2022-06-08, 13:42
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Blir man messias om man rider på en åsna? Nej!!!

Jesus var aldrig smord till Kung.
Han var inte heller smord till präst eller smord till profet.

Nya testamentet berättar att Jesus fick fot-masdage med olja en gång.

Messias är en smord person men Jesus var aldrig smord och insatt i tjänst som en Messias.

Kungarna och profeterna i GT var smorda, de var alla messiass-ar.
Det ändrar ingenting om min kung Jesus just nu. Vill du berätta nåt nytt om Herren?
Nåt nytt och uppbyggande för mänskliga livet.
Ingen gammal mysticism.

Ser du inte stora i det lilla som när Jesus kom ridande på åsnan.
Du verkar vara maktgalen och maliciös. och gottar dig i de mest provocerande berättelserna. Du skulle gilla koranen. Även om det skulle vara sant på nåt sätt så är det väldigt otrevligt framställt för människor.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-06-08 kl. 14:06.
Citera
2022-06-08, 19:54
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det ändrar ingenting om min kung Jesus just nu. Vill du berätta nåt nytt om Herren?
Ingen gammal mysticism.

Du verkar vara maktgalen och maliciös. och gottar dig i de mest provocerande berättelserna. Du skulle gilla koranen. Även om det skulle vara sant på nåt sätt så är det väldigt otrevligt framställt för människor.

Vissa människor vägrar att se hela sanningen. Dessa självgoda individer vill varken studera själva eller lyssna på någon som har studerat skrifterna. Orsaken är framförallt deras hat mot Jesus och Hans lära.
Citera
2022-06-08, 19:56
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Som rubrik lyder; kan du bevisa att Jesus är sanningen?

Johannes 14:6.

Hur vet DU att det är sant?
De går inte. För du vet att de inte e sant.
Due bäst bubben. Puss.
Citera
2022-06-09, 08:21
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
De går inte. För du vet att de inte e sant.
Due bäst bubben. Puss.
Är vi sanningen då? Tex du och jag brorsan?
Citera
2022-06-09, 09:24
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Vissa människor vägrar att se hela sanningen. Dessa självgoda individer vill varken studera själva eller lyssna på någon som har studerat skrifterna. Orsaken är framförallt deras hat mot Jesus och Hans lära.
Finns det några nackdelar med Jesus? Hur vissa tolkar Jesu budskap så klart, men hur kan Jesus skada mitt liv med Gud?

Muslimerna verkar kunna klara sig ganska bra i praktiken, bara dom är sig själva. Fruktar Gud och tror Han är barmhärtig förlåtande o nåderik. Gud tror på oss. Älskar oss.Vi borde ju alla "vara Jesus"

Vi är ju likadana bara vissa har sämre självförtroende och mår sämre när de inte vågar tar emot Jesus.
Citera
2022-06-09, 14:19
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Är vi sanningen då? Tex du och jag brorsan?
Vi är gudar.
Citera
2022-06-09, 15:33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ingen gammal mysticism.

Jag skrev att ingen blir en Messias bara för den rider på en åsna, men fick hela denna långa harang av personangrepp!

Smutskastning: Jag har inte skrivit mysticism, har inget med koranen att göra, är inte maktgalen mm.
Varför vill du framställa mig som hädare/maliciös?

Varför bemöter du inte med sakargument?
Saknar kristna sakargument?

Den som har sanningen har argumenten på sin sida.
Varför smutskastar kristna då om det är sant att Jesus är Sanningen. De skulle kunna lägga bevisen på bordet.

Både Judendomen och Kristendomen hävdar att Bibelns grundläggande budskap är att man ska älska sin nästa (inklusive Gud) som sig själv.
Citera
2022-06-09, 15:46
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Det är ju de kristna som ägnar mindre del av sitt liv åt studier, än ex Judar.
Och det är Kristna som tror på massa grundlösa saker som saknar grund i gt.

Judar har många långa kapitel i gamla testamentet som utförligt förklarar att det viktiga är att följa Guds bud, de rycker inte ut bibelverser ur sitt sammanhang i gt.

Kristna rycker bibelverser ur sitt sammanhang i gt för att påstå att de skulle antyda något om Jesus.
Det är alltså de kristna som vägra se hela sanningen.

Det finns ingen anledning att hata att folk har missuppfattningar och tror på Jesus. Missuppfattningar är inte synd.
Synd är att bryta mot Guds bud, som att inte älska sin nästa som sig själv, att inte behandla andra som man själv vill bli behandlad.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-06-09 kl. 15:49.
Citera
2022-06-09, 20:13
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Det är ju de kristna som ägnar mindre del av sitt liv åt studier, än ex Judar.
Och det är Kristna som tror på massa grundlösa saker som saknar grund i gt.

Judar har många långa kapitel i gamla testamentet som utförligt förklarar att det viktiga är att följa Guds bud, de rycker inte ut bibelverser ur sitt sammanhang i gt.

Kristna rycker bibelverser ur sitt sammanhang i gt för att påstå att de skulle antyda något om Jesus.
Det är alltså de kristna som vägra se hela sanningen.

Det finns ingen anledning att hata att folk har missuppfattningar och tror på Jesus. Missuppfattningar är inte synd.
Synd är att bryta mot Guds bud, som att inte älska sin nästa som sig själv, att inte behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Nej, missuppfattningar är inte synd; men det är dock ingen bra ursäkt med tanke på all kunskap och material som vi har tillgång till i dagens värld. Förr hade man ju inte ens en enda kapital ur Bibeln i sitt hem och det var bl.a tack vare Luther som man gjorde Bibeln mer tillgängligt åt vanligt folk och dessutom på sitt eget modersmål. Idag är det nästan löjligt hur mycket mer tillgängligt heliga skrifter har blivit och då har man inga ursäkter kvar, eftersom det är varje människans eget ansvar att söka efter sanning, studera skrifter m.m. Här syftar jag mest på folk som redan tror på att det finns en "Gud" men ser inte riktigt vilken väg som är den rätta och läran som är den sannna. Här gäller det att ta sitt eget ansvar och gå målmedvetet framåt i rätt riktning.

Jesus säger följande: "Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om Mig. Men ni vill inte komma till Mig för att få liv." Johannesevangeliet 5:39-40
Som du säckert förstått, så är det gamla testamentets skrifter som det handlar om och där nämns det om Jesus på ett eller annat sätt, så det är inte på något vis önsketänkande från kristna som försöker misstolka texter i GT.
Han säger ju till och med: "Men ni vill inte komma till Mig för att få liv." Säger dessa ord dig ingenting? Jesus var kanske mycket mer än enbart en ödmjuk "Människoson" som gjorde tusentals goda gärningar men som till slut blev oskyldigt dömd och avrättad? "Abraham, er fader, jublade över att få se min dag. Han såg den och blev glad." Johannesevangeliet 8:56 - Genom sådana detaljer förstår vi varför Jesus säger det Han säger i bl.a "Johannesevangeliet 5:39-40"
Ett annat liknande exempel ser vi i
Matteusevangeliet 22:42-46

"Vad anser ni om Messias? Vems son är Han?" De svarade Honom: "Davids". Då sade Han till dem: "Hur kan då David, driven av Anden, kalla Honom Herre och säga: Herren sade till min Herre: Sätt dig på min högra sida, tills jag har lagt dina fiender under dina fötter. Om nu David kallar Honom sin Herre, hur kan då Messias vara Davids son?"
Ingen kunde svara Honom ett ord, och från den dagen vågade ingen längre fråga Honom."
OBS! Det var fariseerna Han ställde frågan till - de som var så kunniga!

Här uppenbaras återigen Jesus gudomlighet och ursprung. Samtidigt som vi ser hur de som studerat skrifterna större delen av sitt liv, saknar svar och har svårt att begripa det hela. Vad kan det bero på?
Fadern, himlens och jordens Herre, har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små (Matteusevangeliet 11:25-26).

