Citat:
Ursprungligen postat av
Maskoten
I USA så kan två män utmana varandra till en duell och i princip slåss till döden, och om båda i förväg gått med på duellen så kan ingen straffas oavsett hur det slutar. Finns det något liknande i Sverige? Det finns en kille som jag vill ha ihjäl nämligen men vill inte begå nåt brott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jr.Soprano
Nej det mesta man kan samtycka till är ringa misshandel. Undantagen är de fall där våldet har social adekvans så som boxning och MMA.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
I USA är det upp till var och en om de vill väcka åtal. Något som leder till att bl.a hustrumisshandel kan pågå i åratal utan att det blir fråga om rättegång.
Slåss till döden och duellera är dock inte ens lagligt i USA.
För en handfull år sedan var varken proffsboxning eller MMA lagligt i Sverige. Gamblingbolagen kopplade till det lobbade för en lagändring.
Slåss till döden låter som en bum deal, hur vet du att denne inte är beväpnad?
Det finns inga såna regler i Sverige.
Som maffia-Junior sade så gäller samtycke i Sverige max ringa misshandel, utom under vissa specifika sammanhang. Det finns inget lagligt sätt att uppsåtligen döda någon i Sverige.
En snabb Googling ger ger att, förvisso genom tveksamma källor, de enda stater som uttryckligen tillåter "mutual combat" är Texas och Washington. Jag skulle gissa att det finns begränsningar så att man inte får döda folk, dock, men det är inget jag kan något om.
Det där om att det är upp till var och en att väcka åtal i USA är en myt, förmodligen född av amerikanska filmer och TV-serier. Att "press charges" är inte ett krav för åtal i USA, precis som det inte är i Sverige. Däremot är de i USA förmodligen mer benägna att lägga ner en förundersökning p.g.a. att målsäganden inte vill "press charges" eller har ångrat sig, då det ofta blir svårt att bevisa brott på ett sätt som är övertygande för en amerikansk jury eller domare under de omständigheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
dodcoviddod
Man ska kunna göra sånt på internationellt vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
Frågan är om det verkligen stämmer?
Det är nästan värt en separat tråd.
Rätt nyligen så vart Svenskar dömda för sexköp de gjort i Spanien där detta är lagligt.
Om en Svensk begår en grov dödsmisshandel på internationellt vatten är jag rätt säker på att det blir ett långt fängelsestraff att vänta när denne återvänder hem. Om det upptäcks vs.
För brott som begås på internationellt vatten så gäller i allmänhet det flaggade landets lag, d.v.s. är det ett svensk-flaggat skepp så gäller svensk lag, o.s.v.
Vid brott som mord kan Sverige dock döma en svensk medborgare oavsett var det begåtts, se andra kapitlet av BrB.