• 1
  • 2
2022-05-30, 21:13
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Har min herre tänkt att man kanske skall bete sig som folk på en kyrkogård och inte som whitetrash ?
Antingen så rengör du den med lite oljud i max 2 min eller så sitter du och gnuggar med dina gamla trasa i timmar. Att du inte vill framstå som WT och hellre sliter ut din rygg och dina äckliga trasa ditt val om det så viktigt att uppföra sig. Tror du de döda bryr sig om oljudet eller? Antingen är man en snobb som tar omvägar eller så gör man det enkelt för sig och skiter i vad andra tycker, enkelt.
Citera
2022-05-30, 21:23
Medlem
DesertBeagles avatar
Testa en stark lösning av abnet. https://www.seasea.se/båtvård/abnet-...onal-rengöring

Men idén med högtryckstvätt var faktiskt inte så dum. Det brukar alltid finnas vatten och eluttag hyfsat lättilgängligt på kyrkogårdar. Har du tillgång till en liten och smidig maskin så är det ju bara att välja någon dag och tidpunkt med lite ”trafik” på körrgårn. Sen snabbt in, koppla upp dig och spola av. Hela operationen bör kunna vara över på ett par minuter.
Citera
2022-05-30, 21:43
Medlem
LillaflickanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har en gravsten i familjen som blivit riktigt ful. Alger, mögel och annat skit.
Har försökt med de vanliga husmorsknepen genom åren men inget har riktigt fungerat.
Nu är det dags att få stenen ren på riktigt. Så hur går man till väga?
Har tänkt att använda en borsten på skruvdragaren men vilka medel är bäst, vad ska jag använda för att få ett riktigt bra resultat.

Klicka på länken för att se hur den ser ut.
https://gofile.io/d/wBI2QG
Det absolut mest verksamma och skonsamma är att täcka stenen med t ex en ljustät plastduk. Utan ljus dör alla alger och andra mikroorganismer efter ett år. Nackdel? Ser rätt fult ut och problemet kommer tillbaka så småningom.
Citera
2022-05-31, 10:53
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Enklast är att använda Grön-Fri:
https://www.bauhaus.se/gron-fri-jape...IaAhS_EALw_wcB

Dödar alger, mossor och lavar. Spraya på och låt väder och vind göra resten.
Ett alternativ eller eventuellt komplement är Akemi Steinrens, rotborste och en hink vatten.
Rätt gjort blir det lika rent som med en högtryckstvätt.

Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
Testa en stark lösning av abnet. https://www.seasea.se/båtvård/abnet-...onal-rengöring

Men idén med högtryckstvätt var faktiskt inte så dum. Det brukar alltid finnas vatten och eluttag hyfsat lättilgängligt på kyrkogårdar. Har du tillgång till en liten och smidig maskin så är det ju bara att välja någon dag och tidpunkt med lite ”trafik” på körrgårn. Sen snabbt in, koppla upp dig och spola av. Hela operationen bör kunna vara över på ett par minuter.
Har ni använt dessa medel själva?
Man är ju lite skraj att förstöra stenen också.
Sen bor ja 20 mil bort så stenen lär göras ren när man väl är där och kan inte lägga på nåt för att sen komma tillbaka några timmar eller dagar senare utan ska bli rent direkt.

Någon högtryckstvätt kommer det inte att bli.
Jag har ingen liten och smidig tvätt.
Det finns ingen el nära gravplatsen, och jag vill inte störa de andra som besöker kyrkogården.
Citera
2022-05-31, 16:08
Medlem
DesertBeagles avatar
Citat:
Sen bor ja 20 mil bort så stenen lär göras ren när man väl är där och kan inte lägga på nåt för att sen komma tillbaka några timmar eller dagar senare utan ska bli rent direkt.

