2022-06-01, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miy
Oj är han fortfarande vid liv?

Har inte hört något sen han blev påkommen mitt under "mysstunden" mellan honom och Appel

Vad menar du med detta?
Citera
2022-06-01, 09:15
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Han hade inte blivit beviljad ersättningen, enbart ansökt!

Alla som sitter häktade har rätt till ersättning per dag man suttit häktad, OM man sedan släpps.

Det är standardförfarande. Så jävlas trött på alla hobbykrimmare på den här jävla sidan som inte vet ett skit om nånting och killgissar hejvilt.

Förtydligande: han hade fått ersättning oavsett hur hemsk människa han var. Lagen är lagen, inte moral.
Citera
2022-06-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Alla som sitter häktade har rätt till ersättning per dag man suttit häktad, OM man sedan släpps.

Det är standardförfarande. Så jävlas trött på alla hobbykrimmare på den här jävla sidan som inte vet ett skit om nånting och killgissar hejvilt.

Förtydligande: han hade fått ersättning oavsett hur hemsk människa han var. Lagen är lagen, inte moral.

O vart har jag skrivit att det INTE är så?! Fråga va om pengarna brann inne nu om han va BEVILJAD ersättningen! Även om man har rätt till den måste man Ansöka o bli Beviljad!
Citera
2022-06-01, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Han blev frisläppt från häktet, troligtvis då det inte fanns tillräckligt med bevis. Därmed oskyldig i lagens mening och därför har staten olovligt frihetsberövat honom. Därför ska han erhålla skadestånd.

Säkert korrekt, mitt inlägg handlade mer om huruvida han skulle ha rätt till ersättning eller ej. Inte storleken på ersättningen.
Ok, my bad. Självklart har han, eller rättare sagt hade han, rätt till ersättning för den tid han satt frihetsberövad.
Citera
2022-06-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Nej, du har rätt. Göta hovrätt sänkte påföljden till två års sluten ungdomsvård. Det är jag som börjar bli gammal och hade glömt det.

Alldeles korrekt. Jag hajade till när namnet dök upp i tråden. Har inte tänkt på henne sedan dess. Jag arbetade på den skolan hon gick på, när brottet skedde. Jag var en av de personer som jobbade mycket runt henne i skolan och fick bla prata med polisen i samband med utredningen. (detta är väl lite OT- ber om ursäkt i så fall)
Citera
2022-06-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av romanticlife
Alldeles korrekt. Jag hajade till när namnet dök upp i tråden. Har inte tänkt på henne sedan dess. Jag arbetade på den skolan hon gick på, när brottet skedde. Jag var en av de personer som jobbade mycket runt henne i skolan och fick bla prata med polisen i samband med utredningen. (detta är väl lite OT- ber om ursäkt i så fall)

Va hon stökig i skolan
Citera
2022-06-01, 12:49
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
O vart har jag skrivit att det INTE är så?! Fråga va om pengarna brann inne nu om han va BEVILJAD ersättningen! Även om man har rätt till den måste man Ansöka o bli Beviljad!

Alla blir beviljade om de inte dömts för det de suttit häktade för ditt spån. 1000 kr per dag man suttit frihetsberövad har jag för mig; det är ett stort ingrepp i en människas autonomi och självklart är det ersättningsberättigat om det ej leder till fällande dom. Ska du komma med ”information” så se till att den är korrekt eller håll bara käften ist.
Citera
2022-06-01, 13:39
Medlem
Citat:
Alla blir beviljade om de inte dömts för det de suttit häktade för ditt spån. 1000 kr per dag man suttit frihetsberövad har jag för mig; det är ett stort ingrepp i en människas autonomi och självklart är det ersättningsberättigat om det ej leder till fällande dom. Ska du komma med ”information” så se till att den är korrekt eller håll bara käften ist.

Nu är ju problemet att GC yrkat på 650 000kr. Vilket fortfarande var en pågående process då han blev mördad. Alltså högt över det standardbelopp du hänvisar till.
Citera
2022-06-01, 14:13
Medlem
De fick vad de förtjänar .
Antingen har de varit inblandade mord på någon eller inte betalt det som levererats .
Citera
2022-06-01, 15:20
Medlem
Citat:

Du missar fortfarande VAD frågan gällde!!!!
Frågan va om pengarna inte delades ut nu när han är avliden!! Trots att han bara gjort ansökan än, ÄVEN om han skulle bli beviljad så klart om han levde!! Men nu gör han ju inte det!! Så då blir det inga pengar!
Citera
2022-06-01, 16:18
Medlem
Citat:
Jag har för mig att jag läst att man får 30 tusen för första månaden, 40 tusen för andra månaden och
därefter 30 tusen per månad. Det blir drygt 1000 kr per dygn. På ett ungefär i normalfallet. Om det
inte går till åtal. Om personen åtalas och blir frikänd, då utgår ersättningen förstås också. Man ska
komma ihåg att åklagaren får bara åtala om han räknar med en fällande dom.
Citera
2022-06-01, 20:56
Medlem
Fanns det ngt signalement på förövarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här