2022-05-30, 00:37
Medlem
Vad anses som bra ränta att låsa på i dessa tider och hur länge borde man låsa den?

Läser att den kommer stiga de närmaste 2-5åren innan det vänder och man vill ju inte låsa sig i 5 år?

Såg att jag och sambon kunde låsa den på 2.68% i 1år eller 2,99% i 2år, eller 3,27% i 3år. men 3år på över 3% känns lite högt?

vad tycker ni och vad tror ni man ska förvänta sig?
Citera
2022-05-30, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wackadoodle
Vad anses som bra ränta att låsa på i dessa tider och hur länge borde man låsa den?

Läser att den kommer stiga de närmaste 2-5åren innan det vänder och man vill ju inte låsa sig i 5 år?

Såg att jag och sambon kunde låsa den på 2.68% i 1år eller 2,99% i 2år, eller 3,27% i 3år. men 3år på över 3% känns lite högt?

Jag tycker man ska förvänta sig räntekostnader utan ränteavdrag. Sedan tycker jag man ska vara beredd på höjda levnadskostnader och en bolåneränta på 5%.
Ifall bopriserna faller 25%, så ska man vara beredd på att skuldkvoten i boendet ökar och kan innebära ett dyrare topplån för att återställa 15% ägandekvot. Dessutom tycker jag att man ska räkna med en höjd fastighetskatt.
Citera
2022-05-30, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Jag tycker man ska förvänta sig räntekostnader utan ränteavdrag. Sedan tycker jag man ska vara beredd på höjda levnadskostnader och en bolåneränta på 5%.
Ifall bopriserna faller 25%, så ska man vara beredd på att skuldkvoten i boendet ökar och kan innebära ett dyrare topplån för att återställa 15% ägandekvot. Dessutom tycker jag att man ska räkna med en höjd fastighetskatt.

5% inom 5år? ja, då kanske man ska låsa räntan på 3,27% i 3 år. eller kanske 4år på 3,32% (vad händer sedan?)

Föreningen har en känslighet på 9,5% så det skulle betyda att om deras räntor höjs med 1% så blir det en ökning på avgiften med 400kr.
Citera
2022-05-30, 08:53
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Listränta minus en procent. Risken är dock att en tvååring blir dyrare än rörlig ränta under motsvarande period.
Citera
2022-05-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Listränta minus en procent. Risken är dock att en tvååring blir dyrare än rörlig ränta under motsvarande period.

Ja, dock så verkar det som att marknaden siar om en längre period höga räntor nu. men vad får man för ränta när låsningen går upp? blir det listränta då?
Citera
2022-05-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ja, dock så verkar det som att marknaden siar om en längre period höga räntor nu. men vad får man för ränta när låsningen går upp? blir det listränta då?

Binder du räntan så är det som gäller under hela perioden.
När man förhandlar om den rörliga räntan brukar det oftast läggas upp som en rabatt som följer med hela tiden. Men det gäller att hålla koll så att den följer med vid vara brytpunkt (3mån)
Citera
2022-05-30, 12:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Beror på hur länge ni tänkt bo i bostaden, om ni kan tänka er att bo i ett antal år är det vettigt att låsa men det innebär ju alltså en inlåsningseffekt. Själv hade jag bara låst om jag vetat säkert att jag skulle bo kvar, t.ex. om man köpt en större bostad och precis blivit förälder (med följd att bostaden räcker för den utökade familjen samt då man kanske ej orkar flytta under småbarnsår). Är ni unga kanske det inte finns stress att komma in i det livet och om ni har en mindre bostad finns ju risken att ni känner behov av något större redan efter 1-2 år, så kanske inte värt att låsa sig då.

Om man ska vara väldigt praktisk så handlar det ju även lite om hur stabilt man upplever att förhållandet är, har ni bott ihop tidigare och känner att det kommer hålla så är det mer motiverat att kunna binda räntan. Men har man t.ex. precis flyttat ihop så finns risk för en privatekonomisk katastrof om man säljer vid en separation och samtidigt ska betala flera års ränteskillnadsersättning. Dock kan förstås inte lägga nån sorts prognos kring sådana faktorer men hade vägt in det på något sätt ändå.

En annan risk är förstås att en "inlåsningseffekt" av att inte kunna byta bostad om man känner för det riskerar att tära på förhållandet, t.ex. om ni känner att bostaden är för liten. Så inte enbart ekonomiska faktorer bör utvärderas här.
Citera
2022-05-30, 12:40
Medlem
Sveriges ekonomi krympte med 0,8 procent under årets första kvartalet jämfört med kvartalet före. Analytikerna hade i snitt väntat sig ett BNP-tapp på 0,4 procent, enligt Infronts

Huvudorsaken är att vi importerade mer än vi exporterade.

Blir nästa kvartal negativ så kan det innebära en recension och då kommer många förlora sina jobb.
Citera
2022-05-30, 12:46
Medlem
Som någon klog person här skrev i en annan tråd. Man binder främst för att sova lite bättre om nätterna, man slipper då otrevliga överraskningar.

I dessa osäkra tider så gamblar man lite om man kör rörligt. Men rörligt kan visa sig löna sig i längden men det kan också betyda motsatsen. Ingen vet.
Citera
2022-05-30, 13:04
Medlem
Citat:

Det verkar rimligt att tro att den rörliga räntan ligger kring 4% vid årsskiftet. Riksbanken själva anser ju att en normal bolåneränta ligger kring 4-5%. Då bör ju inte 3% kännas som högt. Snarare lågt.
Citera
2022-05-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror på hur länge ni tänkt bo i bostaden

Vi har bott i en 1a i över 6år, så det är dags nu. nya bostaden har potential till familjeökning men skulle eventuellt kräva en flytt innan "tonnåren". Målet är att bo kvar i ca 7år för att sedan flytta ut större. men potential att bo kvar i 12år.
Citera
2022-05-30, 13:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vi har bott i en 1a i över 6år, så det är dags nu. nya bostaden har potential till familjeökning men skulle eventuellt kräva en flytt innan "tonnåren". Målet är att bo kvar i ca 7år för att sedan flytta ut större. men potential att bo kvar i 12år.

Ja då är det nog ganska safe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in