• 1
  • 2
2022-05-31, 07:38
Bannlyst
Hur länge är man ledig över sommaren när man läser på högskola och universitet? Det är väl inte långt som ett vanligt sommarlov utan är väl mer som en semester från jobbet på drygt 3-5 veckor?

Vilka andra lov och ledigheter förekommer? Det är väl ej dom traditionella loven?
Citera
2022-05-31, 07:46
Medlem
Jonnen899s avatar
Nej sommarlovet är betydligt längre jämfört med gymnasium/högstadiet.

Vårterminen brukar ha sin sista tenta första veckan i juni. Höstterminen startar sista veckan i augusti eller första veckan i september.

Dvs det finns gott om tid att sommarjobba och dra in en del pengar.

Edit: Sedan finns det inte riktigt några andra lov. Däremot är det aldrig föreläsningar eller seminarium under julen och påsken exempelvis då personal på universitetet har ledigt. Så man själv kan också ses vara ledig då. Men sportlov etc förekommer inte.
Senast redigerad av Jonnen899 2022-05-31 kl. 07:51.
Citera
2022-05-31, 07:51
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Det finns inget sommarlov på universitetet. Det finns inga andra lov heller. Vad som finns är ett slutdatum för vårterminen och en start för höstterminen. Däremellan gör du vad du vill. Typiska saker man kan göra under tiden är: arbeta, ingenting, plugga till omtentor, ge upp sin akademiska karriär. Med mera.
Citera
2022-05-31, 07:56
Medlem
Vid jul och påsk ligger ibland inlämningsuppgifter eller tentamen just efter så att man behöver plugga typ hela jul/påsk. Inte på alla program dock.
Sedan brukar det liggs omtenta vissa perioder också.

Sommaruopehållet är långt.
Tänk på att man inte får några pengar från CSN då så att man måste jobba om man inte sparat.
Det går att läsa sommarkurser också och då kan man ansöka om CSN
Citera
2022-05-31, 07:57
Medlem
vantablacks avatar
Sommaruppehållet var ofta lite längre än grundskolan/gymnasiets sommarlov som brukar vara 9-10 veckor. Minns att sista tentan ofta var i slutet på maj/första dagarna i juni och sen började allt igen kring första veckan i september. Jag hade ofta jobb i tio veckor under sommaren och var oftast ledig ca en vecka före och sen 1-2 veckor efter jobbet tog slut.
Övriga lov existerar inte. Du får lite sammanhängande ledighet kring jul men det beror på att det är röda dagar och alla andra också är lediga. Samma med påsk. Men du har inget regelrätt jullov, påsklov, sportlov, höstlov osv.
Citera
2022-05-31, 08:05
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnen899
Nej sommarlovet är betydligt längre jämfört med gymnasium/högstadiet.

Vårterminen brukar ha sin sista tenta första veckan i juni. Höstterminen startar sista veckan i augusti eller första veckan i september.

Dvs det finns gott om tid att sommarjobba och dra in en del pengar.

Edit: Sedan finns det inte riktigt några andra lov. Däremot är det aldrig föreläsningar eller seminarium under julen och påsken exempelvis då personal på universitetet har ledigt. Så man själv kan också ses vara ledig då. Men sportlov etc förekommer inte.
Ja det är ju det som är det roliga.
Såtillvida man inte har sparat undan till hyran och maten för augusti så har man ett glapp på en månad då man inte har några pengar, såtillvida man inte jobbat ihjäl sig på kvällspass under maj samtidigt som studierna.

Och att hitta kvällsjobb som drar in stadiga 5-8000+ är inte så där jättelätt i alla lägen. Jag har då aldrig gjort det.
Citera
2022-05-31, 08:18
Medlem
Jonnen899s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Såtillvida man inte har sparat undan till hyran och maten för augusti så har man ett glapp på en månad då man inte har några pengar, såtillvida man inte jobbat ihjäl sig på kvällspass under maj samtidigt som studierna.

