2022-05-29, 23:43
Medlem
Hamprs avatar
Jag har testat att odla lite tomater i år och de växer som bara den, dock har jag noterat att de första tomaterna som har kommit har samtliga haft pistillröta.
Sorten är en plommontomat (av san marzano typ), är planterad i 20L-krukor med grönsaksjord från hasselfors samt perlite adderad. Som jag skrev så växer de jättebra, en av plantorna är snart två meter redan och har flera blomställningar (bara tomater på en av dem än så länge).
Jag vattnar varje dag mer eller mindre, minst 3L åt gången. Jorden låter jag aldrig torka ur.
Har dock fått pistillröta på de första tomaterna och har läst att det beror på kalciumbrist, inte nödvändigtvis att det saknas kalcium men att själva plantan kan ha svårt att transportera kalcium till tomaterna. Kan t ex bero på för mycket kväve eller för ojämn vattning.
Jag tror inte på för mycket kväve, men kan det vara så att jag borde vattna annorlunda? T ex mindre men oftare? Lite på morgonen, lite på kvällen?
Har nyligen börjat vattna med näring också ska tilläggas.. (efter jag noterade pistillrötan)

Står på balkong med ca 18 grader på natten, ca 20 - 22 vid mulet väder (15 grader ute) och ca 25 - 30 vid soligt väder.
Senast redigerad av Hampr 2022-05-29 kl. 23:59.
Citera
2022-05-30, 00:33
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Jag har testat att odla lite tomater i år och de växer som bara den, dock har jag noterat att de första tomaterna som har kommit har samtliga haft pistillröta.
Sorten är en plommontomat (av san marzano typ), är planterad i 20L-krukor med grönsaksjord från hasselfors samt perlite adderad. Som jag skrev så växer de jättebra, en av plantorna är snart två meter redan och har flera blomställningar (bara tomater på en av dem än så länge).
Jag vattnar varje dag mer eller mindre, minst 3L åt gången. Jorden låter jag aldrig torka ur.
Har dock fått pistillröta på de första tomaterna och har läst att det beror på kalciumbrist, inte nödvändigtvis att det saknas kalcium men att själva plantan kan ha svårt att transportera kalcium till tomaterna. Kan t ex bero på för mycket kväve eller för ojämn vattning.
Jag tror inte på för mycket kväve, men kan det vara så att jag borde vattna annorlunda? T ex mindre men oftare? Lite på morgonen, lite på kvällen?
Har nyligen börjat vattna med näring också ska tilläggas.. (efter jag noterade pistillrötan)

Står på balkong med ca 18 grader på natten, ca 20 - 22 vid mulet väder (15 grader ute) och ca 25 - 30 vid soligt väder.
Vilket PH värde har vattnet du använder?
Citera
2022-05-30, 07:03
Medlem
krings avatar
Citat:
... samtliga haft pistillröta.
Sorten är en plommontomat (av san marzano typ), är planterad i 20L-krukor ...
Jag odlade San Marzano för två år sedan, en planta i kruka (typ 30 liter) och en på friland i rabatten. Nästan samtliga tomater på krukplantan hade röta medan de som växte i marken hade näst intill inga sådana problem.

Jag provade mig fram med extra kalcium och en massa annat men krukplantan fick aldrig någon fin frukt. Samtidigt odlade jag kanske 15-20 andra sorter i krukor och hade inga eller väldigt få frukter med röta.
Jag kom fram till att just San Marzano (och kanske andra liknande sorter) inte var rätt för krukodling.
Citera
2022-05-30, 11:50
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byssan
Vilket PH värde har vattnet du använder?

Ingen aning, använder kranvatten precis som till alla andra växter jag har.

Citat:
Ursprungligen postat av kring
Jag odlade San Marzano för två år sedan, en planta i kruka (typ 30 liter) och en på friland i rabatten. Nästan samtliga tomater på krukplantan hade röta medan de som växte i marken hade näst intill inga sådana problem.

Jag provade mig fram med extra kalcium och en massa annat men krukplantan fick aldrig någon fin frukt. Samtidigt odlade jag kanske 15-20 andra sorter i krukor och hade inga eller väldigt få frukter med röta.
Jag kom fram till att just San Marzano (och kanske andra liknande sorter) inte var rätt för krukodling.

Jag har bara odlat mindre körsbärstomater tidigare men har aldrig haft detta problem då oavsett hur man vattnat, läge, osv..
Odlar också mycket chili utan några som helst problem. Tråkigt att san marzano verkar vara en dålig sort för krukodling, hoppas att åtminstone några frukter klarar sig för plantorna är väldigt stora och fina. Vet du någon annan sort som är värd att satsa på? Vill göra egen tomatsås och liknande av dem. Har kollat på Roma och Harzfeuer
Senast redigerad av Hampr 2022-05-30 kl. 11:53.
Citera
2022-05-30, 12:15
Medlem
BackToHegels avatar
Magnesiumbrist kanske. Jag brukar ge ganska generöst med epsomsalt till mina tomater.
Citera
2022-05-30, 23:57
Medlem
krings avatar
Citat:
... Vet du någon annan sort som är värd att satsa på? Vill göra egen tomatsås och liknande av dem. Har kollat på Roma och Harzfeuer
Har inte provat någon av dem sorterna du nämnde. I år odlar jag två såstomater (paste tomatoes, är såstomat en bra översättning tro?): Opalka, en polsk, röd sort och Yellow Bell som är gul och ursprungligen från USA. Jag har ett gäng andra såstomatfrön jag inte odlat förut men som kanske sås nästa år för utvärdering. Jersey Devil (röd, formad lite som en chilifrukt, från USA) och ett par andra. Kan kolla exakt vilka sorter imorgon.

För två år sedan hade jag en riktigt bra skörd, 40 kg totalt och då kokade jag mycket sås på allt jag hade, biff- och körsbärstomater, gula, röda, gröna och alla möjliga färger. Allt blir bra som sås men många sådana sorter släpper mycket vätska så jag fick reducera ganska ordentligt.
Citera
2022-06-02, 08:59
Medlem
Gingers avatar
Har nästan alltid något att göra med fel fuktighets halt när det gäller pistill röta på tomater.
Citera
2022-06-02, 21:11
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Har nästan alltid något att göra med fel fuktighets halt när det gäller pistill röta på tomater.

I jorden eller i luften där plantorna står? Tyvärr så är det ju en balkongodling så kan inte göra så mycket åt luftfuktigheten. Jorden får vatten varje dag och torkar inte ut..
Citera
2022-06-02, 23:51
Medlem
Gingers avatar
Citat:
I jorden eller i luften där plantorna står? Tyvärr så är det ju en balkongodling så kan inte göra så mycket åt luftfuktigheten. Jorden får vatten varje dag och torkar inte ut..

Luften
Citera
2022-06-20, 21:39
Medlem
Hamprs avatar
Tänkte göra en liten uppdatering. Plantorna är nu ca två meter långa och har flera blomställningar med frukter som inte har pistillröta, dock så kommer det nya frukter och det känns som att det är 50/50 om de får pistillröta eller inte..
De frukter som klarar sig är i alla fall väldigt stora och fina.

Blir dock att testa en annan sort till nästa år, hartzfeuer och roma får det bli då..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in