Det finns ingen el nära gravplatsen, och jag vill inte störa de andra som besöker kyrkogården.
Abnet är ett proffsmedel som garanterat biter på alger och mossa. Det används bl.a till att rengöra båtar och husvagnar, du kan googla lite själv så ser du. Det är dyrt men det är bra och det fungerar.
Citera
2022-05-31, 17:18
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:

Jepp, använder båda sorterna till olika sten med olika beläggning. Är det bara mossa o lavar använd Grön Fri när det inte regnar. Spruta ordentligt o låt verka några mån. Grönfri gör det omöjligt för böset att växa så det tynar bort. Väl dött gör regnet resten.

Är stenen svartnad av nedfall från träd o så, använd stenrengöringsmedlet med rotborste. Skulle det finnas nga lavar som inte rotborsten tar, använd en mässingsborste typ sån man har till grillen. Så länge det är granit funkar en sån borste bra, annars inte...
Citera
2022-05-31, 17:36
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Jepp, använder båda sorterna till olika sten med olika beläggning. Är det bara mossa o lavar använd Grön Fri när det inte regnar. Spruta ordentligt o låt verka några mån. Grönfri gör det omöjligt för böset att växa så det tynar bort. Väl dött gör regnet resten.

Är stenen svartnad av nedfall från träd o så, använd stenrengöringsmedlet med rotborste. Skulle det finnas nga lavar som inte rotborsten tar, använd en mässingsborste typ sån man har till grillen. Så länge det är granit funkar en sån borste bra, annars inte...

Tittade igen på stenen. Jag hade satsat på Grönfri som har fördelen att den kommer åt överallt
Citera
2022-05-31, 18:56
Medlem
Sladdarens avatar
Det bästa är att ringa en gravstenstillverkare, eller begravningsbyrå som säljer rengöringsmedel
emot alg, mossa och biologiska material som vuxit fast, sen nästa medel osv, högtrycksspruta kan användas men inte på målad text eller förgyllt osv och rätt borstar och skrubbgrejer

Jag vet inte varför de inte skulle ställa upp med ett set med rätt medel som du inte behöver nödvändigtvis köpa av dom utan andra

https://lavendla.se/begravning/gravs...ring-gravsten/

https://fenixbegravning.se/tvatta-gravsten/

https://peaceyard.com/sv/artiklar/rengora-gravsten
Citera
2022-06-03, 12:23
Medlem
aina08s avatar
Tack för era svar!
Får se vad det blir.
Är inte dit så ofta då det är 20mil enkel resa men nästa gång ska jag försöka ta tag i problemet med stenen.
Citera
2022-06-04, 22:01
Bannlyst
Hårdsåpa och skurborste. Skölj med vatten.
Citera
2022-06-04, 22:18
Medlem
DennisOlofs avatar
Det finns massor av videos på YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=VEVzUo26ANY

Jag skulle gissa på att roundup funkar bra men det är giftigt och kanske skadar stenen, om det inte är så kan jag garantera att det som finns runt stenen, typ gräs och annat kommer dö. Jag är osäker på om man ens kan köpa det längre.

Det mest skonsamma är förmodligen rengöring som är tänkt för tak för att få bort mossa, alger och annat skräp. Det kräver antagligen flera behandlingar innan det blir bra men syftet är ju att INTE skada stenen. Det är därför bra att göra rent stenen vart 10de år skulle jag tro. Lite som med tegeltak som får mossa och skräp med tiden.

Väntar man för länga blir det mycket mer jobb än om man gör rent ibland, något att tänka på kanske om man vill hålla stenar i bra skick. Inte bara för din sten utan även den personal som jobbar på dessa platser. Tyvärr har jag sett en del ganska tråkiga platser (kyrkogårdar) där man INTE sköter informations skyltar, informationstavlor som är blekta, dåligt målat eller där man helt enkelt inte bytt gamla plankor etc.

Besöker kyrkogårdar ganska ofta, men det är pga jag har ett intresse för detta numera.
Senast redigerad av DennisOlof 2022-06-04 kl. 22:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in