• 1
  • 2
2022-05-29, 12:54
Medlem
Börjar fan bli orolig nu ... Sedan 2 maj har jag gått med ett konstant tryck/tunghet i huvudet som bröt ut efter en period av sömnbrist pga att jag är orolig och har inre stress. Denna typ av huvudvärk har jag aldrig haft tidigare och jag brukade aldrig ha problem med huvudvärk förut. Är 25 år och har ADHD. Jag röker inte, dricker inte alkohol och använder inga droger...

Första veckan gick jag på 1 Alvedon Novum om kvällen för att kunna sova, för att sedan ta 1 Ipren på kvällen veckan efter då det gav lite bättre effekt. Dock så kunde jag typ aldrig sova mer än 6-7 timmar per natt vid denna tidpunkt.

Efter ett tag besökte jag doktorn och gjorde en CT röntgen den 15 maj av huvudet (för att kolla födelsemärket i bakhuvudet) som inte visade något. Doktorn gav mig diagnosen Spänningshuvudvärk och han skrev ut Setralin 25mg (på morgonen) samt Lergigan 25mg och Paraflex 250mg för kvällen.

Jag började må bättre i början av det och kunde äntligen sova varje natt 7-8 timmar. Den 19 maj vaknade jag första gången med att trycket i huvudet var nästan helt och hållet borta. Dock så kände jag mig ändå väldigt trött i huvudet den dagen och dåsig. Tyvär blev trycket värre dagen efter och då åkte jag dessutom på magsjuka under fredagskvällen, som sedan gick över på lördagen.

Nu har jag inte ätit paraflex på 5 dagar då jag blev så trött och borta av den. Nu går jag på 1 Ipren 400mg och Lergigan 25mg på kvällen (sedan igår) när jag ska sova sedan igår för att se om det blir bättre. Senaste natten sov jag 6-7 timmar och jag vaknade upp i imorse med trötthet och med näsblod. Jag känner nu också tryck i pannan förutom bakhuvudet nu när jag ligger ned i sängen.

Jag känner mig spänd, uppblåst och utbränd i huvudet. Jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med skiten. Jag biter ihop just nu, men jag orkar inte längre till med det här lidandet . Börjar undra om jag åkt på någon hjärnskada utav sömnbristen?

Funderar på att åka in till akuten nu!
Citera
2022-05-29, 13:01
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Börjar fan bli orolig nu ... Sedan 2 maj har jag gått med ett konstant tryck/tunghet i huvudet som bröt ut efter en period av sömnbrist pga att jag är orolig och har inre stress. Denna typ av huvudvärk har jag aldrig haft tidigare och jag brukade aldrig ha problem med huvudvärk förut. Är 25 år och har ADHD. Jag röker inte, dricker inte alkohol och använder inga droger...

Första veckan gick jag på 1 Alvedon Novum om kvällen för att kunna sova, för att sedan ta 1 Ipren på kvällen veckan efter då det gav lite bättre effekt. Dock så kunde jag typ aldrig sova mer än 6-7 timmar per natt vid denna tidpunkt.

Efter ett tag besökte jag doktorn och gjorde en CT röntgen den 15 maj av huvudet (för att kolla födelsemärket i bakhuvudet) som inte visade något. Doktorn gav mig diagnosen Spänningshuvudvärk och han skrev ut Setralin 25mg (på morgonen) samt Lergigan 25mg och Paraflex 250mg för kvällen.

Jag började må bättre i början av det och kunde äntligen sova varje natt 7-8 timmar. Den 19 maj vaknade jag första gången med att trycket i huvudet var nästan helt och hållet borta. Dock så kände jag mig ändå väldigt trött i huvudet den dagen och dåsig. Tyvär blev trycket värre dagen efter och då åkte jag dessutom på magsjuka under fredagskvällen, som sedan gick över på lördagen.

Nu har jag inte ätit paraflex på 5 dagar då jag blev så trött och borta av den. Nu går jag på 1 Ipren 400mg och Lergigan 25mg på kvällen (sedan igår) när jag ska sova sedan igår för att se om det blir bättre. Senaste natten sov jag 6-7 timmar och jag vaknade upp i imorse med trötthet och med näsblod. Jag känner nu också tryck i pannan förutom bakhuvudet nu när jag ligger ned i sängen.

Jag känner mig spänd, uppblåst och utbränd i huvudet. Jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med skiten. Jag biter ihop just nu, men jag orkar inte längre till med det här lidandet . Börjar undra om jag åkt på någon hjärnskada utav sömnbristen?

Hur ser din livssituation ut?

Hur många timmar jobbar du per vecka, vad har du för slags arbete? Pluggar du, hur mycket och till vad i så fall? Har du flick/pojkvän eller har du precis gjort slut? Hur är dina relationer till föräldrar? Har du vänner eller bara kompisar?
Citera
2022-05-29, 13:06
Medlem
Låter mer som högt blodtryck tycker jag
huvudvärk och näsblod

Hjärnskada av sömnbrist tror jag inte du kan få, i så fall somnar kroppen av sig själv om den behöver
Citera
2022-05-29, 13:18
Medlem
SuperSolids avatar
Försök att undvika ett beroende utav SSRI (Sertralin), det kan ge mer problem än vad det hjälper dig.

