2022-05-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Det är inget PROBLEM på så sätt. Det är bara ett faktum. Svenskar är generellt snåla människor om det finns ingen tvist. Det är väl bara att det här är ett vanligt sätt som det visat sig på eftersom alla hade vänner man spenderade tid hos som barn så det finns många vittnesmål om just den här snålheten då många upplevt den.

Allting är relativt, man kan lika gärna säga att ni blattar är parasiter.
Citera
2022-05-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Ur en svensk förälders perspektiv så är det inte alltid så lätt att ungarnas kompisar på mat.

Jag har ett flertal gånger inte bjudit ungarnas kompisar på mat. Detta beror inte på snålhet utan pga av att jag vet inte vad som ok för ungarna att äta.

Det enklaste är ju ungarnas muslimska kompisar, de har man ju hyffsad koll på vad de inte får äta.

Men sen kommer alla typer av vegetarianer som några kompisar är. Går det bra med grädde och ägg i såsen äter de fisk och skaldjur? Jag som köttätare är väldigt dålig på att laga vegetarisk mat och att ge en unge salladsblad och tomater medans vi andra äter köttbullar känns väldigt fel.

Men det värsta är ju alla allergiker. Jag vill inte servera nötter till en nöt allergiker. Eller äpplen till en som inte tål stenfrukter.

Det är inte din uppgift att vara kock. Du lagar mat och det som erbjuds är det som gäller. Vill barnen ha så är det bra, annars får de klara sig. Ditt hus dina regler.
Citera
2022-05-31, 18:46
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Det är inget PROBLEM på så sätt. Det är bara ett faktum. Svenskar är generellt snåla människor om det finns ingen tvist. Det är väl bara att det här är ett vanligt sätt som det visat sig på eftersom alla hade vänner man spenderade tid hos som barn så det finns många vittnesmål om just den här snålheten då många upplevt den.

Nej det snåla är att skicka iväg sina ungar att parasitera och våldgästa andra familjer, istället för att se till att föda sin egen avkomma, så tänker vi svenskar.
Citera
2022-05-31, 18:47
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ur en svensk förälders perspektiv så är det inte alltid så lätt att ungarnas kompisar på mat.

Jag har ett flertal gånger inte bjudit ungarnas kompisar på mat. Detta beror inte på snålhet utan pga av att jag vet inte vad som ok för ungarna att äta.

Det enklaste är ju ungarnas muslimska kompisar, de har man ju hyffsad koll på vad de inte får äta.

Men sen kommer alla typer av vegetarianer som några kompisar är. Går det bra med grädde och ägg i såsen äter de fisk och skaldjur? Jag som köttätare är väldigt dålig på att laga vegetarisk mat och att ge en unge salladsblad och tomater medans vi andra äter köttbullar känns väldigt fel.

Men det värsta är ju alla allergiker. Jag vill inte servera nötter till en nöt allergiker. Eller äpplen till en som inte tål stenfrukter.

Tappar du talförmågan inför andras barn? Hur svårt är det att fråga barnet, eller be det att ringa hem och fråga? Du kommer med trams, skitsnack och efterhandskonstruktioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Allting är relativt, man kan lika gärna säga att ni blattar är parasiter.

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej det snåla är att skicka iväg sina ungar att parasitera och våldgästa andra familjer, istället för att se till att föda sin egen avkomma, så tänker vi svenskar.

Nej, för allt gick åt båda hållen. Lika ofta som man var hos en vän så var en vän hos en själv.

Skillnaden var att min vän aldrig lämnade hungrig.
Citera
Medlem
Känner igen detta, sen jag själv var liten, och ser inget konstigt i det.
Jag hade kompisar hos mig väldigt ofta och de var stundtals många.
Samma gällde andra familjer. Det tog ungefär en minut att springa hem till den egna familjen och äta egen mat. Det hände ofta att vi åt samtidigt på olika håll och sen träffades igen.
Så det fanns ingen anledning att laga extra mat till en gäst som ändå sprang hem och åt.
Det andra är att vissa kan ha allergier och det är inte alltid säkert att barn själva vet vad de får äta.
Skulle det bjudas på något så kollades det extra noga om det var okay med barnens föräldrar.
Så det handlar förmodligen mer om försiktighet än om snålhet.
Citera
2022-05-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Men snälla nån. Även om jag hade polare med så fanns det mat, man fick lära sig att dela med sig.
Intressant hur snålhet går in generationer.

Mmmm, du klagar på vår snålhet, men antar att du lever gott på socbidraget.
Citera
2022-05-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Känner igen detta, sen jag själv var liten, och ser inget konstigt i det.
Jag hade kompisar hos mig väldigt ofta och de var stundtals många.
Samma gällde andra familjer. Det tog ungefär en minut att springa hem till den egna familjen och äta egen mat. Det hände ofta att vi åt samtidigt på olika håll och sen träffades igen.
Så det fanns ingen anledning att laga extra mat till en gäst som ändå sprang hem och åt.
Det andra är att vissa kan ha allergier och det är inte alltid säkert att barn själva vet vad de får äta.
Skulle det bjudas på något så kollades det extra noga om det var okay med barnens föräldrar.
Så det handlar förmodligen mer om försiktighet än om snålhet.

Jo visst och svenne ber om att få tillbaka dom där 2 cigen man ”lånade ut” för två veckor sen för att svenne egentligen bryr sig om sin väns hälsa och inte vill att vännen röker.
Citera
2022-05-31, 18:51
Medlem
Vilken meningslös inlaga. Svenskar är lite igenknäppta och snåla ja. Hellre det än att leva i kaos och korruption vilket skulle bli resultatet om vi tog efter Gambia (eller Ryssland för den delen).
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:

Klokt resonemang. Många svenskar tänker snarare efter mer jämfört med andra

Jag skulle inte heller bjuda ungar på mat vars föräldrar jag inte känner.
Senast redigerad av Tuor 2022-05-31 kl. 18:53.
Citera
Medlem
Medianas avatar
Citat:

Idag är det mycket allergier och annat, men på 80-talet och början 90-talet var det inte så utan det var absolut mer den svenska kulturen som spelade in. Men nuförtiden .. fråga bara barnet om det kan äta det som serveras, antingen får du ett ja eller nej och är de småbarn kan du alltid ringa till föräldrarna och fråga. Du behöver absolut inte tillaga något extra.
Senast redigerad av Mediana 2022-05-31 kl. 18:53.
Citera
2022-05-31, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Mmmm, du klagar på vår snålhet, men antar att du lever gott på socbidraget.
Hahaha. Jag klagar på din. (Tack för ett gott skratt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in