutom jobbar jag ca 30-40% under terminerna också. Så jag har alltid klarat mig fint. Fast jag studerar ekonomi. Vilket inte är den direkt tuffaste utbildningen teoretiskt sätt. Förstår att situationen kan vara annorlunda och tuffare för andra studenter.
Jag hade också extrajobb under året och la undan pengar för juni-juli eftersom första sommarjobbslönen ofta kom i slutet på juli och sista CSN i slutet på maj.
Jag tyckte faktiskt det var ganska skönt att jobba lite kvällar och helger som student, man fick en paus från studierna, fick träffa lite annat folk än dom man träffade i skolan, prata om annat, göra annat, och lön såklart som gjorde att man kunde göra något kul ibland under året eller ha framförhållning och spara ihop en liten buffert för framtida utgifter. Sen hade jag nytta av referenserna från extrajobbet (och sommarjobbet) när jag skulle ut i arbetslivet. Till skillnad från vissa polare och studiekamrater som inte ville ta "skitjobb" och ville "vara lediga" under helger, storhelger och sommaren ("vara lediga" = fick pengar av mamma och pappa istället).