2022-05-30, 22:52
Medlem
Maskotens avatar
I USA så kan två män utmana varandra till en duell och i princip slåss till döden, och om båda i förväg gått med på duellen så kan ingen straffas oavsett hur det slutar. Finns det något liknande i Sverige? Det finns en kille som jag vill ha ihjäl nämligen men vill inte begå nåt brott.
Citera
2022-05-30, 22:55
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Nej det mesta man kan samtycka till är ringa misshandel. Undantagen är de fall där våldet har social adekvans så som boxning och MMA.
Citera
2022-05-30, 23:10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
I USA så kan två män utmana varandra till en duell och i princip slåss till döden, och om båda i förväg gått med på duellen så kan ingen straffas oavsett hur det slutar. Finns det något liknande i Sverige? Det finns en kille som jag vill ha ihjäl nämligen men vill inte begå nåt brott.

I USA är det upp till var och en om de vill väcka åtal. Något som leder till att bl.a hustrumisshandel kan pågå i åratal utan att det blir fråga om rättegång.

Slåss till döden och duellera är dock inte ens lagligt i USA.

För en handfull år sedan var varken proffsboxning eller MMA lagligt i Sverige. Gamblingbolagen kopplade till det lobbade för en lagändring.

Slåss till döden låter som en bum deal, hur vet du att denne inte är beväpnad?
Citera
2022-05-30, 23:22
Medlem
dodcoviddods avatar
Man ska kunna göra sånt på internationellt vatten.
Citera
2022-05-30, 23:29
Medlem
Det skall ha funnits förr i Sverige och då kallats holmgång.
Citera
2022-05-31, 00:00
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodcoviddod

Frågan är om det verkligen stämmer?

Det är nästan värt en separat tråd.

Rätt nyligen så vart Svenskar dömda för sexköp de gjort i Spanien där detta är lagligt.

Om en Svensk begår en grov dödsmisshandel på internationellt vatten är jag rätt säker på att det blir ett långt fängelsestraff att vänta när denne återvänder hem. Om det upptäcks vs.
Citera
2022-05-31, 00:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Nej det mesta man kan samtycka till är ringa misshandel. Undantagen är de fall där våldet har social adekvans så som boxning och MMA.
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
I USA är det upp till var och en om de vill väcka åtal. Något som leder till att bl.a hustrumisshandel kan pågå i åratal utan att det blir fråga om rättegång.

Slåss till döden och duellera är dock inte ens lagligt i USA.

För en handfull år sedan var varken proffsboxning eller MMA lagligt i Sverige. Gamblingbolagen kopplade till det lobbade för en lagändring.

Slåss till döden låter som en bum deal, hur vet du att denne inte är beväpnad?
Det finns inga såna regler i Sverige.

Som maffia-Junior sade så gäller samtycke i Sverige max ringa misshandel, utom under vissa specifika sammanhang. Det finns inget lagligt sätt att uppsåtligen döda någon i Sverige.

En snabb Googling ger ger att, förvisso genom tveksamma källor, de enda stater som uttryckligen tillåter "mutual combat" är Texas och Washington. Jag skulle gissa att det finns begränsningar så att man inte får döda folk, dock, men det är inget jag kan något om.

Det där om att det är upp till var och en att väcka åtal i USA är en myt, förmodligen född av amerikanska filmer och TV-serier. Att "press charges" är inte ett krav för åtal i USA, precis som det inte är i Sverige. Däremot är de i USA förmodligen mer benägna att lägga ner en förundersökning p.g.a. att målsäganden inte vill "press charges" eller har ångrat sig, då det ofta blir svårt att bevisa brott på ett sätt som är övertygande för en amerikansk jury eller domare under de omständigheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av dodcoviddod
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Frågan är om det verkligen stämmer?

Det är nästan värt en separat tråd.

Rätt nyligen så vart Svenskar dömda för sexköp de gjort i Spanien där detta är lagligt.

Om en Svensk begår en grov dödsmisshandel på internationellt vatten är jag rätt säker på att det blir ett långt fängelsestraff att vänta när denne återvänder hem. Om det upptäcks vs.
För brott som begås på internationellt vatten så gäller i allmänhet det flaggade landets lag, d.v.s. är det ett svensk-flaggat skepp så gäller svensk lag, o.s.v.

Vid brott som mord kan Sverige dock döma en svensk medborgare oavsett var det begåtts, se andra kapitlet av BrB.
Citera
2022-05-31, 00:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Är väl bara att gå ut i skogen och veva med varandra, vad är grejen? Blir ju ord emot ord om han får för sig att anmäla vilket läggs ner direkt.
De skulle lämna plenty med DNA på varandra varpå bevisen i det fallet torde vara överväldigande.
Citera
2022-05-31, 00:44
Medlem
Citat:

Nej, jag tror inte det funkar riktigt så i USA heller.

Men åter till sverige. Det utrymme i sverige för medgivande gäller misshandel och kan väl lite sammanfattas i vad lagtexten definierar det som: att orsaka smärta eller skada. Som jag tolkar det så är smärta något subjektivt som man kan samtycka i medan skada inte är det och jag skulle personligen dra gränsen om man behöver uppsöka vård för våldet. Och det förefaller ju rätt rimligt med tanke på att det i sverige är det allmänna som får pröjsa för skadorna och då inte längre är en fråga mellan "offret" och "gärningsman".
Citera
2022-05-31, 02:24
Medlem
Citat:

Det kan vara lagligt i någon enstaka delstat men verkligen inte hela USA.

I Sverige finns inget liknande.
Som svensk medborgare kan du bli dömd för mord för något sådant hemma i Sverige även om du åker någonstans där det är lagligt.
Citera
2022-05-31, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, jag tror inte det funkar riktigt så i USA heller.

Men åter till sverige. Det utrymme i sverige för medgivande gäller misshandel och kan väl lite sammanfattas i vad lagtexten definierar det som: att orsaka smärta eller skada. Som jag tolkar det så är smärta något subjektivt som man kan samtycka i medan skada inte är det och jag skulle personligen dra gränsen om man behöver uppsöka vård för våldet. Och det förefaller ju rätt rimligt med tanke på att det i sverige är det allmänna som får pröjsa för skadorna och då inte längre är en fråga mellan "offret" och "gärningsman".

Det händer ju ofta att folk får uppsöka vård för idrottsskador, efter en tackling t.ex. Så ribban ligger lite högre när det gäller misshandel under idrott.
Citera
2022-05-31, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De skulle lämna plenty med DNA på varandra varpå bevisen i det fallet torde vara överväldigande.

Får väl gräva ner han i skogen när han är klart så han slipper problemet! Han ville ju ha ihjäl han!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in