• 1
  • 2
2022-05-30, 10:22
Medlem
keyboardcowboys avatar
Hej alla fina människor här inne som hjälper folk!

Jag ska snart köpa bostad, och det kan bli så att jag måste ta ett litet privatlån för den sista delen (min plan är då att min sambo tar lånet (så inte banken ser), för över pengarna till mig, sen när jag fått bolånet så tar jag ett privatlån och för över pengarna till henne, så hon kan lösa sitt lån (detta var dock ej min huvudfråga, men detta borde väl gå att göra rent tekniskt?)

Som sagt detta var ej min huvudfråga, min huvudfråga är. Om jag tar ett privatlån med säg 5 % ränta, sedan ändrar riksbanken reporäntan, påverkar det också privatlån? Eller är det bara bolån?

Tack på förhand!
Citera
2022-05-30, 10:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardcowboy

Jag ska snart köpa bostad, och det kan bli så att jag måste ta ett litet privatlån för den sista delen (min plan är då att min sambo tar lånet (så inte banken ser), för över pengarna till mig, sen när jag fått bolånet så tar jag ett privatlån och för över pengarna till henne, så hon kan lösa sitt lån (detta var dock ej min huvudfråga, men detta borde väl gå att göra rent tekniskt?)

Nej det gäller alla räntor, ditt privatlån kommer också höjas om det är rörligt vilket det sannolikt är.

Som sagt detta var ej min huvudfråga, min huvudfråga är. Om jag tar ett privatlån med säg 5 % ränta, sedan ändrar riksbanken reporäntan, påverkar det också privatlån? Eller är det bara bolån?

Tack på förhand!

Det gäller alla låneräntor även ditt privatlån om det inte uttryckligen står att räntan är bunden, men det står det sannolikt inte.
Citera
2022-05-30, 10:30
Medlem
thxgivins avatar
Jag är ingen expert, men innebär inte en höjd reporänta högre ränta på bolån?
Citera
2022-05-30, 10:31
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det gäller alla låneräntor även ditt privatlån om det inte uttryckligen står att räntan är bunden, men det står det sannolikt inte.

Förlåt för att jag lånar tråden lite, men hur kommer det sig att även de bundna lånen får höjd ränta?
Citera
2022-05-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Förlåt för att jag lånar tråden lite, men hur kommer det sig att även de bundna lånen får höjd ränta?
Du feltolkade. Bundna lån får inte höjd ränta under avtalsperioden.
Citera
2022-05-30, 10:35
Moderator
Briasccas avatar
Citat:

Tack på förhand!
Reporäntan och bankernas ränta är inte helt kopplade till varandra men i hög grad på så sätt att när riksbanken höjer reporäntan så blir allt lånande lite dyrare, och det brukar också bankerna ta ut på bolån, båtlån, hästlån eller vad det nu kan vara för sak du ska låna till. Ofta höjer bankerna lite mer än reporäntan.

Så svaret är "ja".

Men, om du väljer att binda lånet i banken till en fast ränta kommer den inte höjas när reporäntan går upp eller ned.
Citera
2022-05-30, 10:38
Moderator
Briasccas avatar
Citat:

Banken kommer nog ställa dig en fråga om varifrån det här stora beloppet pengar kommer ifrån, så plötsligt. I någon mening försöker du föra banken bakom ljuset även om det inte är olagligt. Så förbered dig på frågan och att de kan få kalla fötter och neka dig hela lånet om de tycker att du verkar vara en mysko kund.
Citera
2022-05-30, 10:43
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du feltolkade. Bundna lån får inte höjd ränta under avtalsperioden.

Du har rätt tack!

Jag tolkade det som att när banken höjer räntan för bundna lån med 0.25%, gäller det för befintliga lån.
Med det menar dom alltså nya lån, och inte befintliga.
Citera
2022-05-30, 10:46
Medlem
Citat:
Du har rätt tack!

Jag tolkade det som att när banken höjer räntan för bundna lån med 0.25%, gäller det för befintliga lån.
Med det menar dom alltså nya lån, och inte befintliga.
Man ändrar alltså räntan för nya lån, eller lån som ska omförhandlas.
Citera
2022-05-30, 10:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man ändrar alltså räntan för nya lån, eller lån som ska omförhandlas.

Om du har ett vanligt bank lån så kommer självklart räntan höjas även om du tagit lånet tidigare. Har du bolån exempelvis 3 månaders ränta.
För att göra det enkelt. Har du en 3 månaders ränta på bolånet du skaffade i Januari så gäller den räntan i 3 månader. Höjer dom räntan i februari så kommer du få den nya räntan efter dom 3 månaderna har gått.

Är likadant om du har bundit räntan i 1 år på bolånet så har du samma ränta som du band dig till i 1 år. Har räntan höjts under tiden så får du den nya räntan efter 1 år dvs när bindningstiden går ut.
Citera
2022-05-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Om du har ett vanligt bank lån så kommer självklart räntan höjas även om du tagit lånet tidigare. Har du bolån exempelvis 3 månaders ränta.
För att göra det enkelt. Har du en 3 månaders ränta på bolånet du skaffade i Januari så gäller den räntan i 3 månader. Höjer dom räntan i februari så kommer du få den nya räntan efter dom 3 månaderna har gått.

Är likadant om du har bundit räntan i 1 år på bolånet så har du samma ränta som du band dig till i 1 år. Har räntan höjts under tiden så får du den nya räntan efter 1 år dvs när bindningstiden går ut.
Jo, jag skrev så.

Såg att jag var lite otydlig i #9. Ska naturligtvis vara bundna lån. Se #5 istället.
Citera
2022-05-30, 11:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det är själva grejen med bundna räntor att man så att säga låser den en viss tid på en viss nivå tex fem år. Detta är för att man då får trygghet och vet exakt vad man får för räntekostnad, dock blir det i regel dyrare än med rörlig ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in