2022-05-30, 23:21
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Vore ja gängkriminell och skulle vilja köpa vapen, räcker det med en biltur till Indiana.

Vore jag gängkriminell i new York s och skulle vilja köpa vapen, räcker det med en biltur till Virginia.det populära tillägget
Manchin - toomey försökte sig på expanded background checks.
Trots att det var bipartiskt så röstades det ner av republikanerna I senaten me bred majoritet år 2013.

Nästan så att man kan tro att GOP pekar på problem och kräver att demokraterna ska lösa dem, samtidigt som de själva tänker göra allt för att rösta emot förslagen. Och sedan gnälla på att inget blir gjort.

Statistik har aldrig varit Peppos starka sida.

Gun ownership vs Homicides Globally
https://ibb.co/5xnTsjP
Citera
2022-05-30, 23:47
Medlem
Är väl bara vänsterpack som vill ändra på grundlagarna? Dessa feminister äger dessutom inga vapen och lyder staten som små duktiga extremister. Det är en icke-fråga då man skulle skapa ett inbördeskrig om man försökte avväpna Amerikanerna, vi har redan sett hur lätt det är för regeringar att bli tyranniska och vänsterfascister som i Kanada!
Citera
2022-05-30, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

Världens sämsta jämförelse. I Irak / mellanöstern etc finns det en kalashnikov i varje hus, samt i parallellsamhällen som typ vissa enklaver på kreta. Inte en enda skjutning. Så det har inget med andelen vapen att göra
Citera
2022-05-31, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

Vad är det här för skräp?
seriöst nu.

Jag vill hemskt gärna att du tar fram siffror och underlag och argumenterar varför jag har fel. Det är lärorikt, och intellektuellt stimulerande även när min hypotes är helt o hållet fel.

Men det här?
Det är som någon skrev, världens sämsta jämförelse.
Fuckin garbage
Skärp dig.
Citera
2022-05-31, 12:14
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Är väl bara vänsterpack som vill ändra på grundlagarna? Dessa feminister äger dessutom inga vapen och lyder staten som små duktiga extremister. Det är en icke-fråga då man skulle skapa ett inbördeskrig om man försökte avväpna Amerikanerna, vi har redan sett hur lätt det är för regeringar att bli tyranniska och vänsterfascister som i Kanada!

Ett land som bygger vissa "grundlagar" på förhållanden för några och de hundra åren tillbaks i tiden, visar hur patetiska de är.
Vem fan behöver ett hel- eller semiautomatiskt vapen? Vem fan behöver ha en pistol hemma?
Citera
2022-05-31, 19:50
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Det senaste fallet vi hade i Sverige var när två kvinnliga lärare dödades med en yxa. Jag tror på fullt allvar att utgången hade kunnat bli en helt annan om han hade haft ett halvautomatiskt vapen. Utopiskt eller inte.
-
Och vad skulle utgången blivit om lärarna hade haft ett halvautomatiskt vapen?
Har du någonsin lyssnat på en kvinnas argument att ha skjutvapen? The great equlizer.
Citera
2022-05-31, 20:04
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occarinan
Är den? Varför förekommer det då bara masskjutningar i USA och inte i några andra länder?
Breivik????
Citera
2022-05-31, 20:10
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
-
Har du någonsin lyssnat på en kvinnas argument att ha skjutvapen? The great equlizer.

