Citat:

Ursprungligen postat av 
zapohd

Ur en svensk förälders perspektiv så är det inte alltid så lätt att ungarnas kompisar på mat. 
Jag har ett flertal gånger inte bjudit ungarnas kompisar på mat. Detta beror inte på snålhet utan pga av att jag vet inte vad som ok för ungarna att äta.
Det enklaste är ju ungarnas muslimska kompisar, de har man ju hyffsad koll på vad de inte får äta. 
Men sen kommer alla typer av vegetarianer som några kompisar är. Går det bra med grädde och ägg i såsen äter de fisk och skaldjur? Jag som köttätare är väldigt dålig på att laga vegetarisk mat och att ge en unge salladsblad och tomater medans vi andra äter köttbullar känns väldigt fel.
Men det värsta är ju alla allergiker. Jag vill inte servera nötter till en nöt allergiker. Eller äpplen till en som inte tål stenfrukter.

Idag är det mycket allergier och annat, men på 80-talet och början 90-talet var det inte så utan det var absolut mer den svenska kulturen som spelade in. Men nuförtiden .. fråga bara barnet om det kan äta det som serveras, antingen får du ett ja eller nej och är de småbarn kan du alltid ringa till föräldrarna och fråga. Du behöver absolut inte tillaga något extra.