Det finns massor av videos på YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=VEVzUo26ANY
Jag skulle gissa på att roundup funkar bra men det är giftigt och kanske skadar stenen, om det inte är så kan jag garantera att det som finns runt stenen, typ gräs och annat kommer dö. Jag är osäker på om man ens kan köpa det längre.
Det mest skonsamma är förmodligen rengöring som är tänkt för tak för att få bort mossa, alger och annat skräp. Det kräver antagligen flera behandlingar innan det blir bra men syftet är ju att INTE skada stenen. Det är därför bra att göra rent stenen vart 10de år skulle jag tro. Lite som med tegeltak som får mossa och skräp med tiden.
Väntar man för länga blir det mycket mer jobb än om man gör rent ibland, något att tänka på kanske om man vill hålla stenar i bra skick. Inte bara för din sten utan även den personal som jobbar på dessa platser. Tyvärr har jag sett en del ganska tråkiga platser (kyrkogårdar) där man INTE sköter informations skyltar, informationstavlor som är blekta, dåligt målat eller där man helt enkelt inte bytt gamla plankor etc.
Besöker kyrkogårdar ganska ofta, men det är pga jag har ett intresse för detta numera.