Man måste agera på bråkdelen av en sekund om man verkligen blir utsatt för hot med skjutvapen. Just i denna sekund måste man ha ett laddat skjutvapen inom räckhåll. Riskerna minskar totalt sett om varken offer eller gärningsman tillåts att köpa ett skjutvapen.
Citera
2022-05-31, 20:14
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Man måste agera på bråkdelen av en sekund om man verkligen blir utsatt för hot med skjutvapen. Just i denna sekund måste man ha ett laddat skjutvapen inom räckhåll. Riskerna minskar totalt sett om varken offer eller gärningsman tillåts att köpa ett skjutvapen.
-
Ignorant.
Citera
2022-05-31, 20:33
Medlem
Citat:
-
Att utrusta lärare med vapen kommer sannolikt bara att leda till att terrorister söker sig till lärarhögskolorna istället för pilotutbildningarna, för det är väl ett närmast idiotsäkert sätt att kunna ha ihjäl så många som möjligt. Good guy with a gun-argumentet håller inte. Flera av skjutningarna den senaste tiden har genomförts trots att det funnits beväpnade vakter på plats. Och som Paul Krugman har skrivit så skulle det behövas en styrka jämförbar med den amerikanska marinkåren för att skydda alla tänkbara platser där masskjutningar kan äga rum: skolor, biografer, köpcentrum, sporthallar, arenor mm. Och de behöver vara fullt utrustade med militär utrustning, för gärningsmännen har ofta skottsäkra västar och annat. Den som har varit i ett land där det befinner sig beväpnade vakter i varje hörn vet också att det skapar stor nervositet, eftersom man hela tiden blir påmind om dödshotet.

När det blir fler vapen i omlopp skapas en otrygghet som gör att både kriminella och laglydiga måste beväpna sig. Bodde jag i USA skulle jag t ex känna mig tvingad att skaffa ett vapen, eftersom jag vet att det finns så många beväpnade kriminella i landet. En beväpnad inbrottstjuv kan bryta sig in i min villa. Bäst att skaffa ett vapen så man kan skydda sig. Och inbrottstjuven tänker likadant. Blir man ertappad när man bryter sig in i en villa kan villaägaren vara beväpnad. Bäst att ta med sig vapen vid inbrottet. Otryggheten föder sig själv.
Citera
2022-05-31, 20:38
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Att utrusta lärare med vapen kommer sannolikt bara att leda till att terrorister söker sig till lärarhögskolorna istället för pilotutbildningarna, för det är väl ett närmast idiotsäkert sätt att kunna ha ihjäl så många som möjligt. Good guy with a gun-argumentet håller inte. Flera av skjutningarna den senaste tiden har genomförts trots att det funnits beväpnade vakter på plats. Och som Paul Krugman har skrivit så skulle det behövas en styrka jämförbar med den amerikanska marinkåren för att skydda alla tänkbara platser där masskjutningar kan äga rum: skolor, biografer, köpcentrum, sporthallar, arenor mm. Och de behöver vara fullt utrustade med militär utrustning, för gärningsmännen har ofta skottsäkra västar och annat. Den som har varit i ett land där det befinner sig beväpnade vakter i varje hörn vet också att det skapar stor nervositet, eftersom man hela tiden blir påmind om dödshotet.

När det blir fler vapen i omlopp skapas en otrygghet som gör att både kriminella och laglydiga måste beväpna sig. Bodde jag i USA skulle jag t ex känna mig tvingad att skaffa ett vapen, eftersom jag vet att det finns så många beväpnade kriminella i landet. En beväpnad inbrottstjuv kan bryta sig in i min villa. Bäst att skaffa ett vapen så man kan skydda sig. Och inbrottstjuven tänker likadant. Blir man ertappad när man bryter sig in i en villa kan villaägaren vara beväpnad. Bäst att ta med sig vapen vid inbrottet. Otryggheten föder sig själv.
-
Nej. Du är ute och cyklar.
Flest skjutningar i USA sker där vapen är totalt förbjudna.
Det skall vara min rättighet att försvara mig och min familj mot kriminella.
Citera
2022-05-31, 20:43
Medlem
Citat:
-
Nej. Du är ute och cyklar.
Flest skjutningar i USA sker där vapen är totalt förbjudna.
Det skall vara min rättighet att försvara mig och min familj mot kriminella.
Jag vet inte om det stämmer det du skriver, men det spelar ingen roll. USA har inga tullar mellan delstaterna, så om en delstat förbjuder vapen är det inte särskilt svårt att skaffa det genom att bara åka till grannstaten. Ska det förbjudas, måste det förbjudas i alla delstater. Och jag har aldrig påstått att det räcker med förbud. Det måste till reformer i psykvården och annat.

Du har redan rätt att försvara dig mot kriminella. Och ingen vill ta bort alla vapen. Man vill införa vapenlicenser osv, så är du en hederlig medborgare kan du fortfarande skaffa vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in