Är det då synd om dessa fariseer och skriftlärda och alla de övriga med liknande attityd? Resonera själv..
Citera
2022-06-10, 13:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Jesus säger följande: "Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om Mig. Men ni vill inte komma till Mig för att få liv." Johannesevangeliet 5:39-40
Som du säckert förstått, så är det gamla testamentets skrifter som det handlar om och
Där for Jesus med osanning
Inte en enda av skrifterna sa att Gud skulle dö på ett kors.
Inte en enda av skrifterna godkänner en människas eller en guds död på ett kors som syndoffer för mänskligheten.

Nej, skrifterna i gamla testamentet vittnar inte om Jesus, de vittnar om att Gud givit goda lagar.

https://youtu.be/aii3fDdZnrM
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-06-10 kl. 14:21.
Citera
2022-06-10, 20:28
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Där for Jesus med osanning
Inte en enda av skrifterna sa att Gud skulle dö på ett kors.
Inte en enda av skrifterna godkänner en människas eller en guds död på ett kors som syndoffer för mänskligheten.

Nej, skrifterna i gamla testamentet vittnar inte om Jesus, de vittnar om att Gud givit goda lagar.

https://youtu.be/aii3fDdZnrM

"Osanning" -> enligt dig och anti-kristna källor som sprider lögner om Jesus och förvränger skriften. Precis som det fanns en välkänd grupp judar som avskydde Jesus - finns dessa även idag. Inget nytt under solen..

Du hittar inget "kors" i GT men samtidigt bortser från allt annat som kan ha en koppling till Jesus? Nej, det står så klart inte ett specifikt namn som "Jesus" - men det är helt ärligt inte så svårt att lista ut vem det kan handla om.

När Gud talar till sitt folk genom profeten Jesaja, så nämner Han om "Herrens tjänare" och beskriver dennes lidande.
"Behold, my servant shall act wisely;
he shall be high and lifted up,
and shall be exalted.

As many were astonished at you—
his appearance was so marred, beyond human semblance,
and his form beyond that of the children of mankind—

so shall he sprinkle many nations."
Isaiah 52:13-14

Vi vet enligt heliga skriften hur mycket Jesus fick lida fram till korset. Soldaterna flätade dessutom en krona av törne och satte på Hans huvud och misshandlade Honom. Människan var slagen och utmattad redan innan Han överlämnades åt romerska soldater. Tydligen hade Jesus fått lida väldigt mycket och då är det inte förvånande varför det står: "his appearance was so marred, beyond human semblance, and his form beyond that of the children of mankind".

Varför just "lidande" undrar man? På grund av vad och till vilken nytta? I följande kapitel (Isaiah 53:8) står det varför:
"For the transgressions of My people He was stricken."
Straffet var lagt på Honom
för att vi skulle få frid och all vår skuld
lade Herren på Honom, står det också skrivet.

Svaret finns i heliga skriften men ni väljer ändå att förvränga det hela och komma undan med billiga bortförklaringar som vanligt!

Människor kan delvis ha svårt att acceptera en Gud som faktiskt väljer att göra på sitt eget sätt. "Men vi hade hoppats att Han var den som skulle frälsa Israel",
säger t.o.m de som var närmast Jesus..
Citera
2022-06-10, 20:42
Medlem
Va är sanningen då?
Menar man typ vad ?
Det han säger?
Jag är sanningen jaha ??
Jag är livet okej ???
Vem är jag ?

Han säger i princip gör som jag säger.
Är i princip jesus en diktator ?
Gör som jag säger annars inget evigt liv !

Jesus och gud är aldrig online där är problemet!

Rätt fjantigt att höja någon till skyarna att kunna göra vad som helst vända uppochner på jorden straffa folkgrupper i någon form och inte kunna tydliggöra sig själv alls.

Nä Bibeln är en lagbok rekommendation hur man borde beter sig. Av överheten på den tiden och i Israel.
Jesus var budbärare om den lagen som några människor tyckt skulle fungera att få människor att beter sig.

Det är samma som våra lagar fast enklare.
Du ska inte råna butiker då kommer polisen. Så sa staten. Och han fick två års fängelse . Så gjorde staten med dom olydiga som trotsade statens ord.
Senast redigerad av troligengud 2022-06-10 kl. 21:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in