2022-05-31, 00:19
Medlem
Kedoxs avatar
Det är en svårbesvarad fråga då sushihaken levererar sina bitar i vitt skilda storlekar.

Har varit på ställen där bitarna är breda som en tumme, därifrån kurrar magen efter 20 bitar.
Likaså har jag varit med om bitar som varit rejält tilltagna. Där fick man kämpa för att klämma en 12-bitars.

En sak jag dock märkt är att ofta när ett nytt ställe poppar upp så är det rejäla bitar med gott om fyllning och mycket lullull. Senare efter ett halvår-år när de etablerat en bra kundkrets och fått fina omdömen så sjunker bitarnas storlek markant. Och där du i din maki fick en saftig laxbit hittar du nu crabfish och en gurka. Nigirin med pålägg har halverats på bredden.
Det är riktigt fult tycker jag. Men stammisarna verkar fortsätta komma och inte bry dig nämnvärt.
Citera
2022-05-31, 01:50
Medlem
MAGAWAGAs avatar
Varför äta sushi när man kan äta burgare?

Men när man väl äter sushi så lär det väl bli ca 12-15 bitar. 8 bitar funkar väl för småbrudar o kärringar som inte äter lika mycket?
Citera
2022-05-31, 02:36
Medlem
8 bitar sushi är ca 400kcal det är knappt vad jag äter per måltid under deff, omöjligt att man blir mätt på det och inte hungrig efter 1h
Citera
2022-05-31, 07:37
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigami
Vem fan beställer 8-bitars sushi?
Blir vanligt folk mätt på det?

Jag blir absolut mätt och nöjd på 8 bitar sushi. (Kort kvinna). Däremot beställer jag oftast 10 för att jag tycker det är så gott, samt att det är prisvärt om man beställer en "dagens mix 10 bitar/luncherbjudande".
Senast redigerad av Cindell 2022-05-31 kl. 07:40.
Citera
2022-05-31, 07:56
Medlem
mrtowlies avatar
8 bitar sushi innehåller 297 kalorier, vilket är i det minsta laget. Mer ett mellanmål än en måltid för en vuxen person. Jämför med en (1) cheeseburgare på mcdonalds som innehåller 299 kalorier, känns 1 cheese som en lunch?

Men visst, är man en liten tjej på 50 kilo som "tänker på vikten" lite mer än vad som är hälsosamt så duger det nog som lunch. Själv hade jag bara blivit irriterad, jag behöver minst 15 bitar eller så får det vara.
Citera
2022-05-31, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigami
Vem fan beställer 8-bitars sushi?
Blir vanligt folk mätt på det?

Och varför är det just 8 bitar, är det en vanlig normalportion liksom? Känns fjuttigt.

Det är inte alltid just 8 bitar. På vår lokala är det 6, 9, 12 eller 15 bitar som gäller. Mina barn nöjer sig med 6 bitar och det är inget som helst fel på dem.
Citera
2022-05-31, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ungar kanske? Eller någon som åt en sen frukost men ändå vill äta sushi till lunch. Eller någon som äter något annat också. Finns massor av anledningar.

Dottern på 10 år väljer alltid 8 bitars Sushi
Citera
2022-05-31, 09:53
Medlem
Galdars avatar
En vän arbetar på en rätt " bra " sushi restaurang han tar med sig flera lådor ibland , en låda har ungefär 30 rullar på , oftast California eller tonfisk rullar med stark sås på , restaurangen tar 120 spänn Ish för 10 rullar , jag åt nästan upp en hel låda när jag var hungrig en dag , men det är rätt mycket socker i sushi , jag såg när han lagade sushi en gång förvånad över hur mycket socker och vinäger det var i .

8 bitar är inga problem .
Citera
2022-05-31, 10:04
Medlem
Märkligt att man själv kan välja antal bitar på sin sushi-middag?

Iallafall, 8-bitars är ganska lagom storlek för vanliga människor, speciellt för tjejerna.

Men givetvis inte om det är typ enda måltiden på dagen. Men förutsätter man att folk äter frukost, lunch, middag och kanske någon fika också, då är 8 bitar lagom även för en vuxen man.

Själv väljer jag gärna en bra sushi-restaurang som kan göra riktigt goda sushi. Det är alltför många ställen nu som gör halvtaskig sushi och det är inte alls konstigt om fler och fler börjar undra varför man äter det.

Eftersom det då blir så gott väljer jag gärna 12-bitar eller buffé om det finns.
Citera
2022-05-31, 10:18
Medlem
Liberationfronts avatar
Är så jävla trött på den klassiska sushin. Tack och lov finns numera 2-3 lite mer exklusiva sushihak i sthlm. Det kostar 300-500kr att bli mätt men är värt det
Citera
2022-05-31, 10:46
Medlem
Barentss avatar
Jag är stor man med mestadels stillasittande arbete, tar en 9-bitars, naturligtvis kurrar magen efter 1-2 timmar men det är bara nyttigt att gå lite hungrig.

Någon som vet vad japaner tycker om att de flesta sushi-ställen numera sprutar fet sås t.ex sriracha-mayo på sushin? Jag tycker det är gott och det extra fettet gör mig mer mätt. men sushin tappar helt klart många av sina goda sidor med detta svenska (?) tillägg.

Jag äter i princip alltid bara en halv pizza, delar alltid när jag går ut. Finns inget bättre för hälsan humöret eller smaken än att inte äta sig proppmätt.
Senast redigerad av Barents 2022-05-31 kl. 11:27.
Citera
2022-05-31, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Är så jävla trött på den klassiska sushin. Tack och lov finns numera 2-3 lite mer exklusiv sushihak i sthlm. Det kostar 300-500kr att bli mätt men är värt det

I prisklassen 300-500kr finns detväl åtminstone 20 sushihak i STHLM som isåfall kan räknas som mer exklusiva?

På ställen som Soyokaze och Sho ligger det runt tusingen för ansmakningsmenyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in