2022-05-31, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Ett land som bygger vissa "grundlagar" på förhållanden för några och de hundra åren tillbaks i tiden, visar hur patetiska de är.
Vem fan behöver ett hel- eller semiautomatiskt vapen? Vem fan behöver ha en pistol hemma?
Det var ju tur att en privatperson hade vapen i sin frisörsalong så att en av hans kunder kunde låna det och åka och rädda sin fru och sina barn samt skjuta barnmördaren på förskolan. Annars hade troligtvis många fler barn dött eftersom polisen inte agerade.

Alla behöver ha ett vapen hemma om man vill skydda sin familj eftersom polisen inte gör det. Alla som vill ha ett vapen ska få ha det, om man inte är dömd för våldsbrott.
Citera
2022-05-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det var ju tur att en privatperson hade vapen i sin frisörsalong så att en av hans kunder kunde låna det och åka och rädda sin fru och sina barn samt skjuta barnmördaren på förskolan. Annars hade troligtvis många fler barn dött eftersom polisen inte agerade.

Alla behöver ha ett vapen hemma om man vill skydda sin familj eftersom polisen inte gör det. Alla som vill ha ett vapen ska få ha det, om man inte är dömd för våldsbrott.
Fast felet här är ju polisens katastrofalt omoraliska och fega beteende, inte bristen på skjutvapen hos civilister. Åtgärda felen hos polisen istället. Lös rätt problem.
Citera
2022-05-31, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Att utrusta lärare med vapen kommer sannolikt bara att leda till att terrorister söker sig till lärarhögskolorna istället för pilotutbildningarna, för det är väl ett närmast idiotsäkert sätt att kunna ha ihjäl så många som möjligt. Good guy with a gun-argumentet håller inte.
Det var en good guy with a gun som satte stopp för barnmördaren. En privatperson som lånade ett vapen av en annan privatperson. En gränsvakt som inte var i tjänst.
Citera
2022-05-31, 20:59
Medlem
Citat:
Det var en good guy with a gun som satte stopp för barnmördaren. En privatperson som lånade ett vapen av en annan privatperson. En gränsvakt som inte var i tjänst.
Visst. Men hade det inte varit bättre att polisen hade ingripit? Vi måste inte beväpna vanliga medborgare för att poliskåren består av ynkryggar.
Citera
2022-05-31, 21:01
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Jag vet inte om det stämmer det du skriver, men det spelar ingen roll. USA har inga tullar mellan delstaterna, så om en delstat förbjuder vapen är det inte särskilt svårt att skaffa det genom att bara åka till grannstaten. Ska det förbjudas, måste det förbjudas i alla delstater. Och jag har aldrig påstått att det räcker med förbud. Det måste till reformer i psykvården och annat.

Du har redan rätt att försvara dig mot kriminella. Och ingen vill ta bort alla vapen. Man vill införa vapenlicenser osv, så är du en hederlig medborgare kan du fortfarande skaffa vapen.
-
Du kan inte bara åka och köpa ett vapen i en annan delstat eftersom FBI gör bakgrunds check. Det är förmodligen enklare att köpa ett olagligt vapen smugglat från Mexico eller en ghost gun på svartamarknaden.
Citera
2022-05-31, 21:03
Avslutad
Citat:
Visst. Men hade det inte varit bättre att polisen hade ingripit? Vi måste inte beväpna vanliga medborgare för att poliskåren består av ynkryggar.
Nej, jag diskriminerar inte. Vem som än skjuter barnmördaren gör rätt. Barnmördaren är lika död oavsett vem som sköt. Det var mao exakt lika bra att en privatperson sköt honom som att polisen hade gjort det. Alla medborgare som vill ha vapen och inte är dömda för våldsbrott ska få ha vapen, överallt, alltid. Alla vapen ska vara registrerade.
Citera
2022-05-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
-
Du kan inte bara åka och köpa ett vapen i en annan delstat eftersom FBI gör bakgrunds check. Det är förmodligen enklare att köpa ett olagligt vapen smugglat från Mexico eller en ghost gun på svartamarknaden.
Jag tror inte du vet hur otroligt mycket vapen det finns överallt i USA. De säljer dem på loppisar och andra begagnatmarknader, utan krav på legitimation. Det finns vapenmässor där man kan handla utan licens (tror inte man behöver det där iaf). Den som vill skaffa vapen i USA behöver inte leta länge.
Citera
2022-05-31, 21:06
Medlem
MakeIslamillegals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Hade de varit strängare så hade mannen inte fått tag på sitt vapen och då hade ingen blivit skjuten.

