Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-30, 15:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja precis så är det. Man fastnar liksom i det årtiondet när man upptäcker att musik gör något bra för en. Så har det nog alltid varit och den som är mer tolerant går utanför den tidsperioden. Musik är subjektivt och upp till en själv att välja vad man tycker om. Därför finns det inget som säger att det ena skulle utesluta det andra. Att hävda att en är bättre än andra blir lite befängt liksom och är inte intressant.
Ljudet är som man säger fritt.

Jag kan ärligt säga att jag är sen 90-talist som har gått i alla möjliga faser men den återkommande känslan har alltid varit att äldre band och musiker besuttit mycket större talanger än dagens populär-artister. Fanns ett helt annat djup i musiken. Det finns vissa undantag men framför allt i populärkulturen är dom svåra att hitta.
__________________
Senast redigerad av LordHeskey 2022-05-30 kl. 15:06.
Citera
2022-05-30, 15:09
  #14
Medlem
Facades avatar
Jag håller med dig TS, att lyssna på Bold as Love och försöka hitta någon musik (i samma genre) som ens är i närheten på lika nyskapande är svårt.
Men musik går i faser, alla älskade inte Hendrix år 1968.
Precis som alla älskade inte Beethoven.
Citera
2022-05-30, 15:21
  #15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Dagens musik är raktigenom skit. Värdet av skapande och musicerande har kastats på soptippen till förmån för att klippa och klistra med färdiga ljudsnuttar i datorprogram. Det kunde jag och mina klasskompisar också roa oss med på 90-talet i program som Dance Ejay, men skillnaden var att om vi ville skapa något som folk också ville lyssna på fick vi sätta oss i replokalen och nöta.

Elektronisk musik dödade värdet av att vara duktig på ett instrument eller att skriva musik.
För ett tag sedan hade jag för en gångs skull radion på och kom på att dagens musik sjunger dom inte dom pratar till något som låter skorr skorr skorr klicketi klack stön stånk skorr skorr skorr. Jag kan inte kalla det musik när det låter som en dodge med trasig vattenpump och någon som pratar och stönar.
Citera
2022-05-30, 15:53
  #16
Medlem
Finns grymt bra musiker såklart, men dyngan som görs till radiopop för att smöra sönder fårflockens hjärnor är..motbjudande. går man igenom ett köpcentrum är det direkt... vad fan är det svenska ordet för repulsive? Vill i alla fall bort därifrån snarast!
Citera
2022-05-30, 16:56
  #17
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHeskey
Man vill ju egentligen inte vara den gamle tjurgubben som proklamerar att allt efter 80-talet är skit, men när man lyssnar på gamla låtar från Jimi Hendrix och en mängd andra artister från samma era kan man inte undgå känslan av ett det finns ett helt annat geni och musikalisk process bakom dessa verk kontra vad som går till topplistorna idag? Om det är så, varför har det blivit så?

För att höras i mediabruset idag är det viktigt att ha en stark hook. Du kan tex inte ha ett långt intro för då kommer ingen orka lyssna.
Sen är ju all musik gratis idag.
Folk gillar det de känner igen och allt styrs av influencers på sociala medier som inte har någon expertiskunskap alls. En låt kan idag ha 15 låtskrivare, allting låter likadant. Det som är anorlunda och nyskapande får ingen chans att utvecklas. Socialamedier gör folk korkade. Musiker tillägnar mindre tid med sina instrument så deras hantverk blir sämre.
Många melodier och riff har redan gjorts.

Dagens musik speglar dagens samhälle.
En motståndsrörelse i musikform med starka alternativa ledare skulle aldrig tillåtas floreras av stora internationella företag så allt sånt kommer därför att censureras.
__________________
Senast redigerad av layvare 2022-05-30 kl. 17:01.
Citera
2022-05-30, 17:28
  #18
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHeskey
Jag kan ärligt säga att jag är sen 90-talist som har gått i alla möjliga faser men den återkommande känslan har alltid varit att äldre band och musiker besuttit mycket större talanger än dagens populär-artister. Fanns ett helt annat djup i musiken. Det finns vissa undantag men framför allt i populärkulturen är dom svåra att hitta.
Du har helt rätt, helt klart. Det går inte ens att jämföra dagens musik med vad vi lyssnade på 70, 80 och 90 talet.
Utbudet var bättre och rikare på nyanser.
Citera
2022-05-30, 17:56
  #19
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHeskey
Man vill ju egentligen inte vara den gamle tjurgubben som proklamerar att allt efter 80-talet är skit, men när man lyssnar på gamla låtar från Jimi Hendrix och en mängd andra artister från samma era kan man inte undgå känslan av ett det finns ett helt annat geni och musikalisk process bakom dessa verk kontra vad som går till topplistorna idag? Om det är så, varför har det blivit så?
Musik fram till mitten av 90-talet var fortfarande främst musikerdrivet. Från och med mitten av 90-talet tippade det över och blev producentdrivet.
Citera
2022-06-19, 13:37
  #20
Medlem
Med några få undantag är den musik som görs i bästa fall medioker. Personligen lyssnar jag mest på musik från 70-talet och 80-talet. Gjordes mycket skit även då men också väldigt mycket bra.
Citera
2022-06-20, 02:08
  #21
Medlem
Adelaides avatar
Tyvärr ja, det finns fan inga bra band längre. Ett nytt skivsläpp av ett modernt band är ju mer en trevlig tillställning snarare än en världshändelse nuförtiden. Inte alls samma magi som förr. Dessa skivor brukar rubriceras som "60/70-tals inspirerad rock med förnyad energi och många influenser", fast när man väl lyssnar så är det ju inget speciellt.
Visst det är svårt att vara originell såhär långt in i historien, fast då förstår jag inte riktigt vad som motiverar nya band till att fortsätta.
Citera
2022-06-20, 04:17
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Musik var svårare att göra förr i tiden, och således blev det även bättre producerat. Idag kan vem som helst göra musik och det vi hör (med vissa undantag) är massproduktion utan varken känsla eller kärlek till själva konsten i sig.

Min tanke i alla fall.

Bra svar som jag instämmer i, till fullo. Musikalisk begåvning och kompetens, att kunna använda ett eller flera instrument, kunna noter osv är inte relevant längre, det räcker med att våga stå och gnälla i en mick och att nån kan förvränga din röst elektroniskt så den går att matcha med ett gäng samplingar så har du en "låt" och blir utnämnd till "artist" av kvällspressen... Ungefär samma grej med författande, alla har dator och alldeles för många kan krysta ut sig en textmassa som går att kalla "bok" även om de knappast har någon riktig begåvning - och eländet säljer! Helt obegripligt, men sant. Finns en köpare för allt nuförtiden oavsett kvalitet.
Citera
2022-07-25, 20:22
  #23
Medlem
SOLMAXXAREXTREMISMs avatar
nej
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback