Citat:
Ursprungligen postat av
Sesus
-
Och vad skulle utgången blivit om lärarna hade haft ett halvautomatiskt vapen?
Har du någonsin lyssnat på en kvinnas argument att ha skjutvapen? The great equlizer.
Att utrusta lärare med vapen kommer sannolikt bara att leda till att terrorister söker sig till lärarhögskolorna istället för pilotutbildningarna, för det är väl ett närmast idiotsäkert sätt att kunna ha ihjäl så många som möjligt. Good guy with a gun-argumentet håller inte. Flera av skjutningarna den senaste tiden har genomförts trots att det funnits beväpnade vakter på plats. Och som Paul Krugman har skrivit så skulle det behövas en styrka jämförbar med den amerikanska marinkåren för att skydda alla tänkbara platser där masskjutningar kan äga rum: skolor, biografer, köpcentrum, sporthallar, arenor mm. Och de behöver vara fullt utrustade med militär utrustning, för gärningsmännen har ofta skottsäkra västar och annat. Den som har varit i ett land där det befinner sig beväpnade vakter i varje hörn vet också att det skapar stor nervositet, eftersom man hela tiden blir påmind om dödshotet.
När det blir fler vapen i omlopp skapas en otrygghet som gör att både kriminella och laglydiga måste beväpna sig. Bodde jag i USA skulle jag t ex känna mig tvingad att skaffa ett vapen, eftersom jag vet att det finns så många beväpnade kriminella i landet. En beväpnad inbrottstjuv kan bryta sig in i min villa. Bäst att skaffa ett vapen så man kan skydda sig. Och inbrottstjuven tänker likadant. Blir man ertappad när man bryter sig in i en villa kan villaägaren vara beväpnad. Bäst att ta med sig vapen vid inbrottet. Otryggheten föder sig själv.