Citat:
Ursprungligen postat av
MASSAGATTI
Finns rengöringsmedel speciellt anpassade för gravstenar men det är starka grejer. När jag jobbade på kyrkogård så lyfte vi alltid loss stenarna och tvättade på ett speciellt ställe för att det är riktigt starka kemikalier. Tyvärr så får du nog pröva dig fram med tex Grumme såpa och borst/svamp.
Gå sakta fram så du inte skadar stenen.
Eller så pratar du med de som jobbar där på kyrkogården och betalar den där 500:- eller vad det kostade att rengöra stenen. Helt klart det smartaste alternativet.
/ Fd dödgrävare
Nu har jag inte kollat med kyrkogårdsförvaltningen själv men farsan hade pratat med någon och om man vill ha hjälp med stenen var det ganska dyrt. Tror de var ett par tusen.
Kanske skiljer sig åt lite beroende på var de ligger men det här är i en stor 08-stad och där är ju allt dyrt.
Vet du vad det var för medel ni använde?
De vanliga som såpa osv fungerade inte när de testades utan behövs starkare grejer (som du ser på bilden).
Citat:
Ursprungligen postat av
EnlitenUggla
Jag köper algtvätt.
Det är till för tak men funkar bra på sten
Har du haft de på gravsten och fått bort liknande som ätit sig in i stenen?
Citat:
Ursprungligen postat av
AngieD
högtryckstvätt fixar biffen
Haha nej de är inte att tänka på.
Citat:
Ursprungligen postat av
MASSAGATTI
Hahaha .. Eluttag växer inte på träd.
Nu har jag sett mycket på en kyrkogård men inte det du nämner.
Ett råd till ALLA som har familj på kyrkogård är att betala årsskötsel för graven så kommer
den ALLTID se fräsch ut och ses över MINST 1 gång i veckan. är väl en 300:- / år skulle jag
tippa på i dagsläget. Avvikelser för storstäder lär förekomma.
Det betalas någon årlig avgift på några hundra men där ingår inte att hålla stenen fin utan de klipper bara runt omkring. De tar inte ens bort vissna blommor mm.
Går säkert att få men för betydlig mer än några hundra per år.