Se till att trötta ut din kropp fysiskt varje dag med träning alternativt promenad på 10 kilometer som mål (orkar du bara gå 5km en dag, är ju det bättre än 0km).

Det är av stor vikt att trötta ut sig fysiskt om man har ADHD och sömnproblem. Det ger en utöver bättre sömn, en känsla att man gjort något bra för sig själv, bränner ju kalorier så man håller god kroppsform osv.

Du har nog temporärt tröttat ut din hjärna med sömnbristen, men ger du dig själv rätt återhämtning så kommer du tillbaka till en frisk nivå av energi igen.
Citera
2022-05-29, 13:20
Medlem
Vart i huvudet har du ont?
Citera
2022-05-29, 13:21
Medlem
neuron-drones avatar
Tog du mediciner innan huvudvärken?

Minns när jag tog en SSRI och hade så extrem huvudvärk att jag bara låg och grät medan min läkare skyllde det på närsynthet.

Högt blodtryck känner man inte av.

Är du spänd i kroppen, t ex nacke?

Har du fått testa något lugnande mer än Lergigan för att resetta dig? Det kan hjälpa så man får både sömnen och huvudvärken att funka sedan.

Sedan såklart om de kollat om du har brist på vitaminer och mineraler.

Läkare har svårt att skilja på spänningshuvdvärk och migrän. Man måste nästan haft båda själv för att fatta skillnaden. Migrän drar med sig en massa annan skit, kan gå ut över sömn, humör, kan ge ångest, yrsel, overklighetskänslor osv. Då hjälper det inte med medicin mot fel värk.

Håll ut, det kommer att ordna sig.
Citera
2022-05-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Hur ser din livssituation ut?

Hur många timmar jobbar du per vecka, vad har du för slags arbete? Pluggar du, hur mycket och till vad i så fall? Har du flick/pojkvän eller har du precis gjort slut? Hur är dina relationer till föräldrar? Har du vänner eller bara kompisar?

Jag är sjukskriven just nu och har varit det i snart 2 veckor. Jobbar annars heltid på ett jobb där jag trivs och där jag rör mig varje dag. Bor hos min pappa just nu pga att jag mår så dåligt av detta. Det trycker/spänner i bakhuvudet när jag ligger ned i sängen och känner även tryck i näsroten och pannan.
Citera
2022-05-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tog du mediciner innan huvudvärken?

Minns när jag tog en SSRI och hade så extrem huvudvärk att jag bara låg och grät medan min läkare skyllde det på närsynthet.

Högt blodtryck känner man inte av.

Är du spänd i kroppen, t ex nacke?

Har du fått testa något lugnande mer än Lergigan för att resetta dig? Det kan hjälpa så man får både sömnen och huvudvärken att funka sedan.

Sedan såklart om de kollat om du har brist på vitaminer och mineraler.

Läkare har svårt att skilja på spänningshuvdvärk och migrän. Man måste nästan haft båda själv för att fatta skillnaden. Migrän drar med sig en massa annan skit, kan gå ut över sömn, humör, kan ge ångest, yrsel, overklighetskänslor osv. Då hjälper det inte med medicin mot fel värk.

Håll ut, det kommer att ordna sig.

Jag tog inga mediciner innan huvudvärken och trycket I huvudet började. Det började efter några nätters sömnbrist.
Citera
2022-05-29, 13:41
Medlem
link71s avatar
Du låter oroad . Hur ser det ut med sysselsättning? Det är ju ett måste för att kunna må bra. Att gå hemma hela dagarna funkar inte.
Citera
2022-05-29, 13:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jag tog inga mediciner innan huvudvärken och trycket I huvudet började. Det började efter några nätters sömnbrist.

Är du allergisk? Allergier kan ibland enbart visa sig som värk i pannan.
Citera
2022-05-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Är du allergisk? Allergier kan ibland enbart visa sig som värk i pannan.
Jag har pollenallergi mot Björk, Gräs m.m
Men Lergiganet på 25mg jag tar på kvällen hjälper väl mot det också?

Jag tror inte att det är bihålorna som spökar då det inte trycker så mkt när jag lutar mig framåt.
Senast redigerad av Ekrum 2022-05-29 kl. 13:59.
Citera
2022-05-29, 14:41
Medlem
Citat:

Du kallar det för sömnbrist när du sover 6-7 timmar Jag sover högst 5 ,oftast mindre och aldrig i sträck och jag har huvudvärk varje em och kväll pga sömnbrist .Om det är sömnbrist för dig så behöver du i så fall ytterliggare timmars sömn för att må bra. Tror det beror på dina mediciner dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in