Detta är en mycket tragisk historia som är resultatet av USA fullständigt sinnessjuka vapenlagar.

USA har inte bara sinnessjuka vapenlagar, man har även ett sinnessjukt folk. Det är liksom redan försent att ändra vapenlagarna i USA, de enda som kommer drabbas är det hederliga folket. Det man dock kan göra är att införa obligatorisk bakgrundscheck och en obligatorisk snabbutbildning.

Sverige har ju en av västvärldens striktaste vapenlagar, trots det så är vapenvåldet på en helt bisarr nivå. Det är enkom blattar och skitmänniskor som står för den ökningen. Förbjud blattar.
Citera
2022-05-31, 21:08
Medlem
Citat:
Nej, jag diskriminerar inte. Vem som än skjuter barnmördaren gör rätt. Barnmördaren är lika död oavsett vem som sköt. Det var mao exakt lika bra att en privatperson sköt honom som att polisen hade gjort det. Alla medborgare som vill ha vapen och inte är dömda för våldsbrott ska få ha vapen, överallt, alltid. Alla vapen ska vara registrerade.
Fast redan där befinner du dig långt ut på vänsterskalan sett från ett amerikanskt perspektiv. De blygsamma begränsningar du nämner finns inte i USA, och alla som vill införa sådana begränsningar stöter på oerhört hårt motstånd.
Citera
2022-05-31, 21:13
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Jag tror inte du vet hur otroligt mycket vapen det finns överallt i USA. De säljer dem på loppisar och andra begagnatmarknader, utan krav på legitimation. Det finns vapenmässor där man kan handla utan licens (tror inte man behöver det där iaf). Den som vill skaffa vapen i USA behöver inte leta länge.
-
Nej. Det där är fake news. Lögner som sprids i vänsterextrem media.
Vapen har alltid funnits i USA och det har aldrig varit svårare att köpa dem.
Skolskjutningar är en ny företeelse. Varför är det så tror du?
54 skjutningar och 6 dödade i Chicago i helgen. En av USA mest strikta gun laws....
Senast redigerad av Sesus 2022-05-31 kl. 21:17.
Citera
2022-05-31, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
-
Nej. Det där är fake news. Lögner som sprids i vänsterextrem media.
Vapen har alltid funnits i USA och det har aldrig varit svårare att köpa dem.
Skolskjutningar är en ny företeelse. Varför är det så tror du?
54 skjutningar och 6 dödade i Chicago i helgen. En av USA mest strikta gun laws....
Nej då. Han har rätt.
Gun show loop hole gör att man kan köpa sk begagnade vapen på mässor. Man betalar en delstatsskatt och det görs en bakgrund kontroll på att man inte har några felonies. I Virginia tar det x dagar eftersom alla vapen köp sker med kontroll i fbi registret.
Att det skjuts i Chicago trots dess strikta vapen lagar har alltså att göra med det faktum att vapen säljs över disk i granndelstaten Indiana. Och sedan olovligen säljs till kriminella och därefter anmäls som stulna .

Jag garanterar följande :du kommer att misstro allt jag skrivit och sedan googla på det. När du inser att jag har rätt kommer den kognitiva dissonansen att kicka igång.

Lovar...
Citera
2022-05-31, 21:26
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Nej då. Han har rätt.
Gun show loop hole gör att man kan köpa sk begagnade vapen på mässor. Man betalar en delstatsskatt och det görs en bakgrund kontroll på att man inte har några felonies. I Virginia tar det x dagar eftersom alla vapen köp sker med kontroll i fbi registret.
Att det skjuts i Chicago trots dess strikta vapen lagar har alltså att göra med det faktum att vapen säljs över disk i granndelstaten Indiana. Och sedan olovligen säljs till kriminella och därefter anmäls som stulna .

Jag garanterar följande :du kommer att misstro allt jag skrivit och sedan googla på det. När du inser att jag har rätt kommer den kognitiva dissonansen att kicka igång.

Lovar...
-
Nej. Det har blivit debunkat gång på gång på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in