Och att hitta kvällsjobb som drar in stadiga 5-8000+ är inte så där jättelätt i alla lägen. Jag har då aldrig gjort det.

Jag bor i studentlägenhet så har hyresfritt under sommaren. Men jag förstår problematiken. Dock får man ju en liten summa CSN i maj och har man jobbat 1-2 kvällar i veckan brukar det räcka för att klara sig till lönen i juli (får lön betald månaden efter som studentanställd).

Dessutom jobbar jag ca 30-40% under terminerna också. Så jag har alltid klarat mig fint. Fast jag studerar ekonomi. Vilket inte är den direkt tuffaste utbildningen teoretiskt sätt. Förstår att situationen kan vara annorlunda och tuffare för andra studenter.
Senast redigerad av Jonnen899 2022-05-31 kl. 08:45.
Citera
2022-05-31, 09:18
Medlem
Emellies avatar
Som redan nämnts så är det från början av juni till slutet av augusti eller början av september.
Citera
2022-05-31, 09:21
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Citat:
Ursprungligen postat av Jonnen899
Jag bor i studentlägenhet så har hyresfritt under sommaren. Men jag förstår problematiken. Dock får man ju en liten summa CSN i maj och har man jobbat 1-2 kvällar i veckan brukar det räcka för att klara sig till lönen i juli (får lön betald månaden efter som studentanställd).

Dessutom jobbar jag ca 30-40% under terminerna också. Så jag har alltid klarat mig fint. Fast jag studerar ekonomi. Vilket inte är den direkt tuffaste utbildningen teoretiskt sätt. Förstår att situationen kan vara annorlunda och tuffare för andra studenter.

Jag hade också extrajobb under året och la undan pengar för juni-juli eftersom första sommarjobbslönen ofta kom i slutet på juli och sista CSN i slutet på maj.

Jag tyckte faktiskt det var ganska skönt att jobba lite kvällar och helger som student, man fick en paus från studierna, fick träffa lite annat folk än dom man träffade i skolan, prata om annat, göra annat, och lön såklart som gjorde att man kunde göra något kul ibland under året eller ha framförhållning och spara ihop en liten buffert för framtida utgifter. Sen hade jag nytta av referenserna från extrajobbet (och sommarjobbet) när jag skulle ut i arbetslivet. Till skillnad från vissa polare och studiekamrater som inte ville ta "skitjobb" och ville "vara lediga" under helger, storhelger och sommaren ("vara lediga" = fick pengar av mamma och pappa istället).
Senast redigerad av vantablack 2022-05-31 kl. 09:25. Anledning: stavfel
Citera
2022-05-31, 09:23
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almedalsnegern
Hur länge är man ledig över sommaren när man läser på högskola och universitet? Det är väl inte långt som ett vanligt sommarlov utan är väl mer som en semester från jobbet på drygt 3-5 veckor?

Vilka andra lov och ledigheter förekommer? Det är väl ej dom traditionella loven?
Det finns inga lov på universitetet. Det tillhör grund- och gymnasieskolan.

På universitet är du vuxen och går kurser under 40 veckor om året, fördelat på 20 veckor på hösten, 20 veckor på våren. Terminsskifte är det i mitten av januari.

Vad du gör de 12 övriga veckorna på året är din ensak, men lov och ledighet från universitetet har du inte.
Citera
2022-05-31, 10:46
Medlem
SYSTEMexes avatar
Kurser slutar i regel i början av juni och drar igång i slutet av augusti/början på september.

Man är således ledig juni, juli och augusti
Citera
2022-05-31, 13:19
Medlem
Jag var ledig ca 10 veckor/sommar i snitt under studierna. Ibland mer, ibland mindre om man hade något att förbereda inför hösten.

Det är väl en av de grejer man skulle gjort annorlunda i backspegeln. Rätt onödigt, för de flesta andra kan ju inte vara lediga så blir mest att man glider runt och tappar tempo. Bättre då att boka in några veckor under sommaren där du/ni gör något konkret.

Men det är alltså helt upp till dig, vad du vill och vad du har råd med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in